Considerat de multi analisti drept "pericolul numarul unu" al lumii de astazi, terorismul a devenit un fenomen pe care nimeni nu isi mai poate permite sa-l ignore. Celor interesati sa-i inteleaga motivatiile si tiparele ascunse, le propunem o lucr
Considerat de multi analisti drept "pericolul numarul unu" al lumii de astazi, terorismul a devenit un fenomen pe care nimeni nu isi mai poate permite sa-l ignore. Celor interesati sa-i inteleaga motivatiile si tiparele ascunse, le propunem o lucrare extrem de documentata, aparuta recent la editura Pastel din Brasov, sub semnatura generalului in retragere Corneliu Pivariu. Autorul este un respectat specialist in informatii militare, domeniu in care a lucrat mai mult de 25 de ani, inclusiv in misiuni pe termen lung desfasurate in Orientul Mijlociu. Din aceasta vasta experienta s-a nascut volumul "Terorismul - de la amenintare locala, la pericol global".
Va prezentam, in continuare, un scurt fragment din capitulul dedicat pericolelor teroriste din Romania. Intertitlurile apartin redactiei. (Miruna MUNTEANU)
Romania, prin asezarea sa geografica, trecut istoric, conditii social-politice si de alta natura, apartenenta la NATO si la Coalitia internationala pentru lupta impotriva terorismului, nu poate fi ocolita de pericolul terorist, reprezentat mai ales de organizatii fundamentaliste islamice. Stabilirea unor celule ale diferitelor organizatii teroriste pe teritoriul tarii noastre a fpost favorizata intr-o oareecare masura si de facilitatile acordate de statul roman, inainte de 1989, pentru a urma studii universitare, unor cetateni din mai multe tari arabe, precum si relatiilor economice si comerciale pe care Romania le-a dezvoltat, in perioada anilor '70 si '80, cu diferite tari din Orientul Mijlociu si Africa, relatii pe baza carora unele organizatii teroriste si-au putut crea, in mod acoperit, diferite modalitati de sprijin si actiune in tara noastra.
Trebuie sa fim realisti. Dintre cetatenii arabi care au venit la studii in Romania - in afara unor membri ai unor organizatii teroriste a caror apartenenta este presupusa, sau chiar dovedita - cei mai multi faceau parte din categorii sociale relativ usor de recrutat de catre organizatiile teroriste arabe, sub modalitati dintre cele mai diverse. Apreciem ca si in momentul de fata exista, in tara noastra, persoane care sprijina activitatea unor astfel de organizatii, in necunostiinta de cauza, prin diferite modalitati.
Tarile arabe care au avut cel mai mare numar de studenti in Romania sunt Egiptul, Siria, Irakul, Iordania si Libanul. De asemenea, ca urmare a relatilor economice cu Iranul, in perioada regimului sahului, un numar important de persoane din aceasta tara au beneficiat de burse pentru studii superioare in Romania. Principalele centre universitare in care au invatat studentii arabi au fost Bucuresti, Timisoara, Iasi, Cluj, Brasov. Numarul total al studentilor arabi din tara noastra, pana sn 1989, este estimat la cateva sute de mii.
Dupa 1990, numarul cetatenilor arabi care au venit in Romania pentru a urma studii universitare s-a diminuat foarte mult, ajungand ca, pana in 2004, acesta sa fie de numai 829 de studenti.
Conform unor date publice, organizatiile active in Romania sunt: Fratii Musulmani, Hamas, Hezbollah, Partidul Libertatii Islamice, Organizatia Abu Nidal (sau Consiliul Revolutionar Fatah), Partidul Muncitorilor din Kurdistan (PKK), Lupii Cenusii, Frontul Popular al Eliberarii Poporului (DHKP-C).
Fratii Musulmani
In Romania traiesc peste 200 de membri si simpatizanti, care lucreaza sub acoperirea unor ligi islamice si fundatii umanitare. Acestea au legaturi in mediile universitare si cauta noi aderenti pentru propaganda islamica si executarea anumitor operatiuni. Fratii Mululmani din Romania lucreaza in stransa colaborare cu Hamas. Sprijinul financiar al organizatiei provine de la Asociatia Mondiala a Tineretului Musulman, cu sediul la Riad, Arabia Saudita, si de la Fundatia Umanitara Al-Taiba, cu sediul in Statele Unite. Membri ai organizatiei Fratii Musulmani din Romania au fost implicati, in trecut, in acte teroriste, dar nu exista dovezi ca ar intentiona sa comita astfel de acte in viitorul apropiat.
Hamas
Face eforturi sustinute pentru a influenta comunitatea palestiniana din Romania, dispunand de peste 70 de membri in Bucuresti, Timisoara, Cluj si Iasi. Sursele SRI considera activitatile membrilor Hamas in Romania ca fiind amenintari grave la adresa sigurantei nationale". Brigada Antiterorista a SRI a obtinut unele probe care atesta faptul ca adeptii Hams din Romania sprijina financiar si prin alte mijloace structura centrala a acestei organizatii. Conform unor date publice, in ultimii cinci ani au fost expulzati din Romania 19 membri ai acestei organizatii, pentru incalcarea Legii Sigurantei Nationale.
Hezbollah
Se estimeaza ca organizatia dispune de circa 100 de adepti activi in Romania.
Partidul Libertatii Islamice
Organizatie fundamentalist-radicala, care are in Romania peste 30 de membri. Nu recunoaste legitimitatea guvernelor actuale din tarile musulmane si militeaza pentru instaurarea Marelui Califat Islamic pe toate teritoriile locuite de musulmani.
Frontul pentru Eliberarea Palestinei
Are peste 20 de membri care deruleaza diferite afaceri in Romania. Principalul lor obiectiv este obtinerea de informatii despre potentiale tinte israeliene sau americane, pentru pregatirea unor atentate teroriste.
Partidul Muncitorilor din Kurdistan
Comunitatea kurda din Romania constituie resursa a circa 1500 de membri PKK, din care circa 20 membri importanti. PKK organizeaza cursuri de pregatire pentru activitati insurgente, participa la operatiuni de trafic cu droguri si armament, extorcari si rapiri de persoane, in scopul finantarii organizatiei. SRI suspecteaza PKK pentru detinere de armament usor si greu, munitie si echipamente de comunicatii, pastrate in baze secrete proprii.
Principalele tinte ale organizatiei sunt ofiterii si agentii Organizatiei Nationale de Informatii din Turcia (MIT), defectorii PKK, si alte obiective turcesti din diferite tari. In ultimii ani, membri ai PKK au fost expulzati din Romania in numar mare.
Lupii Cenusii
Este o miscare ultranationalista de extrema dreapta din Turcia. Militeaza pentru o "Turcie mai mare", care sa se intinda de la "Marele Zid, pana in Balcani". Se opun PKK, simpatizantilor kurzi ai partidelor islamice din Turcia si Hezbollahului turcesc. In Romania, organizatia dispune de peste 300 de membri, organizati pe doua structuri distincte: de conducere si de executie. Organizatia are un inalt potential infractional, extremist si terorist, fiind implicata in trafic de droguri si armament.
Frontul Revolutionar al Eliberarii Poporului
Este o organizatie terorista turca de sorginte marxist-leninista, care militeaza pentru o "revolutie totala, rapida si violenta, impotriva autoritatilor din Turica". Potrivit SRI, membri DHKP-C din Romania sunt implicati in culegerea de informatii despre diferit e obiective turcesti si americane, precum si in activitati logistice in vederea sprijinirii "comandamentului central", cu sediul in Germania.
Romania nu a fost vizata pana acum
In Romania, Unitatea Speciala de Lupta Antiterorista a fost infiintata la 15 decembrie 1977. In 1990, rebotezata Brigada Antiterorista, a intrat in componenta Serviciului Roman de Informatii.
Pana in prezent, incidentele teroriste din Romania nu au avut ca obiectiv tinte romanesti, ele constituindu-se mai mult ca reglari de conturi intre diferite grupari teroriste si oficiali straini din Romania. Cu toate acestea, ar fi putut produce victime nevinovate in tara noastra. Cateva exemple de notorietate: asasinarea unui diplomat iordanian de catre un membru al organizatiei Abu Nidal, la 4 decembrie 1984, pe Calea Victoriei din Bucuresti, precum si impuscarea ambasadorului indian, la 20 august 1991, de catre membrii unei organizatii extremiste indiene, in zona statuii Aviatorilor din Capitala. La 26 mai 1985, doi ofiteri au murit in timp ce dezamorsau un autoturism capcana in complexul studentesc Grozavesti.
In acest context trebuie subliniat rolul important jucat de unitatea specializata in lupta impotriva terorismului, care - prin profesionalismul si devotamentul cu care a actionat de-a lungul timpului - a preintampinat alte acte de terorism pe teritoriul tarii noastre, chiar cu pretul vietii unor ofiteri, sau a identificat si propus expulzarea unor teroristi care se infiltrasera in Romania.
Sistemul de alerta in cinci culori
Serviciul Roman de Informatii a propus un Sistem national de alerta terorista, in conformitate cu standardele NATO (aprobat de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, in sedinta din 15 aprilie 2004). Sunt stabilite cinci nivele de alerta, in cadrul carora SRI si celelalte institutii cu atributii in domeniul prevenirii si combaterii terorismului desfasoara activitati concrete specifice fiecarei faze. Aceste nivele, pe o scara ascendenta, sunt:
Scazut (verde): informatiile disponibile si evenimentele recente estimeaza ca un atentat este putin probabil;
Precaut (albastru): informatiile disponibile si evenimentele recente estimeaza existenta unui risc scazut de producere a unui atentat terorist.
Moderat (galben): informatiile disponibile si evenimentele recente evidentiaza ca exista risc general de producere a unor atentate teroriste si se estimeaza ca un atentat este posibil;
Ridicat (portocaliu): informatiile disponibile si evenimentele recente evidentiaza ca exista un risc semnificativ de producere a unor atentate teroriste si se estimeaza ca un atentat este probabil.
Critic (rosu): informatiile disponibile si evenimentele recente evidentiaza ca exista un risc iminent de producere a unor atentate.
Dupa atentatele de la Londra din iulie 2005, SRI a inceput sa evidentieze nivelul de alerta terorista pe site-ul institutiei. (La inchiderea editiei, acesta era "precaut" - n.red.)
Zonele cele mai expuse unui posibil pericol pentru actiuni teroriste pot fi: Dobrogea si mai ales zona de litoral, zona Bucuresti, alte orase mari, precum si zone turistice aglomerate cum ar fi Valea Prahovei si Poiana Brasov.
Coruptie si terorism
Un element care poate favoriza terorismul este si nivelul coruptiei din tara respectiva. In acest sens, va prezentam indexul de perceptie al coruptiei si evolutia acestuia in tara noastra si in tari vecine, in ultimii cinci ani. Indexul reprezinta o evaluare aproximativa a modului in care este perceputa de populatie coruptia functionarilor publici si a politicienilor, in fiecare stat analizat. Avand in vedere faptul ca indexul se bazeaza pe rezultatele unor sondaje publice, acesta este subiectiv, cu atat mai mult cu cat unele state dispunde mai putine surse. De asemenea, modul de definire sau de percepere a coruptiei difera de la tara la tara: o donatie politica legala intr-un stat poate fi ilegala intr-altul, un gest considerat ca un "bonus" (bacsis) obisnuit intr-un stat, poate fi considerat "mita" in altul. Ca urmare, rezultatul trebuie considerat mai mult ca o masurare a perceptiei publice, decat ca o masurare obiectiva a coruptiei.
Cifra cea mai mica este de 1,3 - reprezentand cea mai mare coruptie, 9,7 reprezentand cea mai mica coruptie.

Ziua

Sursa: Ziua



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.