In ce priveste tema reparatiilor abuzurilor comise de regimul comunist impotriva proprietatii, ea poate fi solutionata in doua feluri, pornind de la principiul garantarii proprietatii, dar si de la realitatile juridice si economice. Anume, in situati
In ce priveste tema reparatiilor abuzurilor comise de regimul comunist impotriva proprietatii, ea poate fi solutionata in doua feluri, pornind de la principiul garantarii proprietatii, dar si de la realitatile juridice si economice. Anume, in situatia in care imobilul respectiv exista si poate fi inapoiat in natura, atunci el trebuie restituit ca atare proprietarului de drept. In treacat fie spus, prefer sa folosesc sintagma "proprietarul de drept" in locul celei care vorbeste despre "fostii proprietari", caci din punctul nostru de vedere ei au fost si au ramas proprietari, cata vreme actele in baza carora au fost dezproprietariti sunt nule de drept.
Asadar, cand imobilul exista ca atare si poate fi inapoiat proprietarului de drept se aplica principiul restituirii in natura. Atunci cand imobilul fie nu exista, cum este cazul caselor confiscate si demolate, fie e vorba de un teren pe care s-au ridicat constructii, se procedeaza la despagubire.
In legatura cu modalitatea de despagubire au existat numeroase discutii. Pana anul trecut, legislatia nu prevedea posibilitatea despagubirilor decat intr-un numar restrans de cazuri, printr-o procedura foarte complicata, iar plata se facea de catre Ministerul Finantelor. Dar termenele erau la bunul plac al guvernantilor si aceasta solutie s-a dovedit iluzorie.
Rezolvarea de ansamblu a chestiunii despagubirilor necesita sume uriase, de ordinul miliardelor de euro. De fapt, nimeni nu stie cam la cat s-ar ridica suma totala a despagubirilor, evaluarile sunt doar rezultatul unor extrapolari.
Suma fiind atat de mare, ea nu poate fi alocata de la buget, la momentul solicitarii. E nevoie, asadar, de o modalitate care fie sa permita statului sa despagubeasca cu un echivalent de proprietate, fie sa despagubeasca pe termene mai lungi, prin intermediul titlurilor de stat cu perioada de maturitate de zece ani. Personal as fi optat pentru cea de-a doua varianta, care oferea satisfactii materiale certe proprietarilor si posibilitatea de a obtine banii oricand doresc, prin intermediul listarii la bursa. A fost aleasa cea dintai varianta, mai putin costisitoare pentru stat, dar mai spectaculoasa si mai riscanta, anume aceea a despagubirilor prin echivalent actiuni. E drept ca in acest caz este chiar posibil ca proprietarii de drept sadevina actionari pe o cota mai mare decat valoarea initiala a proprietatii. Depinde de evolutia bursei.
Fondul Proprietatea a fost infiintat in luna decembrie a anului trecut. Potrivit legii 247/2005, in termen de treizeci de zile Fondul trebuia sa depuna solicitarea de autorizare la Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare. Acest lucru nu s-a intamplat nici pana azi. Nici n-ar fi indicat, caci in conditiile actuale Fondul ar pati rusinea de a nu putea fi autorizat. Potrivit legii, el nu poate fi autorizat decat daca toate companiile la care Fondul detine o parte a capitalului sau social demareaza procedurile de listare la bursa. Or acest lucru nu s-a facut. Mai bine de patru cincimi din activul Fondului apartine unor companii nelistate.
Ce trebuie facut? Intai de toate trebuie indulcite conditiile de autorizare, fara insa sa fie afectata credibilitatea Fondului. Anume conditia demararii procedurilor de listare trebuie sa-si pastreze obligativitatea doar pentru companiile cu capital majoritar de stat si doar pentru 51% din activul Fondului. Pentru aceasta modificare de lege Guvernul a primit abilitarea Parlamentului. In situatia in care pana la inceputul lui august aceasta modificare este operata prin ordonanta, in cursul lunii august se pot demara procedurile de listare, ceea ce inseamna, practic, un acord de vointa din partea Guvernului. E necesar ca ministrii Economiei, Finantelor si Transporturilor sa faca acest lucru, prin intermediul reperezentantilor lor in Consiliile de Administratie. Astfel, in luna septembrie, Fondul ar putea fi autorizat. In luna octombrie ar putea fi demarata licitatia pentru desemnarea administratorului Fondului, acel found manager. Iar la inceputul anului viitor actiunile Fondului Proprietatea ar putea fi tranzactionate. Cu precautia pe care trebuie sa o ia conducerea Fondului de a identifica fondurile de investitii care sa fie interesate in a cumpara actiuni, astfel incat valoarea de piata a actiunilor sa fie cel putin comparabila cu cea nominala.
Pentru ca toate acestea sa se poata realiza este nevoie de un acord politic in interioriul coalitiei de guvernare. In acest moment, asumarea Fondului Proprietatea este inegala, nu doar in coalitie, dar si in cadrul Aliantei Dreptate si Adevar. Fondul Proprietatea ar trebui asumat printr-o hotarare a consiliului de conducere al coalitiei, inclusiv in ce priveste termenele si etapele sale intermediare.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.