Daca e sa ne luam dupa previziuni, bugetul pe anul viitor va fi cel mai mare din istoria postdecembrista. Cu un buget estimat la 35 de miliarde de euro, adica cu 11 miliarde de euro mai mult decit in 2004, perspectivele par optimiste.

Daca e sa ne luam dupa previziuni, bugetul pe anul viitor va fi cel mai mare din istoria postdecembrista. Cu un buget estimat la 35 de miliarde de euro, adica cu 11 miliarde de euro mai mult decit in 2004, perspectivele par optimiste.



Negocierea si votarea bugetului pentru 2007 reprezinta primul test serios pe care il va sustine Coalitia dupa episodul demonstrativ al manifestarii majoritatii prezidentiale. Va rezista Coalitia acestui exercitiu practic? Guvernarea in Romania are aspectul unui raliu si mai putin al unui proces de elaborare si implementare de politici publice. In aceste conditii, intrebarea esentiala este daca masinaria va mai functiona, iar nu daca programul este urmarit cu acuratete. Ca intr-un raliu auto, de soliditatea echipei depinde rezultatul. Or, pilotul liberal si copilotul democrat nu mai fac de mult echipa, iar pasagerii din spate ameninta ca vor sa abandoneze la mijlocul cursei. Si problema arbitrajului este controversata, caci unii dintre arbitri vor sa schimbe regulile in timpul cursei. Dar, cu toate acestea, motorul nu da rateuri. Si, odata angrenati in cursa, membrii echipajului nu au prea multe ocazii sa se retraga. Nici unul dintre celelalte echipaje nu poate profita de conflictul din echipa fruntasa, iar eventuala sa descalificare va fi consecinta propriei prestatii.

In privinta motorului bugetar, testul de anduranta a fost trecut. Economia a rezistat, dar multi se intreaba cita vreme o va mai face, fara o directie clara? Aici insa intervin tot felul de variabile care fac dificila orice predictie. Scenariile propuse de Traian Basescu doar cu o saptamina in urma basculeaza intre guvernul minoritar si alegerile anticipate.

Sansele mentinerii actualei majoritati par reduse. Cum vor fi justificate insa miscarile centrifuge? Oricum, nu prin abandonarea pur si simplu a echipei guvernamentale. Caci politica guvernamentala stabilita la inceputul legislaturii, cind Guvernul a trecut de votul de investitura, este detaliata in bugetul pe anul urmator. In aceasta perspectiva, discutiile incepute la nivelul Aliantei privind un nou program de guvernare sint strict tactice. Pe de o parte, programul de guvernare a fost votat pentru un intreg ciclu guvernamental, 2005-2008, iar pe de alta parte, proiectiile pentru 2007 sint deja detaliate in bugetul care tocmai urmeaza a fi dezbatut. Astfel ca noul program nu ar putea fi altceva decit o declaratie de politica. Bunele practici ale guvernarii ar cere ca o astfel de formula sa fie repetata anual pentru ca Parlamentul, dar si cetatenii sa poata monitoriza eficienta guvernamentala.

Daca e sa ne luam dupa previziuni, bugetul pe anul viitor va fi cel mai mare din istoria postdecembrista. Cu un buget estimat la 35 de miliarde de euro, adica cu 11 miliarde de euro mai mult decit in 2004, perspectivele par optimiste. Sa fie acesta semnul ca guvernarea merge dincolo de inevitabilele controverse? Liberalii, sustinatori ai cotei unice si relaxarii fiscale, sustin acest lucru. Chiar in acest punct pot aparea divergentele cu celelalte partide ale majoritatii. Nu numai din cauza prioritatilor sociale sau economice diferite, ci si din cauza calculului politic.

Oricit de mare, bugetul ramine insuficient. Conform Ministerului Finantelor, daca cererile bugetare ale diferitelor ministere sau institutii ar fi acceptate, s-ar depasi de cel putin cinci ori deficitul prognozat de 2%. Oricum, din calculul celor de la finante nu reiese clar care e ponderea miliardului de euro contributie la bugetul UE in toata aceasta filosofie bugetara. Si stim deja ca invatamintul, sanatatea si pensiile sint domeniile in care se vor inregistra cele mai mari cresteri la buget pentru anul 2007. Cum pot fi respectate aceste promisiuni? In fata acestei situatii sindicatele nu sint prea increzatoare. Ele se pregatesc de campania sindicala de toamna si nu vor repeta erorile tactice de anul trecut.

Pot risca partidele politice, in incercarea de a bascula liberalii sau numai pe Calin Popescu Tariceanu de la guvernare, sa blocheze votarea bugetului? Pe fundalul unor agitatii sindicale semnificative, orice este posibil. Ca riscurile, nu doar politice, ci si economice sau sociale, ar fi imense in conditiile demararii procesului de integrare, conteaza mai putin in politica romaneasca. Dar, odata votat bugetul, partidele majoritatii sint obligate la o minima solidaritate, caci au acceptat implicit detalierea programului de guvernare. Debransarea de la guvernare va fi atunci mai dificila.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe

Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.

9AM recomanda:

Vrei sa fii la curent cu cele mai importante stiri?
Urmareste-ne si pe Facebook

TI-A PLACUT ACEST ARTICOL?

Aboneaza-te la 9AM pentru a primi articole similare.

Sau
Aboneaza-te prin