Contractele de publicitate incheiate de S.C. Mediacom Romania S.R.L. cu o parte a mass media le interzice institutiilor de informare in masa sa afecteze "sub orice forma" imaginea Romtelecom S.A, clientul Mediacom

Constitutia Romaniei garanteaza dreptul cetatenilor la informatiile de interes public si obliga mijloacele de informare in masa, publice si private, sa asigure informarea corecta a opiniei publice

In opinia celor doua societati, clauza pretinsa de S.C. Mediacom Romania S.R.L pentru linistea partenerului sau de afaceri, Romtelecom, "este absolut normala"

Centrul pentru Jurnalism Independent sustine ca prin aceste contracte se ingradeste libera exprimare a mass media

Romtelecom S.A. isi asigura o imagine imaculata prin intermediul contractelor de publicitate incheiate de S.C. Mediacom Romania S.A cu mass media. Prin actele semnate de agentia de media planning, mijloacele de informare in masa se angajeaza sa nu divulge informatii compromitatoare la adresa Romtelecom si sa inlature prin orice mijloace eventualele informatii care ar atinge interesele Romtelecom S.A.

Desi ar trebui sa se opreasca la spatiul inchiriat pentru publicitate, clauzele din contractele incheiate de S.C. Mediacom Romania S.A. cu o parte a mass media influenteaza in favoarea partenerilor de afaceri a Mediacom informatiile servite cetatenilor, lucru care ridica semne de intrebare referitoare la libertatea de exprimare si independenta mass media.

Clauza pacatoasa

Potrivit capitolului II - "Durata Contractului", punctul 3, S.C. Mediacom se angajeaza sa actioneze numai in interesul Romtelecom S.A.: "Partile convin ca in baza prezentului contract, Beneficiarul ( Mediacom, n.r) va putea sa plaseze comenzi pentru prestarea de Servicii, astfel cum sunt solicitate, numai in beneficiul clientului Beneficiarului, Romtelecom S.A. Astfel, Prestatorul ( publicatia mass media, n.r) se obliga sa presteze numai Servicii in folosul Romtelecom, in conformitate cu solicitarile adresate de catre Romtelecom Beneficiarului.

Partile agreaza ca nimic din prezentul Contract cadru nu va fi interpretat ca un drept al Prestatorului de a formula, sub orice forma, pretentii de orice natura impotriva Romtelecom sau ca o cesiune de drepturi de catre Beneficiar in favoarea Prestatorului, drepturi ce privesc relatia directa dintre Beneficiar si Romtelecom. Prezentul contract nu creeaza obligatii de nici o natura in sarcina Romtelecom".

Prevederea care pune sub semnul indoielii corectitudinea informarii cetatenilor de catre mass media este punctul 2 din Capitolul VII - "Proprietate intelectuala" - care spune ca "PRESTATORUL garanteaza BENEFICIARULUI ca nu va intreprinde si nu va permite nici o actiune in cursul si in legatura cu prestarea Serviciilor ce fac obiectul acestui Contract Cadru, de natura sa incalce dreptul la imagine al beneficiarului final al Materialelor.

In plus, fata de cele de mai sus, daca Prestatorul incalca sub orice forma imaginea beneficiarului final al Materialelor transmise de BENEFICIAR, in aceasta situatie, in afara de de celelalte instructiuni transmise de catre BENEFICIAR, va intreprinde prin mijloace proprii si pe cheltuiala sa, orice masuri care sa inlature efectele create in acest sens (incluzand, dar fara a se limita la publicarea oricarei retractari necesare, etc.)"

Romtelecom si Mediacom se spala pe maini

In raspunsul primit de la Romtelecom S.A., "prevederea din contract nu ingradeste in niciun caz dreptul la libera exprimare", societatea fiind de parere ca "absolut normala obligatia (...) ca in cursul si in legatura cu prestarea serviciilor (institutia mass media, n.r) sa nu intreprinda si sa nu permita vreo actiune de natura sa prejudicieze imaginea Romtelecom". Potrivit societatii, clauza nu afecteaza dreptul si libertatea publicatiei media de a publica materiale editoriale despre Romtelecom ci doar "in cazul publicarii vreunui material care ar contine informatii inexacte, care ar leza imaginea Romtelecom".

Cat despre S.C. Mediacom Romania S.R.L., reprezentantul agentiei de media, Cristina Sindila a precizat ca "avand in vedere ca respectivul contract v-a parvenit direct de la clientul nostru Romtelecom (nu prin intermediul Mediacom), iar aceasta v-a transmis deja in scris pozitia sa oficiala, va rugam sa luati in considerare raspunsul respectiv."

"Este un santaj istoric al publicitarilor"

Presedintele Agentiei de Monitorizare a Presei (AMP) - Academia Catavencu, Mircea Toma a apreciat clauza pretinsa de S.C. Mediacom Romania S.R.L drept periculoasa pentru libertatea mass media. "in mod flagrant este afectata, in ordine, libertatea de expresie a mass media si dreptul la libera informare al cetatenilor, garantat de Constitutie. Din pacate este o practica frecventa in mass media. Chiar daca nu e mentionat in contracte, agentiile de publicitate ameninta cu retragerea daca apar stiri compromitatoare, desi ar trebui sa fie clar pentru toata lumea ca nu a fost incheiat decat spatiul publicitar si nu toata institutia media. Este un santaj cronic istoric din partea publicitarilor", a declarat Mircea Toma.

Presedintele Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), Ioana Avadanei este si el de parere ca prin aceste contracte se ingradeste libera exprimare a mass media. "Da, afecteaza, pentru ca formularea inseamna si continutul editorial. Niciun contract de publicitate nu ar trebui sa afecteze politica editoriala a mass media", a declarat Avadanei.

CTP se abtine

Presedintele Clubului Roman de Presa(CRP), Cristian Tudor Popescu a precizat ca nu poate sa faca declaratii referitoare la subiect fara sa aiba in fata documentul cu pricina. "Eu nu pot sa comentez. Nu pot sa ma pronunt in astfel de conditii, nu pot asa, pe de-asupra, trebuie sa vad contractul. Nu am cum sa comentez in conditiile acestea.", a spus CTP.

Ce zice Constitutia

Documentul fundamental al tarii prevede la Articolul 31 privind "Dreptul la informatie", alineatele 1 si 3, ca "(1) Dreptul persoanei de a avea acces la orice informatie de interes public nu poate fi ingradit.", respectiv "(4) Mijloacele de informare in masa, publice si private sunt obligate sa asigure informarea corecta a opiniei publice".

Clientii Mediacom

Romtelecom S.A. a devenit clientul S.C Mediacom Romania S.A din 2004. Pachetul de actiuni la Romtelecom S.A. este impartit intre OTE, cu 54%, si statul roman, prin Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei (MCTI), cu 45,98% din portofoliu. Tot din 2004, si Petrom este clientul Mediacom Romania. Pana in 2006, Mediacom a fost agentia de media a Bank Austria Creditanstalt (BA-CA) in Austria si in Europa Centrala si de Est, iar in octombrie 2006, a fost desemnata agentia de media a UniCredit Group.

Mediacom, agentie de media planning si buying face parte din Grey Global Group, companie cu sediul central la New-York.


Despre autor:

Sursa: Curentul.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.