Ultimele vanzari din luna iulie, organizate in cadrul licitatiilor celor doua Case bucurestene, Monavissa si Alis, din 16, respectiv 23 iulie, au avut in comun, cu doar cateva exceptii, lipsa cumparatorilor avizati, categorie importanta a actorilor pietei de bunuri artistice. Explicabila, asa cum aratam in paginile anterioare, prin fisura generata, in fenomenul de care ne ocupam, de scaderea interesului colectionarilor/negustorilor in perioada lunilor de vara.
Aspect care nu face decat sa scoata in evidenta precaritatea fenomenului la noi. Si pentru ca aminteam de exceptii, iata care au fost, la arta plastica, vanzarile ce au stat sub acest semn. O pictura de Samuel Mutzner (1884-1959) a fost adjudecata, la Monavissa, pentru 20.000 RON, pretul de intrare in licitatie.
Lucrarea intitulata "Crang", ulei pe panza lipita pe carton, cu dimensiunile 60 x 50 cm, semnata si datata (19)32, cu toate ca a obtinut un pret onorabil pentru mersul pietei de arta de la noi, nu este nici pe departe la inaltimea valorii pictorului - exponent important al postimpresionismului romanesc - ale carui opere au atins, in cadrul vanzarilor din anii precedenti, preturi intre 4.000 si 16.000 de euro. Tot la Casa Monavissa, sectiunea "bibliofilie" a inregistrat un neasteptat record: volumul "Plante si animale" de Ilarie Voronca, cu desene de Constantin Brancusi, exemplar special nr. 1 tiparit pentru Ion Minulescu, Colectia Integral, 1929, a fost achizitionat la suma de 20.000 RON. La Casa Alis, in cadrul licitatiei din 23 iulie, un desen de Stefan Luchian (1868-1916) a starnit o competitie acerba, lucrarea "Peisaj", realizata in carbune, cu dimensiunile 21x29,5 cm a fost adjudecata pentru 17.000 RON, de la pretul de pornire de 3.000 RON. Fara indoiala, noul proprietar nu este lipsit de gust estetic si nici de simt comercial. Fie ca este un pasionat dupa arta lui Luchian, considerat, alaturi de Grigorescu si Andreescu, unul dintre intemeietorii picturii moderne romanesti - una din problemele esentiale ale picturii lui Luchian fiind crearea unui nou spatiu pictural, "distrugand vechile legi ale perspectivei stiintifice a Renasterii si incercand sa gaseasca un echilibru intre efectul decorativ si cel de profunzime" - fie ca intuieste posibilitatea comercializarii avantajoase a desenului intr-un timp relativ scurt.
La sectiunea "sculptura", in topul vanzarilor s-a aflat o lucrare de Ion Irimescu (1903-2005), ale carui lucrari domina, in ultimele luni, topul ofertelor si vanzarilor de la Alis. Sculptura "Bunavestire", datata 1934, realizata in bronz patinat, h=94cm., a fost adjudecata pentru 15.000 RON, de la 10.000, pretul de intrare in licitatie.
La preturi care nu au depasit 6.000 RON, la vanzare, remarcam, pe site-ul licitatiei de la Monavissa, lucrari achizitionate la sume destul de modeste - fie la pretul de evaluare, fie la o suma ceva mai mare cu 1.000,1.200 RON. Printre acestea, picturi sau desene semnate de Spiru Chintila ("Modelul", ulei pe panza, 6.000 RON), Max Herman Maxy ("Silueta", litografie, 3.500 RON), Corneliu Baba ("Nud", conte si carbune pe hartie, 2.500 RON), Petru Remus Troteanu ("Peisaj la marginea satului", ulei pe carton, 2.500 RON), Stefan Popescu ("Peisaj la malul marii", tus pe hartie, 1.600 RON), Pan Ioanid ("Bazar", ulei pe carton,1.500 RON), Nicolae Enea ("Casa pe malul apei", ulei pe carton, 1.400 RON).
Fenomenul s-a repetat si la casa Alis. O pictura de Ion Panteli Stanciu, "Femeie in fotoliu", ulei pe carton, a fost adjudecata la 5.500 RON, este adevarat, de la un pret de pornire ceva mai mic - 1.700 RON, in timp ce un Vermont, "Tiganca", ulei pe carton, a fost achizitionat la pretul de 5.000 RON de la 4.000, iar un Schweitzer-Cumpana, "Cap de fetita", ulei pe panza, la 4.300 RON de la 3.000.