In momentul de fata, in Romania se cheltuiesc in medie 92 de euro anual pe angajat pentru activitati care includ training, activitati motivationale, team, building-uri sau alte activitati de dezvoltare legate direct de angajati, se arata intr-un stud

In momentul de fata, in Romania se cheltuiesc in medie 92 de euro anual pe angajat pentru activitati care includ training, activitati motivationale, team, building-uri sau alte activitati de dezvoltare legate direct de angajati, se arata intr-un studiu realizat de Business - Edu si Corporate Dynamics. Astfel, o treime dintre firmele chestionate aloca intre 150 si 200 de euro in fiecare an pentru dezvoltarea profesionala a angajatilor, in timp ce 38% dintre companiile participante la studiu au bugete destinate training-ului sub 50 de euro. In conditiile in care un program de training de calitate costa cel putin 50 de euro per angajat, practic in mai mult de un caz din trei avem de-a face cu firme care nu fac training sau au programe de formare profesionala de foarte slaba calitate.

Trainingul de comunicare, cel mai cautat subiect

In ceea ce priveste subiectele de training cerute de catre firmele care activeaza in Romania, principalele tinte sunt pregatirile de comunicare, cu 83%, si cele de tehnici de vanzari, cu 46,9%. Acestea sunt urmate de team-building-urile si tehnicile de prezentare, acestea fiind un aspect specific firmelor in schimbare si al celor orientate in principal catre vanzari. In urma studiului mentionat, se constata de asemenea si un oarecare interes catre cursurile cu aplicabilitate in managementul general, specific firmelor care activeaza in productie si celor care se lovesc de schimbari frecvente la nivelul managementului mediu. Pe de alta parte, exista si o cerere pe subiecte specializate de training, care de cele mai multe ori sunt furnizate de catre firmele din afara tarii. Practic, avem de-a face cu o piata de formare profesionala in primele stadii de crestere, cu o usoara tendinta de dezvoltare a segmentelor specifice.

"Formarea formatorilor"

Cat despre locurile din care firmele autohtone reusesc sa isi asigure necesarul de training, putem spune ca mai putin de doua treimi dintre acestea isi procura aceste resurse din piata, 35% dintre respondenti sustinand ca isi furnizeaza intern programele de formare profesionala de care au nevoie. In conditiile in care numai 9 la suta dintre firmele chestionate prefera sa cumpere programe de training exclusiv de la alte firme, putem intelege cererea relativ ridicata pentru programe de tip "formarea formatorilor".

3% dintre firme nu-si motiveaza angajatii decat prin remunerare

Analiza Business - Edu releva totodata ca bonurile de masa si telefoanele mobile sunt principalele beneficii pe care firmele intervievate le ofera angajatilor. Astfel, patru respondenti din cinci au declarat ca ofera in pachetele salariale bonuri de masa, in conditiile in care numai 3 la suta dintre firme sustin ca in poilitica salariala nu mai intra nici un alt fel de beneficiu.
Potrivit autorilor studiului, situatia din urma este generata mai mult de legislatie decat de tendintele politicii salariale in piata, in tarile cu fiscalitate redusa sau clar prezentata angajatilor preferandu-se oferirea unui salariu de baza mai ridicat, din care angajatii decid utilizarea acestuia.

Indisciplina, principalul motiv al concedierilor

In ceea ce priveste concedierile, studiul arata ca acestea se fac, cel putin in Romania, in principal in urma a patru motive. Primul dintre acestea ar fi furtul, urmat de incompetenta, lipsa disciplinei, un ultim motiv fiind cazurile de restructurare. Astfel, 43 la suta dintre firmele participante la studiu au recurs la solutia concedierilor angajatilor pentru indisciplina, acesta fiind si principalul motiv de concediere din tara noastra. Pe locul secund, usor inaintea restructurarilor cauzate de indisciplina se situeaza concedierile cauze de incompetenta (13,6%).
Conform Business - Edu, probabil ca aceasta cifra ar fi sensibil mai mare daca nu ar exista atat de multe probleme in recrutarea personalului. Un alt aspect relevat de studiu arata ca firmele romanesti nu gasesc oamenii de care au nevoie, cu calificalrile necesare.

Directorul de resurse umane nu are rol strategic

Totodata, in cele mai multe dintre firmele intervievate, directorul de resurse umane are mai putin un rol strategic, deciziile de acest gen fiind luate in majoritatea cazurilor de catre directorul general sau de catre Consiliul de Administratie. In urma interviurilor, a reiesit ca in numai 12 la suta din cazuri deciziile strategice, care privesc resursele umane, sunt luate de directorii acestui departament. Astfel, putem spune ca ne confruntam cu o situatie in care rolul departamentelor de recrutare a fortei de munca este mai mult de natura administrativa. Desi acestea au in grija resursele umane in cadrul firmei din care fac parte, deciziile importante sunt luate in alta parte. In aceste conditii, departamentul de resurse umane, in Romania, se transforma intr-un fel de departament care asista conducerea generala a firmei, fiind mai mult un furnizor intern decat un decident activ in politica firmei.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.