Colegiul Comisiei Europene a decis, ieri, sa declanseze procedura de infringement (incalcarea Tratatului de aderare) impotriva Romaniei, pentru ca taxa de prima inmatriculare auto contravine articolului 90 din Tratatul de aderare.
Potrivit pro
Colegiul Comisiei Europene a decis, ieri, sa declanseze procedura de infringement (incalcarea Tratatului de aderare) impotriva Romaniei, pentru ca taxa de prima inmatriculare auto contravine articolului 90 din Tratatul de aderare.
Potrivit procedurilor, Guvernul de la Bucuresti va primi o scrisoare de notificare oficiala (letter of formal notice), prin care i se acorda doua luni pentru a modifica taxa. Daca dupa aceasta perioada de timp taxa nu este scoasa din legislatie, Comisia trimite un alt document - reasoned opinion (argumentatie) - in care explica de ce prevederea respectiva este in contradictie cu cele stipulate la nivel comunitar si ce anume si cum trebuie schimbat. Autoritatile de la Bucuresti au la dispozitie alte doua luni pentru a se conforma cerintelor europene.
In cazul in care autoritatile romane ar refuza modificarea legislatiei privind taxa auto, Comisia Europeana ar putea da in judecata statul roman. Dupa o decizie a Curtii Europene de Justitie si in cazul unui verdict nefavorabil Romaniei, statul roman ar trebui sa-si schimbe legislatia. Daca refuza si de aceasta data, Comisia poate face apel si, in urma deciziei Curtii Europene de Justitie, Bucurestiul ar trebui nu numai sa schimbe legislatia, ci si sa suporte penalitati financiare substantiale.
Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu euro 4, si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara euro si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.
Or, articolul 90 din Tratat stipuleaza ca un stat membru nu trebuie sa impuna nicio taxa, direct sau indirect, pe bunuri din alte state membre, care sa fie superioara ca valoare celei aplicate bunurilor de pe piata interna. De asemenea, Curtea de Justitie Europeana a declarat ca articolul 90 reglementeaza ca un stat membru trebuie sa ia in calcul gradul de uzura a unui autoturism atunci cand aplica o taxa de inmatriculare. In caz contrar, taxa ajunge sa depaseasca nivelul taxei reziduale incorporate in valoarea unor autovehicule similare la mana a doua care sunt deja inmatriculate.
Procedura de infringement a mai fost declansata si in cazul Ungariei, Finlandei, Danemarcei, Ciprului, Poloniei si Greciei, sustin comisarii CE, precizand ca motivele sunt aceleasi ca in cazul Romaniei: taxarea discriminatorie a masinilor la mana a doua de pe piata interna comparativ cu cele cumparate din alte state membre, pentru ca taxa se impune numai la prima inmatriculare, si nivelul prea mare al taxei pentru masinile vechi, intrucat taxa nu tine cont de gradul de uzura al masinii.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.