Campania impotriva proiectului Rosia Montana a intrat intr-un nou stadiu. MindBomb, unul dintre ONG-urile recunoscute pentru campaniile sustinute in Romania, a organizat o actiune fara precedent pentru razboiul mediatic ce se desfasoara intre ecol
Campania impotriva proiectului Rosia Montana a intrat intr-un nou stadiu. MindBomb, unul dintre ONG-urile recunoscute pentru campaniile sustinute in Romania, a organizat o actiune fara precedent pentru razboiul mediatic ce se desfasoara intre ecologistii din Romania si compania miniera Gabriel Resources, cea care controleaza - prin Rosia Montana Gold Corporation - proiectul minier din judetul Alba. In cele mai importante orase din tara au fost lipite afise prin care romanii sunt chemati sa sustina lupta impotriva companiei miniere Gabriel Resources. Cu toate ca mesajele MindBomb sunt dure, reprezentantii Gabriel Resources au avut o reactie moderata.
12.000 de afise au impanzit tara
In noaptea de 19 spre 20 martie au fost lipite 12.000 de afise privind proiectul Rosia Montana la Cluj, Petrosani, Bucuresti, Constanta, Timisoara, Arad, Bistrita, Sibiu, Alba Iulia, Deva, Baia Mare, Oradea, Targu Mures, Sighisoara, Valea Ariesului, Abrud, Campeni si Rosia Montana. Campania MindBomb pentru Rosia Montana are un slogan extrem de puternic: "Nu lasa Rosia Montana sa moara!, Oamenii sunt mai importanti decat aurul". MindBomb a conceput cinci tipuri de afise care au fiecare cate un mesaj pentru societatea civila, dar si pentru clasa politica.
"Refuza publicitatea la cianura!"
Campania MindBomb condamna spoturile publicitare si institutiile mass-media care au participat la campania de promovare a proiectului minier propus de Gabriel Resources. Sub sloganul Ma$$acru Media, MindBomb transmite un mesaj catre patronii trusturilor de presa: "Difuzarea, in ziare si la televiziune, a reclamelor pentru Gabriel incalca drepturile oamenilor din Rosia Montana. Nu fi partas la minciuna! Refuza publicitatea la cianura!" Pe acelasi afis este luata in colimator si televiziunea publica: "Televiziunea Romana, finantata din banii nostri, este partener al strategiei mediatice murdare a RMGC. Prin acest act, TVR isi compromite misiunea de televiziune publica". Reprezentantii Gabriel Resources au reactionat la campania "MindBomb pentru Rosia Montana" exprimandu-si pentru inceput mirarea asupra mesajelor care ataca direct campania pro Rosia Montana. Conducerea companiei este surprinsa de faptul ca unul dintre afisele concepute de MindBomb face referire directa la campania mediatica a Gabriel Resources, care s-a incheiat la inceputul acestei luni. "Respectam libertatea de exprimare a opiniilor si ideilor care, in general, nu pot decat sa aduca un plus de beneficiu dezbaterilor pe seama proiectului Rosia Montana", se spune in pozitia oficiala a Gabriel Resources. In acelasi timp conducerea companiei a adresat o invitatie catre toate organizatiile implicate in campania Rosia Montana de a discuta pe marginea proiectului pe care il propun.
Protest sustinut si la Mures
Organizatia neguvernamentala Sun Valley din Targu Mures si-a exprimat, public, protestul fata de campania mediatica de sustinere a proiectului Rosia Montana, lansata de Gabriel Resources. "Prin campania MindBomb pentru Rosia Montana protestam fata de proiectul de exploatare miniera intensiva cu cianuri de la Rosia Montana si impotriva publicitatii pe care Gabriel Resources, actionarul majoritar la Gold Corporation (RMGC) o face acestui proiect extrem de nociv pentru Romania", a declarat, pentru Rompres, Dan Calin Tocaciu, presedinte al organizatiei targmuresene neguvernamentale de mediu, Sun Valley. "Intoxicarea cu propaganda pentru compania Gabriel Resources pe posturile de televiziune si in presa scrisa are ca scop cosmetizarea in ochii romanilor a imaginii Rosia Montana Gold Corporation, companie ramasa in epoca colonialismului brutal, a carei politica cinica a profitului va rade Rosia Montana de pe fata pamantului, va stramuta oamenii si va sterge istoria acestui loc", apreciaza liderul organizatiei Sun Valley. La campania MindBomb pentru Rosia Montana au participat, in diferite moduri (conceptie, dezbateri, idei, realizare, lipire) peste 300 de artisti plastici, designeri, arhitecti, specialisti IT, scriitori, studenti si colaboratori din orasele in care au fost lipite afisele.
MindBomb lanseaza "bombe"
Despre MindBomb se stie ca este unul dintre ONG-urile care s-a implicat in diferite actiuni, avand succes datorita ideilor inedite exprimate prin afise sau alte forme de protest. MindBomb poate fi contactata doar printr-o adresa de e-mail postata pe pagina de internet, www.mindbomb.ro. Reprezentantii MinbBomb au refuzat sa isi decline identitatea atunci cand ZIUA de Cluj i-a contactat pentru a discuta despre campania "MindBomb pentru Rosia Montana". "Noi vrem ca actiunile pe care le initiem sa vorbeasca de la sine, fara nume proprii, facem o munca de echipa", a declarat unul dintre membrii organizatiei. Afisele concepute de MindBomb ataca in mod direct compania miniera Gabriel Resources, pe ministrul Mediului, Sulfina Barbu, si pe presedintele tarii, Traian Basescu. Asocierile Gabriel Resources - "cianura", Traian Basescu-"Lingoule", sau Sulfina Barbu-"Sinistra Mediului" au fost gandite de catre reprezentantii MindBomb cu scopul de a constientiza opinia publica si de a trage un semnal de alarma asupra decizilor de culise luate de clasa politica. "Daca cineva se simte lezat sau are vreo reactie inseamna ca actiunile noastre au avut succes", declara unul dintre reprezentantii MindBomb. Costurile celor 12.000 de afise lipite in Cluj-Napoca si in alte orase din Transilvania au fost achitate de catre MindBomb, prin donatiile primite de la fundatii private. Primele reactii ale campanie MindBomb au fost la nivel de rating virtual, numarul de vizitatori ai site-ului de internet crescand cu peste 600%. De asemenea, ei au declarat ca au primit numeroase e-mailuri, 85% dintre ele fiind de sustinere. "Am primit si mailuri in care eram acuzati ca, prin aceasta campanie, nu facem decat sa stoarcem bani pentru buzunarele noastre", a mai declarat reprezentantul MindBomb. Campania va continua prin alte forme de protest, unul dintre ele fiind celebru Fan-Fest, care va avea loc si anul acesta, in perioada 25-27 august.
Clujenii sustin campania
ZIUA a monitorizat, in strada, la Cluj, campania "MindBomb pentru Rosia Montana". Parerile clujenilor sunt alimentate de razboiul mediatic care se poarta intre ONG-urile ce militeaza impotriva proiectului si compania canadiana Gabriel Resources.
Anches Victor, student la filosofie, anul I, 20 de ani: "Este o initiativa buna, afisele sunt destul de interesante, dar nu mai exista acelasi interes pentru campania Rosia Montana. Eu am participat la unele dintre actiunile organizate de ecologisti, acum Rosia Montana se rezuma la Fan-Fest. Filmul Noul El Dorado a avut un impact mult mai mare".
Ioana Predescu, studenta anul II, filosofie, 21 de ani: "Afisele mi se par deplasate. Cred ca au vrut sa atinga clasa politica. Clipurile difuzate la televizor sunt mult mai interesante decat niste afise lipite".
Cosmin Budeanca, istoric, 31 de ani: "Sunt sigur ca sunt si oameni care au fost deranjati de afisele care militeaza impotriva proiectului de la Rosia Montana. Cred ca sunt bine-venite, de asemenea cred ca presedintele Traian Basescu nu apare intamplator pe aceste afise".
Maria Zara, profesoara, 50 de ani: "Din ce am citit in presa si am auzit la televizor, pot spune ca nu sunt de acord cu cianura de la Rosia Montana".
Elisabeta Tothfalusi, pensionara, 63 de ani: "Rosia Montana trebuie sa ramana asa cum este acum. Nu e bine ca au venit niste canadieni sa faca bani din pamanturile noastre. Cu atata poluare, nu mai avem nevoie de un cui la sicriu. Nu se stie niciodata ce ascunde pamantul".
Pantea Ana, educatoare, 24 de ani: "Am vazut ambele campanii, si cea pro, si cea contra. Se spun multe si intr-un mod mai mult sau mai putin violent. Eu cred ca in spatele acestor declaratii exista si alte interese. Oricum, e ciudat ca si presedintele Basescu a ajuns pe aceste afise".


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.