Asa cum scriam intr-un comentariu anterior, in privinta numirii unui nou ministru al Justitiei la propunerea premierului, lucrurile sunt clare in materie de prerogative constitutionale: presedintele are dreptul de a da aviz negativ, si nu de veto.

Asa cum scriam intr-un comentariu anterior, in privinta numirii unui nou ministru al Justitiei la propunerea premierului, lucrurile sunt clare in materie de prerogative constitutionale: presedintele are dreptul de a da aviz negativ, si nu de veto. Ca si in cazul avizului venind din partea Comisiilor parlamentare, odata facut public punctul de vedere al presedintelui, premierul poate sa tina sau nu cont de el. Dat fiind ca responsabilitatea pentru activitatea unui ministru revine exclusiv premierului (presedintele nu apare in ochii opiniei publice drept vinovat daca treburile merg prost la un minister), acesta isi poate asuma raspunderea de a sustine in continuare candidatura persoanei respinse de seful statului. Constitutia stabileste acest drept al premierului.

Traian Basescu si-a facut un narav din a interpreta in folos propriu Constitutia si legile tarii. Sub acest semn, in cazul numirii lui Adrian Cioroianu, desi Constitutia nu-i dadea drept de veto si l-a exercitat cu vadita satisfactie. Urmare a sesizarii inaintate de premier la 12 martie 2007, Curtea Constitutionala a limpezit chiar si pentru analfabeti prevederea din Constitutie. Aceasta mai putea fi interpretata smechereste de Traian Basescu. Decizia insa, intinsa pe cateva pagini, e suficient de clara. Chiar si pentru un domn precum Traian Basescu, care opteaza totdeauna din lectura unui text pentru o interpretare din care poate trage un ce folos. Cand Traian Basescu, invocand Decizia 356/2007 a Curtii Constitutionale, a dat aviz negativ numirii Noricai Nicolai, am crezut si chiar am scris ca presedintele s-a pastrat in hotarele Constitutiei. Chiar daca pretextul pentru respingerea Noricai Nicolai friza absurdul, Traian Basescu avea dreptul sa dea un aviz negativ.

Presedintele e ales prin vot direct si universal. Tinand cont ca se crede (si se infatiseaza) drept Cel mai iubit fiu al poporului roman, Traian Basescu are dreptul de a fi absurd. Are chiar dreptul de a fi penibil. Ne asteptam, in consecinta, ca, dupa Scrisoarea prin care Calin Popescu Tariceanu isi reafirma sustinerea pentru Norica Nicolai, Traian Basescu sa se resemneze. Nu s-a resemnat. Prin purtatorul de cuvant al Presedintiei, l-a invitat pe Calin Popescu Tariceanu la o discutie la Cotroceni pentru joi, 10 ianuarie 2008, ora 18:30. Prin textul citit de Valeriu Turcan, Traian Basescu gaseste de cuviinta sa-si exprime regretul "pentru faptul ca nu a fost consultat de primul ministru la desemnarea doamnei Norica Nicolai la functia de ministru al Justitiei".

Desigur, din punct de vedere monden, Calin Popescu Tariceanu se putea consulta si cu lebedele pe care tiganii le-au mancat la Viena. Din punct de vedere constitutional, Calin Popescu Tariceanu nu era obligat s-o faca. Sub semnul ambitiei cancerigene de a fi un soi de Nicolae Ceausescu, Traian Basescu vrea sa aiba un cuvant de spus si in numirea ministrilor. Sa admitem ca in cazul ministrilor de Externe, al Apararii, date fiind si responsabilitatile constitutionale ale domniei sale, a putut pretinde, macar in planul politetii politice, sa fie consultat inainte de desemnare. In cazul Justitiei, presedintele n-are nici o responsabilitate constitutionala. Desigur, actionand arbitrar, Traian Basescu a devenit stapanul tulusilor de la DNA si Parchetul General. Ii intelegem ca om nevoia de a le arata tulusilor ca are putere si asupra ministrului Justitiei. Numai ca din punct de vedere constitutional, presedintele nu raspunde nici macar de lupta impotriva coruptiei. Am fi de acord si cu aceasta pretentie. Cu o singura conditie: Ca aceasta putere, dobandita prin interpretarea Constitutiei in folos propriu, sa fie insotita si de responsabilitatea aferenta.

Altfel spus, odata convenind ca presedintele are dreptul sa fie consultat de premier in desemnarea unui nou ministru, daca treburile merg prost in departamentul respectiv, responsabilitatea sa fie impartita intre premier si presedinte. Numai ca domnul presedinte s-a afirmat in cei trei ani de stat cu chirie la Cotroceni ca un comentator detasat al acestei activitati a Guvernului. In nici o clipa nu si-a asumat esecuri, nici macar in domenii in care are responsabilitati, cum ar fi Apararea si Externele. Smecheria e simpla. Acolo unde sunt succese, presedintele si le asuma rapid. Unde sunt esecuri, se face ca ploua. Traian Basescu ar vrea sa aiba un cuvant de spus in tot ce misca in tara asta. Ar vrea, de exemplu, ca fetele de pe soseaua de centura sa-l consulte in desemnarea unui client dintre soferii de tir care opresc. S-ar putea sa se ajunga si la asta. Cu o conditie: ca Traian Basescu sa se urce in tir impreuna cu fata respectiva!


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.