Painea ambalata si produsele congelate de patiserie se vand din ce in ce mai bine pe piata produselor de panificatie din Romania, in timp ce consumul de paine inregistreaza un trend de scadere, situatie care se va accentua dupa aderarea la Uniunea Eu

Painea ambalata si produsele congelate de patiserie se vand din ce in ce mai bine pe piata produselor de panificatie din Romania, in timp ce consumul de paine inregistreaza un trend de scadere, situatie care se va accentua dupa aderarea la Uniunea Europeana, au afirmat producatorii de profil, citati de Mediafax.
"Constatam o dinamica accentuata de crestere a segmentului de paine ambalata , concomitent cu aparitia unor noi tipuri de produse - paine speciala pentru diabetici etc. - care incep sa aiba o pondere din ce in ce mai importanta in vanzari. Tendinta se va accentua in urmatorii ani, mai ales dupa aderarea la Uniunea Europeana", este de parere vicepresedintele Vel Pitar, Alexandru Covrig.

Diversificarea ofertei, singura sansa pentru competitivitate

Potrivit acestuia, eliminarea taxelor vamale dupa aderare va facilita accesul consumatorilor romani la produse de panificatie ambalate si produse de patiserie congelate provenite din statele europene.
"De aceea strategia noastra este sa mizam pe diversificarea ofertei de produse, pentru a putea sa fim competitivi. Desi consider ca amenintarea concurentei unor firme straine care vor intra pe piata nu este imediata, trebuie sa fim pregatiti", spune Covrig.
Opinia este impartasita de presedintele Patronatului Roman din Industria de Morarit, Panificatie si Produse Fainoase - Rompan, Aurel Popescu, care preconizeaza o explozie a vanzarilor de paine ambalata si produse de patiserie congelate pe piata romaneasca, dupa aderare.
"E posibil sa vedem o revolutie pe piata, cum s-a intamplat in Elvetia, unde celor mai mari doi producatori le-au scazut vanzarile cu 50%, din cauza unui investitor care a introdus produse conservate de panificatie in toate benzinariile", a spus Popescu.
El a adaugat ca painea ambalata are in componenta anumiti conservanti, iar "painea clasica" este inclusa in alta categorie, chiar daca reglementarile obliga la comercializarea sa in pungi.

Vor creste importurile de produse congelate

Presedintele Rompan estimeaza ca aderarea va aduce concentrari pe piata romaneasca a panificatiei, in timp ce in domeniul conex al moraritului va avea loc intrarea unor firme straine mari.
De asemenea, consumul de paine se va reduce, pe fondul unei accesibilitati crescute a consumatorului roman la painea ambalata sau produsele congelate din import.
"Am fost surprins sa aflu ca Romania importa din Franta produse congelate de patiserie pentru holteluri si restaurante de ordinul sutelor de tone. Dupa aderare sigur vor creste aceste importuri", a spus Popescu.
Presedintele Anamob (Asociatia Nationala a Industriilor de Morarit si Panificatie), Viorel Marin, apreciaza ca in urmatorii ani trendul de scadere a consumului de paine clasica se va accentua.

Piata neagra, frana sectorului

Consumul anual de paine in Romania este de circa 113 kilograme pe cap de locuitor, iar consumul total de produse congelate de patiserie se ridica la circa 7.000 de tone pe an, potrivit datelor Rompan.
"De la inceputul anului sunt zone unde vanzarile la paine, oficiale si legale, nu vorbim de piata neagra, au scazut cu circa 15-20%", spune presedintele Anamob.
Jucatorii de pe piata panificatiei sunt de parere ca principala problema care franeaza evolutia sectorului este piata "neagra", pe care o estimeaza la circa 40% din total. "Exista un milion de tone de paine neinregistrata - 40% din piata. Cel mai bun an pentru industria de morarit si panificatie a fost cand am importat graul, si nu pentru ca avea o calitatea mai buna sau era mai ieftin, ci pentru ca totul se facea cu acte", spune presedintele Rompan.
Calitatea scazuta a graului poate majora de asemenea costurile firmelor, care sunt constranse sa foloseasca aditivi in cantitati mai mari pentru a realiza productia.
Piata produselor de panificatie s-a ridicat anul trecut la 3,6 miliarde de lei, conform datelor Rompan.
Principalii producatori de pe piata interna sunt Vel Pitar, subsidiara din Romania a grupului elen Loulis, Boromir si grupul Dobrogea.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe

Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.