Cross Lander USA Inc. provine dintr-o firma de apartament (la propriu), Lacaro Auto Distributors Inc, cu un singur angajat. Firma are cel mai ridicat grad de risc posibil in SUA, si cel mai mare credit pe care a fost in stare sa-l obtina vreodata de la o banca este de 5.000 de dolari. "Investitorul strategic" de la Campulung foloseste o chichita a contractului de privatizare pentru a-si bate joc de statul roman si de angajatii ARO

Cross Lander USA Inc. a cumparat, in septembrie 2003, ARO Campulung cu 150.000 de dolari. Valoarea "oficiala" a tranzactiei dintre Autoritatea pentru Privatizarea Activelor si Participatiunilor Statului (APAPS, actuala Autoritate de Valorificare a Activelor Statului - AVAS) si Cross Lander SUA Inc. a fost de 15,8 milioane dolari, la care se adauga datorii si credite comerciale de 11,4 milioane de dolari, asumate, chipurile, de cumparator. Cross Lander SUA Inc. a platit, insa, asa cum spuneam, cash, doar 150.000 de dolari. Repetam numele Cross Lander SUA Inc. nu dintr-o obsesie, ci pentru a nu fi confundat cu cel al unei firme de prestigiu din SUA si pentru a putea fi retinut, convinsi fiind ca, in urmatoarea perioada, acest nume va fi din ce in ce mai popular printre romanii deja obisnuiti cu privatizarile-teapa ale lui Ovidiu Musetescu. Apropo, stie cineva unde este Musetescu?

Cine este "investitorul strategic"?

In septembrie 2003, presa romaneasca scria despre privatizarea ARO Campulung cu un investitor strategic. Un cotidian central a avut curiozitatea sa intrebe la Directia de Corporatii Florida cine este Cross Lander USA Inc. Ei bine, aceasta firma a fost inregistrata la data de 19 septembrie 2003, cu doar o saptamana inainte de semnarea contractului de privatizare a ARO cu APAPS. Mai mult, Cross Lander SUA Inc. se trage din firma Lacaro Auto Distributors Inc., cu sediul in 3575 NW 82 ND Avenue-Miami Fl 33122, patron fiind John A. Perez, cu domiciliul la aceeasi adresa la care functiona si Lacaro, pardon, Cross Lander USA Inc.
Despre Lacaro Auto Distributors Inc., numai de "bine". Se incadreaza in categoria 5 de risc in SUA, adica cea mai mare, in care ar intra acum la noi, spre exemplu, un FNI. Salariatii sai, pardon, salariatul, era si patronul, John Perez. Capitalul firmei era zero, iar cel mai mare credit obtinut vreodata de la o banca - 5.000 de dolari, cam cat poate scoate un angajat mediu in Romania, doar cu buletinul. Mai ramane de spus doar ca aceasta firma, al carei nume il vom repeta, Cross Lander SUA Inc., nu are nici o legatura cu prestigioasa companie Cross Lander of North America. Justificare: compania americana SMD Automotive Group, fosta pretendenta la "mana" ARO, impreuna cu Cross Lander SUA Inc., cerea, anul trecut, daune de 10 milioane de dolari societatii ARO Campulung, pentru folosirea neautorizata, pe teritoriul SUA, a marcii Cross Lander.

ARO a ridicat pretentii asupra marcii in litigiu dupa ce, la data de 24 februarie 2003, a depus la Oficiul de Patente si Marci al SUA o cerere prin care solicita inregistrarea marcii Cross Lander, cerere care nu a fost aprobata. Pe 10 septembrie 2003, firma Cross Lander USA Inc. (noua denumire a Lacaro Auto Distributors, compania lui John Perez, cea care a cumparat ARO) face, la randul ei, o cerere de inregistrare a marcii, respinsa de oficiul american. Motivul refuzului a devenit cunoscut la data de 23 septembrie 2003, cand Oficiul de Patente si Marci al SUA a atribuit proprietatea asupra marcii companiei Cross Lander of North America. Aceasta depusese cererea de atribuire a proprietatii asupra marcii cu mai bine de doi ani inainte, la data de 26 martie 2001. Concluzie: Numele Cross Lander a fost folosit de Perez doar pentru a impresiona naivii care au crezut ca privatizarea ARO va fi de bun augur.

Ce a facut "investitorul strategic"?

Investitorul strategic a cumparat ARO. In urma acestei achizitii, AVAS plateste oalele sparte de Musetescu. Institutia este acuzata, acum, de Cross Lander USA Inc., ca nu si-a respectat obligatiile stabilite prin contractul de privatizare, din cauza unei chichite de doi lei din document, care permite "investitorului strategic" sa-si bata joc, legal, de statul roman. Sa vedem cum s-a derulat, insa, privatizarea ARO.

In urma demersurilor facute de institutia publica implicata in procesul de privatizare a SC ARO SA Campulung, a fost adoptata OUG nr. 114/2004 (aprobata prin Legea nr. 517/2004), ordonanta prin care s-au acordat companiei muscelene aproape toate facilitatile ce constituiau conditii rezolutorii in contractul de vanzare-cumparare de actiuni. Datorita procesului greoi de legiferare, acordarea acestor facilitati s-a realizat peste termenele convenite prin contractul de privatizare. Cu toate acestea, facilitatile acordate Cross Lander USA Inc. se ridica la o suma totala de... 1.726,3 miliarde ROL. Pana in prezent, au ramas nefinalizate obligatiile bugetare restante in vama, ce insumeaza 45,6 miliarde ROL, respectiv numai 2,6% din totalul obligatiilor bugetare de scutit. Facem precizarea ca aceste sume reprezinta scutiri la plata obligatiilor bugetare inainte de privatizare. Acest fapt nu a impiedicat firma americana sa pretinda ca neindeplinirea de catre Cross Lander USA Inc. a majoritatii obligatiilor sale contractuale este justificata de neexecutarea de catre partea romana a obligatiilor legate de acordare a facilitatilor la termenele convenite.

Aceasta este chichita despre care vorbeam, invocata de proprietarul ARO pentru a justifica neplata salariilor restante catre angajatii sai, iesiti recent in strada sa-si ceara drepturile.
Conducerea Cross Lander USA Inc. sustine ca statul nu si-a respectat obligatiile, si ca din cauza acestei sume (pe care s-a ferit, insa, sa o faca publica) nu poate sa verse nici un banut in conturile ARO, pentru ca, sarmanii de ei, ar tabari imediat Fiscul sa confiste banii in contul acestei datorii. In aceasta situatie, potrivit contractului, Cross Lander USA Inc. avea posibilitatea sa declare terminat contractul de privatizare, prin efectul conditiilor rezolutorii, dar a preferat sa-l pastreze in vigoare, in vederea obtinerii unor conditii mai bune si a exonerarii de sanctiunile care decurgeau ca urmare a neindeplinirii propriilor obligatii contractuale.

Cine era, de fapt, de vina pentru "nerespectarea" obligatiilor statului?

Pana in prezent, s-au facut demersurile necesare si pentru emiterea Ordinului Comun privind acordarea si a inlesnirilor la plata a obligatiilor catre vama, datorate si neachitate la data transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor. In acest sens, Ministerul Finantelor Publice, prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala - Autoritatea Nationala a Vamilor a emis Certificatul de Obligatii Bugetare nr. 14849/2005, in baza caruia s-a intocmit proiectul de Ordin Comun. Desi Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului a intocmit proiectul de Ordin Comun in vederea acordarii inlesnirilor conform prevederilor legale in vigoare, acesta nu a putut fi finalizat deoarece...

Cross Lander SUA Inc. nu a intocmit documentatia necesara pentru elaborarea notificarii de ajutor de stat. Adica investitorul nu a miscat un deget pentru a scapa de acele datorii, situatie care, banuim noi, ii convine de minune, nu numai pentru ca justifica neplata salariilor, dar si pentru ca, asa cum veti vedea in continuare, ii permite sa ameninte statul roman cu judecata, posibil cu alte sume de bani castigate degeaba, in cazul in care are castig de cauza.

AVAS nu a incercat sa blocheze derularea contractului de privatizare, asa cum sustine Cross Lander USA Inc., pana in momentul de fata fiind incheiate acte aditionale la contractul de vanzare - cumparare de actiuni tocmai pentru clarificarea unor aspecte legate de modul de realizare a angajamentelor contractuale. Ultima interventie in acest sens este tot o propunere a AVAS, de incheiere a unui act aditional, prin care investitorul sa faca dovada... investitiilor, propunere respinsa de cumparator. AVAS nu are nici o competenta legala de a interveni in administrarea unei societati private, mai ales ca la SC ARO SA Campulung a fost deschisa procedura reorganizarii judiciare.
In cadrul acestei proceduri, judecatorul sindic a numit un administrator judiciar care, potrivit Legii 64/1995 privind reorganizarea judiciara si falimentul, urmeaza sa ia masurile legale care se impun.

Amenintari cu judecata, dupa modelul Noble Ventures

In cadrul unei intalniri, la 22 septembrie 2005, John Perez a solicitat un raspuns ferm din partea AVAS la propunerea de incheiere a unui act aditional la contractul de privatizare, act transmis de catre avocatul firmei Cross Lander SUA Inc.. Prin acest act, firma americana soma AVAS sa recunoasca, in mod clar si fara echivoc, dar si fara dovezi, indeplinirea angajamentelor investitionale de catre cumparator. AVAS, pentru a debloca situatia si a da cumparatorului posibilitatea continuarii activitatii la SC ARO SA Campulung, a propus ca acest litigiu cu privire la confirmarea realizarii angajamentelor investitionale la societate, derivate din contractul de privatizare, sa fie solutionat prin Curtea de Arbitraj Comercial International de pe langa Camera de Comert si Industrie a Romaniei, avansand o procedura convenabila ambelor parti si semnarea actului aditional care sa cuprinda aceasta formula de solutionare a divergentei de opinie privind investitiile.
In fata acestei propuneri, John Perez a transmis, prin avocatul sau, ca nu accepta, amenintand ca, in cazul in care actul aditional propus de avocatul Cross Lander SUA nu va fi semnat pana la data de 23 septembrie 2005, va inchide fabrica si se va adresa Curtii de Arbitraj International de la Washington (ICSID), aceeasi la care s-a judecat procesul Noble Ventures, castigat, ieri, de statul roman.
Pana in prezent, AVAS nu a primit nici un act oficial in acest sens, iar pe site-ul ICSID nu apare nici o inregistrare referitoare la o astfel de actiune.

ARO, in fata justitiei

La Timisoara s-a judecat, ieri, lista finala a creantelor societatii Aro Campulung. Societatea se afla intr-o situatie tot mai complicata, iar AVAS isi declina atributiile. Unitatea este acum falita, nu mai are nici macar energie electrica, iar proprietarul american, Cross Lander, refuza sa achite datoriile acumulate si ameninta ca inchide fabrica. Problemele de la ARO au la baza refuzul companiei Cross Lander de a mai investi bani in societate, atata vreme cat AVAS nu le recunoaste cheltuielile facute pana in prezent.
Americanii au promis sa relanseze productia, dar fara nici un rezultat. AVAS nu poate rezilia contractul cu Cross Lander, pentru ca nu include nici o clauza de reziliere. Intre timp, cei 1.200 de angajati care nu si-au mai primit lefurile asteapta in fiecare luna cate 4 milioane si jumatate de lei pe luna, de la Guvern.

Aviz amatorilor: Noble Ventures a pierdut procesul cu Romania

Curtea Internationala de Arbitraj de pe langa Banca Mondiala din Washington a dat castig de cauza Romaniei in procesul prin care firma americana Noble Ventures a cerut statului roman daune in valoare de 353 milioane de dolari, ca urmare a anularii privatizarii Combinatului Siderurgic Resita (CSR).
"Decizia a fost anuntata partilor ieri (miercuri - n.r.) si este una foarte buna pentru statul roman, absolvindu-l de orice plata catre Noble Ventures. A fost respinsa cererea Noble Ventures privind plata celor 353 de milioane de dolari, iar firma nu a obtinut nimic in acest proces", a declarat, ieri, Cornel Popa, avocatul care a reprezentat interesele Romaniei in acest litigiu. Potrivit avocatului, statul roman va suporta doar cheltuielile cu taxele, onorariile si alte cheltuieli aferente procesului.

"A fost emis un ordin de impartire a costurilor arbitrale, o decizie fireasca privind o serie de cheltuieli legate de taxe sau onorarii", a spus Popa. Noble Ventures a cumparat de la stat, in 2000, un pachet de actiuni reprezentand 94,4% din actiunile CSR, valoarea totala a tranzactiei, inclusiv investitiile, ridicandu-se la 85,25 milioane de dolari. Contractul de privatizare a devenit nul in decembrie 2002, pe baza uneia din prevederile documentului care stipula ca privatizarea va fi anulata dupa neplata, de catre investitor, a doua rate succesive. Centrul International de Reglementare a Conflictelor din Domeniul Investitiilor (ICSID) a fost infiintat in 1966 ca o institutie componenta a Bancii Mondiale, pentru a incuraja investitiile straine si a stabili un climat de incredere reciproca intre state si investitorii straini, asigurand un cadru international de conciliere si arbitraj pentru conflicte din domeniul investitiilor. Pe rolul Curtii mai este inregistrat un dosar impotriva Romaniei, depus de fostul operator al magazinelor duty-free EDF.

Obligatii contractuale nerespectate de Cross Lander SUA Inc

- lansarea in productie a unui nou autoturism de teren (promisesera ca o vor face in 2004, ne aflam la sfarsitul anului 2005, de mentionat ca sute de americani si-au exprimat dorinta de a cumpara si deja cateva zeci au si platit in avans pentru achizitionarea noului model ARO Cross Lander 244 DX)

- interdictia vanzarii unor active ce concura la realizarea obiectului principal de activitate al societatii (Cross Lander SUA Inc a vandut Fabrica de Scule si Matrite a ARO cu 2,7 milioane de dolari, bani pe care trebuia sa-i returneze statului)y

- realizarea unei infuzii de capital de 3 milioane de dolari pana la data de 5 ianuarie 2005

- realizarea de investitii pentru protectia mediului in suma de 600.000 de dolari pana la data de 5 ianuarie 2005

- realizarea de investitii/aport de capital in suma de 1,4 milioane de dolari pana la data de 5 ianuarie 2005


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.