Presedintele Senatului, Nicolae Vacaroiu, vicepresedinte PSD, da un semnal clar ca partidul nu doreste declansarea unor alegeri anticipate in 2007. De asemenea, Vacaroiu arata ca PSD este gata sa voteze bugetul pe 2007.

Presedintele Sen

Presedintele Senatului, Nicolae Vacaroiu, vicepresedinte PSD, da un semnal clar ca partidul nu doreste declansarea unor alegeri anticipate in 2007. De asemenea, Vacaroiu arata ca PSD este gata sa voteze bugetul pe 2007.

Presedintele Senatului, Nicolae Vacaroiu - vicepresedinte PSD -, da un semnal clar ca principalul partid de opozitie nu conteaza pe declansarea alegerilor anticipate prin respingerea bugetului in Parlament pe care intrarea in opozitie a PC a facut-o posibila. Dupa declaratiile lui Nicolae Vacaroiu insa, parlamentarii PSD vor vota bugetul daca Parlamentul accepta 2-3 amendamente propuse de ei.

Alegerile anticipate, o diversiune
Gabriel Klimowicz - Cum vedeti permanentele scandaluri din Alianta si aversiunea presedintelui fata de primul-ministru?
Nicolae Vacaroiu - In legatura cu aversiunea presedintelui fata de premier, eu nu cred in asa ceva. Traian Basescu a avut alte planuri decåt premierul. Acesta i-a stat in cale si atunci el a folosit tot felul de pårghii constitutionale si neconstitutional e ca sa-l indeparteze din fruntea Guvernului. Eu nu agreez aceasta politica. Va dati seama cåte energii, timp, bani, resurse si institutii sunt angrenate in aceasta disputa, in loc ca toate acestea sa fie folosite in scop constructiv.

G.K. - Credeti ca in anul 2007 este nevoie de alegeri anticipate? De ce?
N.V.- N-am vazut nici un sondaj de opinie in care majoritatea populatiei sa doreasca alegeri anticipate. Pe mine ma intereseaza agenda cetateanului, nu calculele politice facute la Cotroceni sau la Palatul Victoria. Jocul de-a alegerile anticipate este de fapt o diversiune. Nici un lider politic nu crede ca aceste alegeri se pot declansa cu adevarat, atåt din cauza procedurii constitutionale foarte complicate, cåt si datorita lipsei reale de vointa politica a marii majoritatii a parlamentarilor pe aceasta tema. Cred ca acest subiect nici nu merita atentie.

Votam bugetul contra 2-3 amendamente
G.K. - Veti vota bugetul?
N.V. - Dupa analiza pe care am facut-o asupra bugetului am declarat ca nu-l vom vota in momentul in care o serie de amendamente pe care le-am facut nu vor fi acceptate. Avem peste o suta de amendamente si parte dintre ele, daca vor fi acceptate, sigur ca vom schimba declaratia privitoare la felul in care Partidul Social Democrat va vota bugetul de stat. Ar fi pentru prima oara in cei 16 ani cand un buget este respins. Ce inseamna acest lucru? Bugetul se retrage - in alte state ar insemna ca Guvernul trebuie sa-si dea demisia. Noi nu avem o reglementare expresa in acest sens. Exista si varianta de a reface bugetul si de a veni cu el in Parlament in februarie. Avem o reglementare care permite ca primul- ministru sa functioneze pe o formula agreata astfel incat ordonatorii principali de credite sa aiba la indemana sursele financiare pentru a-si achita obligatiile pentru primul trimestru al anului viitor. Eu sper sa dea dovada de intelepciune, sa accepte o parte din amendamentele pe care PSD le-a propus si in felul acesta sa solutionam problema bugetului pe 2007.

G.K. - In cazul insa in care se va ajunge la votul final si amendamentele PSD nu au fost acceptate, ce veti face?
N.V. - In cazul acesta PSD-ul va vota contra. Nu e vorba sa ne accepte toate amendamentele, ca nu suntem nici pe o pozitie radicala, dar sunt trei patru amendamente din cele peste 150 de amendamente pe care le-am depus, care sunt extrem de importante si care au ca tinta, pentru noi care suntem social-democrati de stanga, populatia, agenda populatiei.

Basescu e adesea si arbitru, si jucator
G.K. - Primul om in stat, presedintele Basescu apare aproape in fiecare zi la televizor sau in paginile ziarelor. Dv., al doilea om in stat, apareti foarte rar. Nu mai pareti foarte implicat in politica. De ce?
N.V. - Daca luam in considerare competentele constitutionale ale presedintelui, faptul ca adesea e si arbitru, si jucator, ca isi mai doreste un mandat la Cotroceni, ca n-are liniste, daca nu se afla in centrul atentiei si, eventual, al unui conflict politic, sigur, ma aflu intr-o inferioritate evidenta. Mai spuneti ca nu par foarte implicat in politica. Va contrazic. Sunt foarte implicat in politica, doar ca maniera mea de a face politica este mai discreta si urmareste eficacitatea. Sigur ca as face deliciul presei sa polemizez prin presa cu Iliescu, Geoana, Mitrea sau Hrebenciuc. Prefer sa dialoghez cu ei la partid si daca ideile mele nu intrunesc acordul majoritatii, n-am alta solutie decåt sa ma aliniez.

Guvernul Tariceanu nu stie ce sa faca cu banii
G.K. - Cum vedeti ca fost prim-ministru evolutia guvernului Tariceanu? Cifrele de la INS si de la BNR arata o evolutie fara precedent a Romaniei. Excedent bugetar, bugete fara precedent pentru toate ministerele, inflatie in limite admise de UE, crestere economica de circa 7%, colectari bugetare in valoare de circa 220% in comparatie cu 2004.
N.V. - Pe final de an avem o crestere economica de 7,2-7,4%, mult peste cresterea economica programata pentru anul 2006, dar - exista si un dar care ne costa foarte scump - avem un excedent bugetar care la zece luni era de 2,17% din Produsul Intern Brut, in contextul in care Guvernul a venit la rectificare cu o majorare a deficitului de la 0,9% la 2,5% din Produsul Intern Brut. Ce inseamna asta in cifre concrete? Aproximativ 3-3,5 miliarde de euro neconsumate, comparativ cu ultima prevedere din bugetul rectificativ. Un fenomen negativ care pune sub semnul intrebarii inclusiv anul 2007 pentru ca demonstreaza o incapacitate a ordonatorilor principali de credite de a infiinta proiectele necesare pentru a absorbi aceste fonduri. Ma refer la infrastructura, la Sanatate, Invatamant, Cultura.

Cresterea economica nu se datoreaza Guvernului
Iata deci care este situatia anului 2006. O crestere economica care ne bucura, dar ea este generata repet nu de vreo eficienta a guvernului, ci de faptul ca avem deja un sector privat de circa 80% din economie care functioneaza indiferent de orice guvern ar veni de acum iincolo. Probabil ca anul acesta vom fi sub nivelul planificat al inflatiei de 5,5, undeva pe la 4-4,5, chiar au fost speriati de aceasta situatie, intrucat prin amanarea unor masuri pe care trebuiau sa le ia in 2006 spre 2007-2008 s-au acumulat niste tensiuni in 2007 care pot duce la derapaje in ceea ce priveste stabilitatea macroeconomica si o relansare a procesului inflationist. Cu alte cuvinte, daca anul acesta vom avea o inflatie de 4 la suta, la anul exista riscul sa ne ducem la circa 7-8-9% sau chiar mai mult. Iata deci ca apare un fel de ferastrau in evolutia economiei cu repercusiuni extrem de grave pentru stabilitatea macroeconomica.

Scaderea, ca o crestere
G.K. - Vorbeati despre excedentul bugetar si despre incapacitatea manageriala a ministrilor de a utiliza banii pe care ii au la dispozitie, dar excedentul bugetar nu este cumva in relatie cu colectarile bugetare neobisnuit de mari? Nu sunt sume in plus, la care Guvernul nu se astepta, care nu erau prevazute in bugetul pe 2006?
N.V. - Colectarile bugetare mai ridicate sunt firesti. De la an la an este firesc ca prin crestere economica sa apara si venituri in plus. La asta adaugati faptul ca anul 2006 a fost grevat de o crestere de fiscalitate. Foarte multe impozite s-au majorat. Luati in considerare impozitul pe dividende, impozitul pe dobanda, prin trecerea la acea cota unica, la care se tot face referire ca a fost teribila.

G.K. - Nu au o pondere mare aceste majorari pentru a vorbi despre o crestere semnificativa de fiscalitate.
N.V. - Au, au o pondere mare! Ganditi-va la nivelul societatilor, nu numai la nivelul populatiei. Ce inseamna un impozit pe dobanda de 16%, un impozit pe dividende de 16%, ce inseamna impozitul pe castigul de capital si asa mai departe.


Despre autor:

Gardianul

Sursa: Gardianul


Abonează-te pe

Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.