Un bloc de piatra cu imagini sugestive care par a forma cuvinte care rimeaza este considerat a fi cel mai vechi exemplu de scriere din Lumea Noua.
Piatra a fost descoperita printre daramaturile unui santier din Veracruz, Mexico, unde se constru
Un bloc de piatra cu imagini sugestive care par a forma cuvinte care rimeaza este considerat a fi cel mai vechi exemplu de scriere din Lumea Noua.
Piatra a fost descoperita printre daramaturile unui santier din Veracruz, Mexico, unde se construia o sosea. Descoperirea a fost facuta in apropierea capitalei civilizatiei olmecilor, relateaza Discovery Channel.
Dupa estimarile arheologilor, inscriptiile dateaza de acum trei milenii, cam din perioada apropiata primilor egipteni si cand scrierea cuneiforma s-a dezvoltat in Mesopotamia. Astfel, aceste scrieri sunt cu patru sute de ani mai vechi decat celelalte descoperiri facute pana acum in regiunea Mesoamerica, aceasta zona fiind situata intre centrul Mexicului spre nord-vestul Costa Rica.
Pentru ca au descoperit cateva semne "pereche", cercetatorii cred ca textul contine cuplete politice, ceea ce inseamna ca sunt cele mai vechi exemple de astfel de arta descoperite pana acum in Mesopotamia.
Echipa internationala de arheologi este de parere ca textul dateaza din primul mileniu I.H, iar inscriptiile sugereaza ca in acea perioada cultura respectiva era mult mai complexa decat se credea, fiind si fundatia culturala pentru imperiile aztece si mayase.
Simboluri abstracte
"Este o descoperire uluitoare. Acest bloc de piatra demonstreaza ca societatea olmeca avea o structura extraordinara. Cred ca reprezinta o noua era in studierea olmecilor. Daca vom reusi sa decodam continutul, vom avea extraordinara ocazie <<sa ascultam vocea>> Mesopotamiei dupa mii de ani", este de parere prof. Stephen Houston, de la Universitatea Brown, Rhode Island. Se pare ca poemul ar fi fost scris de catre un poet al curtii regale olmece. Din cauza elementelor distincte, a secventialitatii si a regulilor clare de urmarire a textului, care sugereaza o sintaxa si o limba care depinde clar de ordinea cuvintelor, echipa de specialisti crede ca "aceasta este conforma tuturor cerintelor unui text scris".
Simbolurile includ imagini ale unor moluste, stiuleti de porumb, insecte, flori si contin similaritati cu alte imagini utilizate de olmeci care au fost atat de sofisticati incat sa poata crea fenomenalele statui care depasesc doi metri inaltime.
Exista de asemenea si simboluri mai abstracte, unul dintre acestea semanand chiar cu un aeroplan.
Descoperire foarte importanta
Muncitorii santierului au descoperit blocul de piatra in zona distrusa a comunitatii Lomas de Tacamichapa in anii '90. De atunci, arheologii Carmen Rodriguez si Ponciano Ortiz, autorii studiului, au fost primii care au recunoscut importanta extraordinara a descoperirii. Pentru ca piatra era inconjurata de piese de ceramica, figurine de lut si fragmente de artefacte, specialistii au putut data scrierea ca fiind din anii 900 I.H., adica cu aproximativ patru sute de ani inainte ca scrisul sa apara pentru prima data in emisfera vestica.
Cinci fatete ale blocului de piatra sunt convexe, iar fata pe care s-a scris pare a fi concava. Arheologii sunt de parere ca aceasta a fost sculptata de mai multe ori, ca s-a sters si s-a scris din nou.
Spre deosebire de Khipu - sforile innodate folosite de incasi pentru a tine diverse socoteli - si apoi inscriptiile mesoamericane, in acest text nu par a exista dovezi ale existentei unor "cifre".
Cu toate acestea, exista si sceptici care sustin ca artefactele nu sunt din aceeasi perioada cu blocul de piatra, deci datarea este inexacta. (D.M.)
Cum se citesc semnele
Blocul de piarta contine 28 de simboluri. Regula de citire este mai greu de stabilit, desi majoritatea scrierilor mesoamericanilor se citeau de la stanga la dreapta. Perechile de ochi care sugereaza chipuri apar si pe unele obiecte olmece.
Cateva simboluri care par a fi perechi - cum ar fi ochii sau semnul tronului in combinatie cu un simbol al unei rogojini par a fi "grupuri de cuvinte" care sugereaza regalitatea, elogiata in poeme.
Simbolurile 4, 40 si 3 arata o serie de ritualuri care intaresc ideea ca societatea celebra un zeu al fertilitatii pamantului.
Simbolul 9 poate reprezenta o piele; simbolul 6, o placa sau un pat; simbolul 12, un varf de sageata; simbolul 58, un obiect care mai apare si in alte reprezentari olmece; semnul 56, o unealta ascutita utilizata la sacrificii, iar semnul 13, un peste asezat vertical. Trei semne apar de patru ori, alte sase de trei ori, 12 apar de doua ori, iar sapte doar o data. (D.M.)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.