Sfarsitul anului aduce cu sine un mare apetit pentru cumparaturi, bunurile d
Cozi ce par ca nu se mai termina, intreceri cu carucioarele si lupta pentru ultimul cozonac pufos din raft. Nu, nu sunt vremuri de restriste, ci Sarbatorile de iarna.
Sfarsitul anului aduce cu sine un mare apetit pentru cumparaturi, bunurile de larg consum fiind cele mai cautate. Posibilitatea petrecerii catorva zile in compania familiei sau a prietenilor ii face pe multi sa nu se mai uite la cati bani cheltuiesc si sa cumpere produse pe care in mod obisnuit nu le-ar achizitiona.
Pe de alta parte, cadourile reprezinta un alt motiv pentru care vanzarile magazinelor cresc in perioada sarbatorilor. Conform datelor firmei de consultanta MEMRB, categoriile de produse unde caracterul sezonier se manifesta cel mai pregnant se dovedesc a fi sampania, ciocolata si cosmeticele. Cresterea vanzarilor la aceste categorii se inregistreaza cu preponderenta in marile retele de retail, care se dovedesc a fi locurile preferate de romani pentru a-si face cumparaturile inainte de sarbatori.
Sar dopurile de la sampanii
Piata sampaniei (spumantelor) inregistreaza cele mai mari cresteri in perioada sarbatorilor, tinand cont ca produsele sale sunt utilizate in general pentru celebrarea evenimentelor. Astfel, obiceiul de a ciocni un pahar de sampanie o data cu venirea Anului Nou genereaza cresterea considerabila a vanzarilor in lunile decembrie-ianuarie, conform unui studiu de piata realizat de MEMRB.
Vinul spumos si vinul spumant sunt principalele categorii in care se imparte piata sampaniei, vinul spumant reprezentand noua denumire pe care o poarta sampania autohtona dupa intrarea in vigoare a prevederilor Uniunii Europene legate de produsele cu denumire controlata.
Vinul spumos domina vanzarile, cu 76,1% din volum si 73,7% din valoarea vanzarilor inregistrate in lunile decembrie - ianuarie 2004/2005. Cu toate acestea, cota vinului spumant creste in lunile de iarna, astfel ca valoarea vanzarilor acestui produs a inregistrat o cota de 26,3% in perioada decembrie-ianuarie 2004/2005, cu 1,8% mai mult fata de lunile octombrie-noiembrie 2004.
Trendul de crestere a vanzarilor de vin spumant in perioada de iarna se accentueaza de la an la an, sfarsitul lui 2003 inregistrand o crestere valorica de numai 0,7%, fata de sporirea valorii vanzarilor cu 1,8% in lunile decembrie-ianuarie 2004/2005.
Sampania dulce este preferata de majoritatea consumatorilor, cu o cota de 48% din valoarea vanzarilor in lunile decembrie-ianuarie 2004/2005, in ciuda cotei mai scazute cu 3,1% fata de octombrie-noiembrie. Pe locul doi in clasamentul preferintelor se afla sampaniile demiseci, cu 31,3% din valoarea intregii piete, dar in crestere cu 2,4% fata de lunile octombrie-noiembrie 2004. Urmeaza sampaniile seci - cu 12,8% din piata - si cele demidulci, cu 5,7% din piata in lunile decembrie-ianuarie 2004/2005.
"In perioada sarbatorilor, segmentul sampaniei de tip dulce pierde cota de piata in favoarea segmentului sec, iar segmentul demi-sec isi consolideaza pozitia", apreciaza Luminita Elisei, Senior Account Executive la MEMRB.
Sampania alba este preferata, cu o cota valorica de 90% in perioada decembrie-ianuarie 2004/2005, in vreme ce sampania rosé nu a obtinut decat zece puncte procentuale.
Pe de alta parte, sampania provine in special de pe piata locala, care acopera 94% din volumul total. Tendinta este de scadere pe segmentul importurilor, tinand cont ca, in decembrie-ianuarie 2003/2004, volumul acestora reprezenta 7,5% din vanzari.
Sectorul Off Premise, care cuprinde magazinele de consum pentru acasa, controleaza in mod hotarator volumul vanzarilor. In perioada decembrie-ianuarie acest sector creste in importanta. Sectorul Off Premise detinea, in lunile decembrie-ianuarie 2004/2005, 90,1% din volumul pietei, in crestere cu 1,3% fata de lunile anterioare. Pe segmentul valoric, cresterea este si mai semnificativa, cu 2,2%, de la 86,3% in octombrie-noiembrie 2004 la 88,5% in decembrie-ianuarie 2004/2005. In acelasi timp, sectorul On Premise, care cuprinde unitatile HoReCa, a crescut in perioada decembrie-ianuarie 2004/2005 cu un procent, atat ca valoare, cat si ca volum al vanzarilor fata de aceeasi perioada a anului anterior.
In privinta sectorului Off Premise, vanzarile cele mai mari de sampanie sunt inregistrate de bacaniile mici, urmate de supermarketuri, care devanseaza in lunile decembrie-ianuarie segmentul bacaniilor mari. Acestea beneficiaza in schimb de o cota mai buna de piata in restul anului.
Totusi, cresterea cea mai mare a cotei in lunile decembrie-ianuarie 2004/2005 fata de octombrie-noiembrie, de 4,4%, este inregistrata de supermarketuri, urmate de chioscuri, cu 2,3%.
"Piata de spumante din Romania este puternic marcata de consumul legat de sarbatori, in special de Sarbatorile de iarna. Pe acest obicei de consum se bazeaza de altfel intreaga politica de marketing a companiei Zarea", a declarat Miruna Patrascu, director de marketing la Zarea SA.
Directorul de la Zarea estimeaza o crestere a vanzarilor la spumante in medie de cinci ori in perioada de sarbatori, ceea ce nu face altceva decat sa sublinieze sezonalitatea acestei industrii.
Figurinele, vedete doar de sarbatori
Traditionalele bomboane de pom sau Mos Craciunii de ciocolata sunt atractiile acestei perioade, contribuind la vanzarile de ciocolata.
Impartita in sase segmente, conform MEMRB, piata produselor de ciocolata cuprinde batoane (mai mici de 85 de grame), tablete, praline, drajeuri, figurine si produse din ciocolata asortate. Sezonalitatea este caracteristica si acestei piete, avand o dinamica ridicata in perioada Sarbatorilor de iarna.
Urmarind vanzarile produselor de ciocolata pentru lunile septembrie-octombrie, noiembrie-decembrie si ianuarie-februarie, studiile de piata MEMRB arata mai multe tendinte, printre care activarea unor segmente de piata, precum cel al figurinelor de ciocolata sau cel al produselor din ciocolata asortate, care nu sunt prezente decat in perioada sarbatorilor.
Cel mai important segment ramane cel al tabletelor de ciocolata, care reprezinta peste jumatate din valoarea si volumul pietei. Importanta segmentului a crescut in 2004 fata de 2003, inregistrand in medie 67-68 de procente in lunile de iarna, fata de numai 64-65% in aceeasi perioada din 2003. Caracteristic insa pentru acest segment este constanta sa in perioada lunilor reci.
O crestere semnificativa este inregistrata si pe segmentul figurinelor de ciocolata, unde vanzarile se concentreaza in preajma sarbatorilor.
Astfel, daca in lunile septembrie-octombrie 2004 nu au existat vanzari pe acest segment, cota de piata a reprezentat 4% din volumul si 3,1% din valoarea vanzarilor de ciocolata pentru lunile noiembrie si decembrie ale aceluiasi an, pentru a creste la 5,7% din volum si 3,9% din valoare in lunile ianuarie-februarie 2005.
Directorul de marketing al Supreme Chocolat, Cristian Stancu, declara ca in perioada Sarbatorilor de iarna de anul trecut, vanzarile la tabletele de ciocolata ale firmei au inregistrat o crestere de peste 15% fata de media lunilor precedente.
Pralinele inregistreaza la randul lor un avans al vanzarilor, obtinand in lunile noiembrie-decembrie 2004 o cota de 11,8% ca valoare si 8,2% ca volum din piata, fata de 11,1% din valoare si 7,8% din volum in lunile ianuarie-februarie 2005 si doar 10,2%, respectiv 7,6% in septembrie-octombrie 2004.
Segmentul batoanelor este in scadere in lunile de iarna, parcurgand un trend descendent la finele anului 2004 fata de intervalul corespunzator din 2003.
"In perioada sarbatorilor vanzarile se dubleaza fata de media lunara", declara Doina Cavache, Corporate Affairs Manager la Kraft Foods Romania.
La randul sau, directorul general al Pralin Cisnadie, Florin Balan, anticipeaza o crestere medie a vanzarilor in perioada sarbatorilor cu 90% fata de restul anului, dar si o majorare de la an la an.
"Urmarind tendinta de crestere a consumului general de ciocolata pe cap de locuitor, estimam o crestere a vanzarilor comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut de 25-30%", a adaugat Balan.
Bacaniile mici continua sa fie si la sfarsit de an cele mai solicitate canale de catre cumparatori, chiar daca vanzarile scad fata de celelalte luni. In schimb, supermarketurile inregistreaza un varf al vanzarilor in lunile noiembrie-decembrie atat ca volum, cat si ca valoare, avand 20% din piata produselor de ciocolata.
Un mic avans al vanzarilor revine si bacaniilor mari, dovedind preferinta romanilor de a merge la cumparaturi in magazinele de dimensiuni superioare.
"In perioada Sarbatorilor de iarna se inregistreaza o crestere mai mare a vanzarilor in magazinele mari (supermarketuri, hipermarketuri), deoarece consumatorii gasesc o sortimentatie mai bogata in aceste magazine si, de asemenea, sunt dispusi sa cheltuiasca mai mult in cursul unei vizite intr-un astfel de magazin", apreciaza reprezentantul Kraft Foods.
Deodorantele poarta funda rosie
Deodorantele se inscriu la randul lor in seria segmentelor ce inregistreaza cresteri in aceasta perioada, fiind unele dintre produsele preferate pentru a face cadouri.
"Pentru acest sezon estimam o crestere de circa 10% fata de cea din anul anterior", spune Magda Miclaus, director de relatii cu publicul la Farmec SA.
Deodorantele aerosol (deo spray) reprezinta segmentul dominant al pietei, crescand ca volum si valoare in perioada sarbatorilor.
In acelasi timp, perioada este una nefasta pentru deodorantele solid stick si segmentul roll-on.
In cazul segmentarii deodorante antiperspirante/deodorante non-antiperspirante, prima categorie scade in perioada Sarbatorilor de iarna cu aproximativ trei procente atat ca volum, cat si ca valoare.
De asemenea, impartirea feminin/masculin devine ceva mai echilibrata in perioada de iarna, datorita cumparaturilor pentru cadouri, segmentul deodorantelor barbatesti acumuland aproximativ trei procente in plus fata de restul anului.
(Material preluat din Retail Magazin, o publicatie editata de Mediafax)
Despre autor:
Sursa: Curierul National
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Ce planuri are PKO Bank în România: cea mai mare bancă din Polonia are active...
Sursa: futurebanking.ro
-
Sumă record cheltuită de utilizatorii OnlyFans în 2024. Câți bani au ajuns la...
Sursa: wall-street.ro
-
FRENVI, compania care îți pune pe masă tacâmuri sustenabile și comestibile
Sursa: green.start-up.ro
-
Românca Alina Sabău, antreprenoare în fashion de lux, va deschide un nou...
Sursa: retail.ro
-
Ideea simplă care digitalizează un domeniu blocat în timp | Cum funcționează...
Sursa: start-up.ro
-
Sărbătoare MARE azi, 25 noiembrie: Cine a fost sfânta Muceniță Ecaterina care...
Sursa: kudika.ro
-
Sărbătoare 25 noiembrie: Sfînta Ecaterina, Mireasa lui Hristos și...
Sursa: garbo.ro