"Cum sa tinem pasul intr-o lume in viteza: folosirea cunostintelor pentru creativitate si inovatie" a constituit tema intalnirii de afaceri cu acelasi nume desfasurate pe 6 martie, la hotelul Howard Johnson, ce a adus laolalta atat manageri straini,

"Cum sa tinem pasul intr-o lume in viteza: folosirea cunostintelor pentru creativitate si inovatie" a constituit tema intalnirii de afaceri cu acelasi nume desfasurate pe 6 martie, la hotelul Howard Johnson, ce a adus laolalta atat manageri straini, cat si romani, activi in cadrul unora dintre marile companii de pe piata romaneasca. Evenimentul, organizat de Stanton Chase (companie specializata in cercetare si consultanta pentru managementul executiv) si scoala de afaceri HEC Montréal, a fost primul dintr-un numar de patru astfel de intalniri dedicate comunitatii de afaceri din Romania, dupa cum a subliniat Mihaela Damian, partener in cadrul Stanton Chase Romania.
In calitate de reprezentant al HEC Montréal, organizatie internationala ce desfasoara activitati in tara noastra de 8 ani, a fost prezent la intalnire Laurent Simon, profesor de management ce a acumulat o experienta internationala in domeniu, predand cursuri in Romania (management, management de proiect, metoda studiului de caz) si Franta (managementul unei echipe de proiect).

Cunostintele angajatilor si ale clientilor sunt esentiale

In debutul prezentarii sale despre importanta creativitatii si inovatiei intr-o organizatie, Laurent Simon a subliniat: "Ceea ce vreau sa impartasesc cu dumneavoastra nu este o teorie, nu este o metoda, ci, umil vorbind, este doar o perspectiva asupra importantei cunoasterii in noua economie". Realizand o comparatie intre o afacere traditionala si una moderna, acesta a scos in evidenta structura ierarhica rigida, alaturi de imprevizibilitatea celei dintai, spre deosebire de maleabilitatea si adaptabilitatea celei de-a doua, trecand apoi la marcarea necesitatii de a se indrepta spre cel de-al doilea model. Pentru a realiza acest lucru, investitiile in managementul cunoasterii, la toate nivelurile organizatiei, sunt mai mult decat necesare - in acest sens, reprezentantul HEC Montréal a adus exemplul unor tari care incep deja sa se detaseze de viziunea traditionala asupra unei afaceri, cum ar fi Cehia, care "se afla deja pe cea de-a doua treapta, investind aproape totul in cunoasterea noii economii".
Cea din urma treapta, constand in dezvoltarea unei sensibilitati asupra pietei si diferentierea in cadrul acesteia, poate fi atinsa, dupa cum a subliniat Laurent Simon, numai prin dezvoltarea unei dimensiuni creative, inovative: "Daca vrem sa avem succes in noua lume, trebuie sa investim nu numai in eficientizarea productiei, ci si, de asemenea, in intensitatea creativa". Pentru a atinge acest deziderat, este important ca managerii unei organizatii sa permita fluxul informational in cadrul acesteia, valorificand nu numai propriile cunostinte, ci si pe cele ale angajatilor sau chiar ale consumatorilor: "Trebuie sa invatam cum sa ne implicam clientii, inca de la inceput, in procesul managerial. Trebuie sa ne gandim la muncitori ca fiind creatori". Intr-o structura aforistica, Laurent Simon a sintetizat: "Oamenii sunt acolo unde se afla cunoasterea, iar cunoasterea se afla acolo unde sunt oamenii". Marcand importanta dimensiunii creative intr-o organizatie, reprezentantul HEC Montréal a tinut sa precizeze: "Obisnuiam sa ne gandim la creativitate ca fiind inspiratie (artistica, de cele mai multe ori, n. red.) - nu asa functioneaza lucrurile, insa".

Proiectul este matricea pentru valorificarea diversitatii

Pentru trecerea la "o companie creatoare de cunoastere", Laurent Simon a subliniat faptul ca "proiectul este principala structura pentru managementul de astazi si, de asemenea, pentru cunoastere". Cu alte cuvinte, lucrul in proiect reprezinta cheia pentru inovatie, valorificand cele 3 dimensiuni ale acesteia (dezvoltarea, explorarea si exploatarea) prin faptul ca permite si profita de diversitatea persoanelor implicate in respectiva actiune: "Cu cat oamenii sunt mai diferiti, cu atat mai multe idei vei produce (ca organizatie, n. red.)". Un alt avantaj major al colaborarii dintre indivizi consta in faptul ca acesta permite circulatia informatiei - in acest sens, reprezentantul HEC Montréal a demontat una dintre prejudecatile ce functioneaza inca in multe organizatii: "Cunoasterea nu este putere, ca sa trebuiasca sa o protejam - cu cat aceasta circula mai mult, cu atat este mai pretioasa".
Pentru aceasta, recomandarea expertului in management este radicala: "Transforma ceea ce ai de facut intr-un proiect, iar oamenii se vor implica mai mult. Cat se poate de simplu". In afara de proiect (care este structura de baza ce faciliteaza creativitatea si inovatia intr-o companie), exista alte doua astfel de structuri, ce deriva din acesta: comunitatile de cunoastere (in care oamenii impartasesc ceea ce au invatat in diverse proiecte) si echipele incrucisate (ce reunesc oameni cu background-uri diferite). Ca o concluzie, Laurent Simon a subliniat: "In lume, ideile exista deja - trebuie doar sa formam niste piete pentru a le atrage, in loc sa incercam sa le dezvoltam noi insine".


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.