In scurt timp, daca nu se vor lua masuri in ceea ce priveste atibuirea traseelor catre microbuzele in regim de maxi-taxi, acestea din urma vor disparea cu desavarsire. Aceasta este concluzia la care au ajuns reprezentantii Federatiei Nationale Patron

In scurt timp, daca nu se vor lua masuri in ceea ce priveste atibuirea traseelor catre microbuzele in regim de maxi-taxi, acestea din urma vor disparea cu desavarsire. Aceasta este concluzia la care au ajuns reprezentantii Federatiei Nationale Patronale a Transportatorilor Rutieri din Romania. Astfel, noul proiect de sistematizare a retelei secundare de transport public de tip maxi-taxi prevede eliminarea traseelor din zona centrala a Bucurestiului. Urmare acestui proiect, transportatorilor li s-au atribuit mai multe noi trasee, dar acestea nu corespund cerintelor de mobilitate a calatorilor Capitalei. Pe langa aceasta, "traseele care ne revin sunt extrem de dificile. Multe dintre ele se desfasoara printre blocuri, altele nu sunt asfaltate, nici macar pietruite, sa nu mai vorbim de gropile din asfalt. Sunt convins ca atribuirea traseelor s-a facut cu degetul pe harta fara sa se cunoasca starea drumurilor", ne-a spus Virgil Casmoiu, secretar general al FNPTRR.

"La nivelul Primariei exista un grup de interese care vrea sa ne elimine"

Transportatorii sustin ca daca proiectul se va pune in aplicare, toti operatorii in regim de maxi-taxi vor falimenta. "Daca nu vom fi primiti la discutii inainte de aprobarea proiectului, si nu vom ajunge la o intelegere pentru a opri proiectul, in trei luni, toti vom falimenta", spune Ivan Nicolae, managerul general al unuia dintre operatorii bucuresteni. Mai mult de atat, reprezentantii mai multor firme transportatoare sustin ca unul dintre efectele indirecte ale proiectului ar fi ca ei sa ramana fara case. "De la Primarie ni s-a sugerat sa cumparam autovehicule noi, sa fim in conformitate cu normele. Toti am facut-o. Am achizitionat masini in leasing si am girat cu casa. Acum, daca falimentam, ce facem? Suntem in situatia de a ramane fara case. La nivelul Primariei exista un grup de interese care vrea sa ne elimine. RATB este atins in mod direct", au afirmat membrii FNPTRR intr-o intalnire cu presa.

Primaria: Asta e!

Cu toate ca strigatele disperate ale transportatorilor au fost auzite, se pare ca acestia nu au nici o sansa sa supravietuiasca pe piata. "Proiectul are baza legala. Acesta poate sa le convina sau sa nu le convina. Asta e. Daca cineva isi face o firma si isi cumpara trei masini, asta nu inseamna ca poate primi ce traseu vrea el. Nu am ce sa discut cu ei. Au venit la noi cu niste propuneri, cu niste aiureli. N-am ce sa le fac", ne-a spus Gheorghe Udriste, directorul Directiei Drumuri, Transporturi si Sistematizarea Circulatiei din cadrul Municipalitatii.

"Niste pretexte de Gaga"

Federatia a fost instiintata ca masurile de modificare a programului de transport public au fost luate in urma evaziunii fiscale la nivelul opratorilor maxi-taxi, congestionarea traficului si poluarea. Transportatorii spun insa ca aceste motive sunt "niste pretexte de Gaga", pentru a intari cele spuse, acestia au oferit si contraargumente. "Despre evaziune nu se poate vorbi pentru ca au fost facute controale si din cateva sute de calatori, doar unul nu a primit bilet de la sofer. In plus patronul are tot interesul sa incaseze banii pe tichete. La al doilea punct, aici nu se poate vorbi ca participam la aglomerarea strazilor, pentru ca suntem putini. Daca ne uitam mai bine, ne dam seama ca mai mult de 60% din trafic este provocat de masinile de marfa pentru care nu exista restrictii in aprovizionarea pe timpul zilei a unitatilor comerciale. Cat despre poluare, chiar nu putem vorbi, dat fiind faptul ca utilizam masini noi si din 6 in 6 luni se fac verificari pentru atestare", a adaugat Casmoiu.

Calatorii nu sunt de acord cu programul

In urma proiectului, FNPTRR a realizat un studiu confom caruia bucurestenii nu sunt de acord cu noua decizie. "Dintr-un sondaj efectuat pe numai un singur traseu, din cele 600 de persoane chestionate, nici una nu a fost de acord cu modificarea actualelor trasee deja cunoscute de calatori care sunt multumiti de prestatia operatorilor, dar nu si de programul propus de Primarie", se arata intr-un comunicat al federatiei. Conform transportatorilor, prin acest nou program calatorii vor fi obligati sa foloseasca 2-3 mijloace de transport pentru a ajunge la destinatia dorita. "Prin acest program, Primaria limiteaza drepturile cetatenilor de a-si alege singuri mijlocul de transport. Operatorii platesc taxe si impozite nu numai pentru folosirea unei anumite zone administrative a Bucurestiului, ci pentru intreaga retea stradala", se mai arata in comunicat.

Actiuni de protest

Totodata, daca programul se va aplica, si se va aplica, conform Directiei Drumuri, operatorii rutieri in regim de maxi-taxi vor iesi in strada. "Vom demara actiuni de protest. Avertizam Primaria sa se astepte la blocarea centrului Capitalei cu sute de microbuze", a adaugat secretarul general al FNPTRR. Membrii acesteia au amenintat ca vor trece la masuri si mai disperate. "Un coleg mi-a spus ca daca nu se va rezolva intr-un fel situatia, isi va da foc la masina in fata Primariei", a precizat Ivan Nicolae. Proiectul se afla in dezbatere publica si va fi aprobat de consilierii municipali. Initiatorul proiectului, Stefan Pirpiliu, presedintele Comisiei de transport, sustine ca liniile de maxi-taxi vor ocoli inelul principal de circulatie al Capitalei, iar bucurestenii nu vor mai putea veni in centru cu aceste masini. "Nu eliminam transportul din Bucuresti, dar pana la statiile de maxi-taxi se poate ajunge cu RATB-ul sau cu metroul", spune Pirpiliu. Din analizele efectuate de municipalitate, se propune si reducerea traseelor de maxi-taxi la 17, fata de 26 cate sunt in prezent. Numarul operatorilor se ridica la 80, si detin un efectiv de 380 de masini.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.