Regionala vamala de la Arad se muta la Timisoara, astfel ca cele 60 de miliarde de lei investiti in sediul din imagine par bani cheltuiti aiurea. 300 de vamesi aradeni vor fi disponibilizati de la 1 ianuarie, cand in vamile Nadlac, Varsand, Turnu

Regionala vamala de la Arad se muta la Timisoara, astfel ca cele 60 de miliarde de lei investiti in sediul din imagine par bani cheltuiti aiurea. 300 de vamesi aradeni vor fi disponibilizati de la
1 ianuarie, cand in vamile Nadlac, Varsand, Turnu si Curtici vamuirea va fi facuta de omologii maghiari.

Vamesii aradeni sunt suparati ca de la 1 ianuarie 2007, odata cu intrarea in UE, se vor face disponibilizari masive la Directia Regionala Vamala (DRV) Arad.

DISPONIBILIZARI. ""Din 385 de vamesi, in Arad vor ramane 85. Cerem, desigur, masuri de protectie sociala pentru cei disponibilizati"", ne-a declarat liderul sindical Gligor Gheorghe. In vamile Nadlac, Varsand, Turnu si Curtici vamuirea va fi facuta de vamesii maghiari. Politia de frontiera va prelua toate spatiile detinute de vamesi.

Vamesii romani vor mai functiona doar in Zona libera, Aeroport si in vama de interior. Aproximativ 70 de locuri sunt deja ocupate de cei care lucreaza acum in vama de interior, astfel ca cei 300 de disponibilizati trebuie sa se ""bata"" in concurs pe cele 15 locuri care mai raman libere. ""Am 55 de ani si lucrez in sistem de 30. Cine ma mai angajeaza pe mine acum? Eu nu mi-am facut nici o afacere, ca altii"", s-a plans un lucrator vamal. Vama romana va mai ramane doar in estul tarii si in sud-vest, unde va fi noua granita a UE. Acolo ar mai putea da concurs vamesii aradeni. Perspectiva nu le convine insa deloc. ""Acolo doar ca se vorbeste romaneste. In rest, totul e altfel. Si clima, si mentalitatea..."" ""Examenele vor avea loc in luna decembrie si vom vedea atunci care va fi situatia. Oricum, concurenta la aceste examene va fi destul de crancena, iar doar cei care vor obtine rezultate bune vor fi preluati de Directia Regionala Vamala Timis"", a declarat purtatorul de cuvant al Directiei aradene, Adrian Nastase.

MUTARE. Cea mai puternica lovitura este insa mutarea regionalei vamale de la Arad la Timisoara. Motivatia oficiala este ca miscarea se face pentru ca la Timisoara sunt frontiere comune cu sarbii. Numai ca la Arad exista un centru logistic nou-nout: Directia Regionala Vamala (DRV) Arad va finaliza chiar in aceste zile o investitie de 60 de miliarde de lei pentru refacerea si modernizarea sediului sau. O investitie care in noile conditii nu se mai justifica. De fapt, noul sediu nici nu a apucat inca sa fie inaugurat, ca s-a si anuntat inchiderea sa! ""Se va folosi el la ceva. Poate va ramane al vamii, poate va avea alta destinatie, inca nu putem sti exact ce decizie se va lua"" - a declarat Gheorghe Matiut, directorul DRV Arad. ""Nu stim exact cati raman, cati pleaca de la Arad. Va fi un examen test grila impreuna cu cei de la Timisoara, in urma caruia se stabilesc cate sute de persoane trebuie sa iasa din sistem. Exista insa si o alta optiune: aceea de a ramane in sistem cu transfer la Iasi, de exemplu, sau pe granita sarbeasca, ori in nord. Nu cred ca foarte multi vor agrea aceasta idee"", ne-a spus Matiut.

SOC. Desfiintarea regionalei Arad este socanta, avand in vedere performantele sale (locul patru la nivel national) si faptul ca a dus la bugetul de stat, numai anul trecut, 10.000 de miliarde de lei - adica 60% din contributia intreaga a judetului Arad! In aceste conditii, este de neinteles lipsa de implicare a clasei politice pentru retinerea la Arad a Directiei Regionale. Un singur senator a incercat sa faca interventii la Bucuresti, dar, in lipsa unei pozitii coerente comune a parlamentarilor si autoritatilor locale, a fost preferata Timisoara ca sediu al regionalei.

GREVA? Vamesii aradeni, alaturi de colegii lor din tara, au amenintat ca vor intra in greva generala, daca guvernantii vor reorganiza sistemul vamal fara sa ia masuri de protectie sociala pentru viitorii concediati. In opinia lui Matiut, e posibil ca acest avertisment sa nu se concretizeze, daca guvernul va arata, intr-adevar, bunavointa fata de vamesi. In timp ce disponibilizarile pe motiv de U.E. bat la usa, sindicalistii se tem ca vamesii ramasi pe posturi dupa deschiderea granitelor nu vor putea face fata volumului de munca. ""Functionam la cota de avarie. Avem 4.400 de vamesi si de multe ori un angajat este nevoit sa preia atributii din fisa postului de la patru sau cinci persoane. Bulgaria, de pilda, are 8.000 de vamesi. Olanda avea 10.000 si dupa integrare a mai ramas cu 6.000 de angajati. Ar trebui sa se tina cont de faptul ca sistemul vamal aduce 33% din bugetul statului"", a mai spus seful sindicalistilor de la ""Unirea"", Florin Savenco.

NOUTATI. Si activitatea politiei de frontiera se reduce drastic. ""Cu siguranta, vom lucra in comun cu colegii din Ungaria. Nu stim nimic oficial, insa va fi ceva in genul controlului dintre vamile maghiara si austriaca, la Hegyeshalom"", ne-a declarat comandantul Politiei de Frontiera Arad, Ioan Handra. Surse neoficiale din politia de frontiera ne-au comunicat insa intentia autoritatilor. Astfel, controlul pasapoartelor celor care ies din tara pe la Varsand se va realiza la Gyula, al celor care parasesc Romania pe la Turnu - la Battonya, iar actele celor care ies pe la Nadlac se vor verifica la Nagylak. Situatia e inversa la intrare: cei care vin dinspre Ungaria vor fi verificati (la pasaport) numai la Nadlac, nu si pe partea maghiara, iar aceeasi procedura se aplica si in restul punctelor de trecere a frontierei. In ceea ce priveste Curticiul, aici politistii de frontiera vor verifica actele in timpul mersului trenului, pana la Lökösháza, urmand sa se intoarca in tara cu urmatoarea garnitura. Acest aspect va aduce ameliorari in mersul trenurilor, eliminandu-se intarzierile traditionale legate de vamuire si controlul pasapoartelor.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.