Procesul de integrare europeana si implicit accesul la pietele vest-europene au modificat radical directia fluxurilor de marfuri si de calatori, determinand o crestere constanta a volumului acestora. In acelasi timp, au crescut si standardele privind

Procesul de integrare europeana si implicit accesul la pietele vest-europene au modificat radical directia fluxurilor de marfuri si de calatori, determinand o crestere constanta a volumului acestora. In acelasi timp, au crescut si standardele privind calitatea retelelor de transport, in conditiile introducerii unor reglementari mai stricte privind protectia mediului. Romania, ca tara membra, trebuie sa faca investitii pentru a recupera decalajul existent. Pentru acest lucru primim sprijin din partea UE, prin intermediul Programelor Operationale (POR) care prevad o finantare, in perioada 2007-2013, de 1.096 milioane de euro din care alocarea nerambursabila europeana se ridica la 164,383 milioane de euro. Durata maxima a unui proiect lansat este de 36 de luni iar valoarea lui trebuie sa se incadreze intre un minim de 1 milion de euro si un maxim de 25 de milioane de euro.

Alinierea la standarde cu bani europeni

Investitiile in infrastructura de transport vor facilita mobilitatea populatiei si a bunurilor, reducerea costurilor de transport de marfuri si calatori, imbunatatirea accesului pe pietele regionale, cresterea eficientei activitatilor economice, economisirea de energie si timp, creand conditii pentru extinderea schimburilor comerciale si implicit a investitiilor productive. Dezvoltarea retelelor de transport va facilita, de asemenea, cooperarea interregionala si va contribui semnificativ la cresterea competitivitatii intreprinderilor/firmelor si a mobilitatii fortei de munca, si, prin urmare, la o dezvoltare mai rapida a Romaniei pe ansamblu, dar si a fiecarei regiuni in parte. Luand in considerare nivelul de dezvoltare economica precum si nevoile specifice ale regiunilor, care dispun de o retea de transport necompetitiva si insuficient dezvoltata, necorespunzatoare cerintelor pietei unice europene, se asteapta ca rentabilitatea si valoarea adaugata a investitiilor in infrastructura de transport sa fie ridicata. Conectarea drumurilor judetene la reteaua drumurilor nationale, prevazuta a se realiza prin POR, are implicatii asupra dezvoltarii regionale, atragand in circuitul economic zone cu o dezvoltare structurala deficitara. Aceste retele de drumuri vor contribui, pe termen mediu, la cresterea fluxurilor de capital, a mobilitatii fortei de munca, a accesibilitatii spre si in interiorul tarii, determinand o dezvoltare durabila a acesteia si, implicit, crearea de noi oportunitati de locuri de munca, inclusiv in zonele rurale.

Prioritatile programului de finantare

Avand in vedere cresterea blocajelor in trafic, este absolut necesara reabilitarea si modernizarea retelei de strazi urbane, pentru evitarea concentrarilor excesive de trafic, scurtarea distantelor de parcurs intre zonele functionale ale orasului, precum si eliminarea blocajelor in punctele de acces catre oras, prin sprijinirea proiectelor de reabilitare/ modernizare a strazilor care conecteaza magistralele orasenesti cu drumul national ce traverseaza orasul (strazi de categoria I), zonele functionale de cele rezidentiale (strazi de categoria a II-a) precum si zonele functionale si rezidentiale de strazile de legatura sau magistrale (strazi de categoria a III-a). In vederea dezvoltarii durabile a turismului, strazile situate exclusiv in interiorul statiunilor turistice sunt eligibile spre finantare, indiferent de categoria functionala din care fac parte.

Proiecte care se inscriu in program

- Reabilitarea si modernizarea retelei de drumuri judetene;
- Reabilitarea si modernizarea retelei de strazi urbane;
- Constructia/reabilitarea/modernizarea soselelor de centura (cu statut de drum judetean) pentru eliminarea blocajelor rutiere si traversarea, in conditii de siguranta, a localitatilor.

Conditii pentru accesarea fondurilor

- Proiectul trebuie sa se incadreze in domeniile eligibile in cadrul Programului Operational Regional;
- Solicitantul de proiect dovedeste calitatea de proprietar al terenului;
- Proiectul are studiu de fezabilitate;
- Solicitantul de proiect trebuie sa faca dovada capacitatii de finantare;
- Activitatile propuse spre finantare in cadrul proiectului sa nu fi fost finantate din fonduri publice in ultimii 5 ani;
- Costurile financiare ale proiectului se incadreaza in limitele financiare prevazute pentru tipul respectiv de proiect;
- Graficul platilor efectuate de catre beneficiar catre contractor sa nu depaseasca 30 iunie 2015;
- Proiectul trebuie sa se incadreze in strategia nationala privind realizarea, dezvoltarea, modernizarea retelei de transport de interes national si european (Legea 203/2003, republicata);
- Proiectul este in conformitate cu activitatile eligibile in cadrul axei prioritare;
- Proiectele propuse trebuie sa respecte cerintele Planurilor de Amenajare a Teritoriului si a Planurilor de Urbanism si sa detina avizele corespunzatoare studiului de fezabilitate;
- Drumurile de centura si/sau variantele ocolitoare trebuie sa fie drumuri judetene.

Articol realizat de Revista Transporter / www.transporter.ro


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe

Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.