Societatea Apa Nova trebuie sa restituie incasari necuvenite catre 47 de asociatii de locatari bucurestene, potrivit unei decizii a Autoritatii de Reglementare Tehnica pentru Serviciile de Apa si Canalizare (ARBAC), institutia municipala care urmares

Societatea Apa Nova trebuie sa restituie incasari necuvenite catre 47 de asociatii de locatari bucurestene, potrivit unei decizii a Autoritatii de Reglementare Tehnica pentru Serviciile de Apa si Canalizare (ARBAC), institutia municipala care urmareste respectarea termenilor contractului de concesiune.
Potrivit directorului ARBAC, Radu Dumitrescu, Apa Nova a introdus un nou sistem de facturare a apei pentru cele aproape 1.600 de blocuri alimentate prin retele telescopice.
"Dupa data de 1 septembrie 2005, Apa Nova a introdus un nou sistem de facturare abuziva, interpretand abuziv legea. Prin aceste contracte, cetatenii din aproape 1.600 de blocuri platesc facturi duble", a afirmat Dumitrescu.
Potrivit lui Dumitrescu, prevederile legale stipuleaza clar faptul ca, acolo unde nu exista contoare, consumul de apa se factureaza pe pausal, adica un consum mediu lunar de cinci metri cubi pe persoana.
"Numai ca Apa Nova a modificat sistemul de facturare, in sensul ca au montat un contor, la o distanta de o suta de metri de bloc, ceea ce este o procedura incorecta. Se ajunsese la consumuri de pana la 20 de metri cubi de persoana, pe noul sistem, pentru ca erau facturate inclusiv pierderile", a explicat Dumitrescu.
Mai multe asociatii de locatari bucurestene au reclamat aceasta situatie municipalitatii. In urma unei expertize tehnice, ARBAC a dat castig de cauza asociatiilor reclamante, acestea urmand sa primeasca de la Apa Nova sumele incasate abuziv de concesionarul serviciului de apa.

Posibila recuperare, in instanta

"Daca nu se rezolva pe cale amiabila, asociatiile pot sa-si recupereze in instanta sumele respective", a mai spus Dumitrescu. Reclamantii sunt locatari ai blocurilor alimentate cu apa prin retele telescopice. Aceste retele sunt extinderi ale sistemului de distributie a apei care au aparut in urma construirii - peste proiecte prevazute initial - de noi blocuri in cartierele orasului, inainte de anii 1990. Practic, peste 240.000 de locuitori din peste 1.600 de cladiri primesc apa prin aceste conducte, racordate la o magistrala de apa.
Din cauza gradului mare de uzura a conductelor, calitatea apei este proasta, iar avariile aparute "la gura" blocului sunt remediate, de cele mai multe ori, pe banii asociatiilor de locatari. Desi locuitorii acestor imobile platesc aceleasi tarife ca si ceilalti consumatori, societatea Apa Nova refuza sa repare la timp retelele, invocand statutul neclar al acestora.
Concesionarul serviciului de apa sustine ca aceste retele apartin abonatilor.
Intr-un raport din anul 2004, comisia de experti internationali care urmareste derularea contractului si indeplinirea obligatiilor concesionarului - prevazute in caietul de sarcini - a atras atentia societatii romano-franceze asupra faptului ca retelele pe care aceasta refuza sa le administreze trebuie reabilitate urgent.
"Retelele telescopice sunt intr-o stare necorespunzatoare, sistemul trebuie sa fie schimbat urgent. (...) Consumatorii se afla acum intr-o stare de incertitudine in ceea ce priveste pozitia lor in raport cu ANB; acest lucru trebuie rezolvat cat mai curand cu putinta", se arata in constatarile expertilor internationali.

Vechea problema a telescopicelor

Intre Apa Nova si ARBAC - structura tehnica a Consiliului General care supravegheaza derularea contractului de concesiune - exista deja un litigiu privind retelele telescopice, care urmeaza sa fie arbitrat de Camera de Comert si Industrie a Romaniei, potrivit unei decizii luate de Consiliul General al Municipiului Bucuresti.
Tot din cauza interpretarilor diferite ale situatiei retelelor telescopice, Apa Nova risca o amenda de 1,5 milioane de euro, daca pana la data de 5 februarie nu va monta contoare la fiecare din cele 1.600 de blocuri. "In toamna, ARBAC a dat neconformitate in derularea contractului pentru montarea contoarelor. Apa Nova trebuia, dupa patru ani de derulare a contractului, sa realizeze facturarea numai dupa contor, in proportie de 99 la suta. Nu a realizat acest procent tocmai din cauza acestor blocuri, unde nu sunt montate contoare si factura nu iese dupa citirea contorului, ci dupa estimari", a explicat Dumitrescu.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.