Intr-un drept la replica trimis ziarului nostru, dl Sergiu Nicolaescu (pe care l-am numit intr-un articol "acest Kitschcock al cinematografiei romanesti, care ne-a otravit tineretile cu filmele lui de propaganda ceausista") ma someaza sa spun care su
Intr-un drept la replica trimis ziarului nostru, dl Sergiu Nicolaescu (pe care l-am numit intr-un articol "acest Kitschcock al cinematografiei romanesti, care ne-a otravit tineretile cu filmele lui de propaganda ceausista") ma someaza sa spun care sunt acele pelicule care mi-au otravit tineretile, care sunt textele ceausiste folosite de Domnia-Sa in filme si sa "luminez" ( e cuvantul sau) spectatorii romani despre kitsch-ul din productia proprie. O sa-i raspund punctual, nu inainte de a observa un lucru: dl Nicolaescu se face ca nu percepe nuanta, diferenta care exista intre sintagma "propaganda ceausista" (pe care am folosit-o eu) si sintagma "texte ceausiste" (pe care a folosit-o Domnia-Sa). In filmele "artistice" produse in cel de-al treilea Reich nici Goebbels nu folosea direct textele lui Hitler (sarcina asta revenindu-i documentaristei Leni Riefenstahl), ci, prin mijloace "specifice" (scenariu, situatii, imagine, ecouri ideologice) facea propaganda nazismului. Si acum iata filmele care mi-au otravit nu numai tineretea, ci si adolescenta: "Dacii" (1967), despre care insusi dl Nicolaescu spune ca "sunt foarte mandru ca prin debutul meu am redeschis drumul nationalismului romanesc". Exact ce facea atunci si Ceausescu. Apoi: "Mihai Viteazul" (1971) in care domnitorul roman glasuieste de parca ar fi iesit, calare, de la o plenara pe probleme ideologice a C.C.-ului; "Zile fierbinti", mostra sinistra de "film de actualitate", specie ce proslavea industrializarea in mars a Romaniei; in fine, "Mircea" (1989!!!), care a beneficiat de supravegherea personala a cuplului dictatorial.
Kitsch-ul. Iata cum e definit cuvantul in DEX: "reproducere sau copiere pe scara industriala a unor opere de arta multiplicate si valorificate comercial". Desfid pe oricine care ar sustine ca, in esenta, toata seria cu comisarul Miclovan (sau Moldovan?) e - mutatis-mutandis - altceva decat o reproducere pe scara industriala romaneasca a serialului american "Incoruptibilii", cu Sergiu Nicolaescu in pielea lui Eliot Ness.
"Daca dl. Ioan Grosan doreste, putem revedea impreuna anumite filme, pe care sa le aleaga el". Ma tem, dle senator Nicolaescu, ca si timpul meu e la fel de pretios ca al dvs.
Nu sunt absurd: ii conced dlui Nicolaescu doua realizari in cinematografia noastra peste care nu se poate trece: scurt-metrajul "Memoria trandafirului" si rolul Pascalopol din "Felix si Otilia", filmul lui Iulian Mihu.
In rest, ramane cum am vorbit. Cum am vorbit eu.

Ziua

Sursa: Ziua



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.