Grupul Erste Bank este o institutie bancara austriaca, detinatoare a unor masive investitii in domeniu in Estul Europei (Cehia, Slovacia etc.), care-si doreste sa domine piata in aceasta regiune. Motiv pentru care a participat la licitatia pentru cum
Grupul Erste Bank este o institutie bancara austriaca, detinatoare a unor masive investitii in domeniu in Estul Europei (Cehia, Slovacia etc.), care-si doreste sa domine piata in aceasta regiune. Motiv pentru care a participat la licitatia pentru cumpararea Bancii Comerciale Romane si a si castigat pachetul majoritar.
Pe de alta parte, insa, Erste Bank dezvolta de la inceputul anilor 2000 o initiativa de sustinere pentru arta contemporana, numita "Tranzit" si implementata pana acum in Cehia, Slovacia si Austria, care functioneaza, in acelasi timp, ca platforma de discutii interdisciplinare, inter-generationale si internationale. "Tranzit" sustine in mod exclusiv artisti, curatori si teoreticieni independenti, cu spirit critic si experimental si proiecte de mici dimensiuni, fiind orientata catre indivizi si nu institutii (de administrarea programului se ocupa fundatia girata de banca). Iar din 2004, Erste Bank a reluat (diversele sectiuni ale grupului detin deja o colectie remarcabila, care nu urmareste insa o anumita strategie) achizitionarea de lucrari de arta contemporana din Europa Centrala, din 1960 incoace, in care se regasesc, pana acum, nume importante ca Marina Abramovic, Valie Export, Julius Koller, Hajas Tibor sau romanul Ion Grigorescu, in ceea ce specialistii considera a fi o premiera.
Cosmin Costinas, curator si editor al revistei clujene "IDEA", membru al echipei editoriale pentru "documenta 12": "Ce se poate spune despre Europa de Est in perioada comunista este ca a produs multe initiative si proiecte artistice extrem de interesante care, pe de o parte, nu au comunicat intre ele, pe de alta parte nici nu a existat pana acum o incercare serioasa de a pune aceste initiative (atat din Est, cat si din zone conexe, cum ar fi Austria) intr-un cadru istoric care sa le explice ca facand parte dintr-un fenomen, nu ca accidente".
"Kontakt", numele colectiei - care este si cel al expozitiei deschise zilele trecute la Muzeul de Arta Moderna Fundatia Ludwig (MuMoK) din Viena - reia titlul unei serii de lucrari ale artistului slovac Julius Koller de la sfarsitul anilor '60 si exprima, spun responsabilii acestei initiative, spiritul colectiei, ca act de implicare artistica si expresie identitara. Expozitia de la MuMoK (Museum Moderner Kunst), deschisa pana pe 21 mai (dar ale carei exponate, individual sau unitar, vor fi constant prezente - aceasta fiind intentia Erste Bank - in circuitul curatorial al zonei), face parte dintr-un duplex, o expozitie "in oglinda" (cu lucrari ale acelorasi artisti) fiind vernisata ieri la "Atelierele Tranzit" ("Tranzit Workshops", administrate de programul omonim al Esrte) din Bratislava, Slovacia.
Expozitiile de la Viena si Bratislava constituie un eveniment cu totul special in dificilul context al regiunii, pana acum neexistand prea multe incercari de a reevalua arta unei perioade extrem de provocatoare creativ, suprapusa insa unui blocaj politic si inevitabilei izolari comunicationale.
"Noi nu am <<scris>> o istorie a artei, in Romania sau in Estul Europei", apreciaza Cosmin Costinas, "si, cand spun <<scris>>, nu ma gandesc neaparat la carti, ci la un discurs care sa integreze si sa discute felul in care un anumit tip de arta a fost posibil intr-un anume context social si politic. Cred ca expozitia, si-n primul rand colectia Erste Bank, face acest lucru. E destul de cinic ca a trebuit sa se gaseasca o banca austriaca, cu o strategie economica si financiara de extindere in regiune, care sa dezvolte o strategie de integrare culturala similara. Cu tot cinismul situatiei, mi se pare totusi absolut fabulos sa ai o expozitie care sa se afle Ion Grigorescu si Valie Export, in acelasi loc si intr-un mod care nu mai tine de expozitiile exoticizante (Estul intalneste Vestul), ci ia in considerare doi artisti, doua puncte de vedere intalnindu-se pe picior de egalitate, iar din aceasta intalnire se naste imaginea diferentelor si similitudinilor celor doua atitudini artistice", incheie co-editorul "documenta".
Erste Bank intentioneaza sa se implice si in sprijinirea artelor contemporane din Romania, insa desenarea unei strategii va mai dura cel putin un an, ea urmand restructurarii BCR-ului, si nu se stie cand si daca o expozitie similara celei de la MuMoK va fi organizata la Bucuresti.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.