Ministrul Transporturilor acuza Bechtel ca face lucrari de mintuiala. In interviul acordat ziarului „Cotidianul”, Radu Berceanu denunta si politica de „dumping“ practicata de Aeroportul „Aurel Vlaicu“.

Conducerea Bechtel nu ia pozitia de drepti, ca altii, in fata
ministrului Radu Berceanu.

Va simtiti neputincios in fata contractului cu Bechtel?

Sigur ca da, dar nu vreau sa recunosc. Avem o foarte mare problema cu acest contract, caci el a fost incheiat politic, dar chiar si asa cineva trebuia sa aiba grija la ce se face acolo. Spre exemplu, acest contract nu are nici un pret. Acesta va fi cit va fi. Tot ce este acolo reprezinta preturi-tinta si stiti cum e cu trasul la tinta, mai nimeresti, mai nu nimeresti. S-a renegociat si, dupa parerea mea, s-a cistigat intr-o parte si s-au stricat lucruri in alta parte. Fie vorba intre noi, s-a obtinut o reducere foarte prezumtiva de pret pe care ei o sa o multiplice prin doua poduri si trei podete.

Se mai poate negocia?

Greu. Acum avem o problema cu termenele. Cum e contractul, nu putem decit sa extrapolam felul in care s-a lucrat pina acum. Daca fac chestiunea asta ne ducem in 2017. Saptamina viitoare, vineri, vine marele sef de la Bechtel si o sa incercam sa stabilim un calendar, pe etape, pe termene ca sa terminam in 2013.

La ora actuala acest maret contract nu are termene de mijloc, doar termene-tinta. Ei pot sa nu lucreze nimic sapte ani si in al optulea sa faca 400 km de autostrada. Ei pot spune ca lucreaza de 200 de milioane de dolari si ne pomenim ca lucreaza doar de 50 de milioane si noi platim dobinda de neutilizare a banilor. Tot atit de bine pot veni la un moment dat si sa zica ca lucreaza de 800 de milioane si eu sa le spun ca nu am 800 de milioane sau ca ii aveam daca imi spuneau din timp, astfel incit sa facem si noi un credit sindicalizat, sa emitem bonduri etc. Ei se uita la mine asa, ma si enerveaza, imi rid in nas, iar mie imi place foarte putin sa mi se rida in nas.

Calitatea lucrarilor cum o apreciati?

Nu exista un proiect tehnic. Contractul a fost de genul faceti autostrada de acolo pina acolo ca sa mearga cam pe acolo. Nici traseul nu a fost cunoscut. In unele locuri, Bechtel vrea sa se faca totul la suprafata, adica daca are un deal, nu vor sa faca un tunel de 50 de metri, vor sa taie dealul, sa faca doua ramblee de-alea imense. Asa o fi stilul prin America, dar la noi mai ploua, mai ninge. Ei vor sa facem noi proiectarea, dar pe solutiile lor. Spre exemplu, ei zic nu facem viaduct, ci umplem cu pamint, chiar si 40 de metri.

Daca noi ii intrebam ce se intimpla cind vine apa, ei zic ca nu o sa vina, ca asa au mai facut ei in alte parti. Daca le spunem ca noi facem proiectul si nu ei, asa ca noi stabilim cum se face, ei ne arata ce scrie la ei in contract si au tot felul de chestii trecute. Pentru orice lucru au ceva scris in contract. Au avut vreo 30 de avocati de la New York care si-au pus si pe mama si pe tata in contract, iar noi am avut-o pe doamna avocat (n.red. - Simona Neagu), care vrea acum un success-fee de 4-5 milioane de dolari (n.red. - onorariu de succes). Ma enerveaza ca pe urma iese Mircea Geoana si ne vorbeste de lupta impotriva coruptiei.

Aeroportul Baneasa face dumping

De ce Baneasa trebuie sa aiba restrictii de zbor si in Berlin sint doua aeroporturi in interiorul orasului?

La Berlin situatia e datorata vechii divizari. Eu am fost recent acolo si sint planuri de inchidere a unor aeroporturi, nu de limitare, si sint foarte avansate. La Londra, pe unde a mai ramas cite un aeroport mititel, acesta se foloseste pentru un trafic destul de limitat. In al doilea rind, taxele sint ca pentru cineva care vine in mijlocul orasului, iar in al treilea rind se foloseste pentru elicoptere si avioane mici sau cite un charter mai special. La ei low-costul aterizeaza la o suta km de oras unde ajungi pe o sosea aglomerata, nu pustie precum Bucuresti-Urziceni.

Unii cind au constatat ca pot ateriza cu low-costul in buricul Bucurestiului nu le-a venit sa creada, dar aceasta placinta nu va mai fi. Pina una alta, taxele pe care le-a pus Baneasa au fost taxe de dumping ca sa atraga curse si ca sa aiba incasari, dar Aeroportul Baneasa nu poate face o politica a sa. Noua companie, Aeroporturi Bucuresti, va face o politica generala care unora nu le va placea. Acum Baneasa a inceput sa mearga mai bine ca au intrat niste low-costuri, dar asta-i jecmaneala. Toata operarea are niste costuri, iar ei vind serviciul la costuri mai mici ca sa atraga.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.