Consiliul Concurentei a amendat cu 201 miliarde de lei vechi (aproximativ 5,5 milioane de euro) producatorul de guma de mestecat Wrigley Romania, 26 agenti economici distribuitori de produse Wrigley si RODIPET. Amenda reprezinta 10% din valoarea piet
Consiliul Concurentei a amendat cu 201 miliarde de lei vechi (aproximativ 5,5 milioane de euro) producatorul de guma de mestecat Wrigley Romania, 26 agenti economici distribuitori de produse Wrigley si RODIPET. Amenda reprezinta 10% din valoarea pietei de guma de mestecat din Romania inregistrata in 2004. Aceasta este cea de-a doua amenda semnificativa aplicata in acest an de autoritatea de concurenta, dupa sanctiunile in valoare de 28,5 milioane de euro aplicate principalilor producatori de ciment din Romania. O alta sanctiune importanta, in valoare de 3 milioane de euro, a fost aplicata companiei Colgate-Palmolive.
Presedintele autoritatii de concurenta, Mihai Berinde, a aratat ieri, intr-o conferinta de presa, ca institutia a decis sanctionarea companiilor mentionate pentru fixarea pretului de revanzare, fixarea discounturilor aplicate clientilor si impartirea pietelor de desfacere. Astfel, pe prima veriga a lantului de distributie se stabilea, printr-o intelegere verticala, pretul la care cumparau agentii economici de pe cea de a doua veriga, majoritatea acestora fiind magazine care se adreseaza consumatorului final. In cazul societatii Rodipet, care se aprovizioneaza direct de la Wrigley, si nu prin intermediul unui distribuitor, intelegerea cu producatorul de guma a avut ca obiect stabilirea pretului de vanzare cu amanuntul in chioscurile Rodipet.
Fara acorduri de exclusivitate pentru Wrigley
Consiliul Concurentei a dispus, de asemenea, interdictia pentru Wrigley de a recomanda pretul de revanzare al produselor sale, chiar la nivel maximal, distribuitorilor sai sau oricarui partener comercial, ca urmare a faptului ca a fost constatata incheierea unor intelegeri avand ca obiect stabilirea pretului de revanzare. De asemenea, institutia a recomandat Wrigley sa nu mai incheie acorduri de exclusivitate, in special in zona caselor de marcat din orice spatiu comercial.
Compania de distributie Interbrands Marketing & Distribution SRL, cea mai mare firma de profil din Romania, a inaintat anul trecut la Consiliul Concurentei o plangere impotriva producatorului de guma de mestecat, dupa ce acesta a depus o cerere de exceptare de la prevederile legii in cazul contractelor de cumparare si distributie a gumei de mestecat incheiate cu o serie de agenti economici. Wrigley este principalul competitor pe piata romaneasca a gumei de mestecat, avand o cota de peste 90%.
Valoarea totala a amenzilor aplicate de Consiliul Concurentei in primele 11 luni din acest an se apropie de 1400 de miliarde de lei vechi (circa 38,4 milioane de euro), din care peste 1200 de miliarde reprezinta amenzi acordate firmelor pentru intelegeri anticoncurentiale. Cea mai mare amenda, in valoare de 28,5 milioane de euro a fost aplicata principalilor producatori de ciment, Lafarge, Holcim si Carpatcement, care au fost acuzati ca au constituit un cartel pentru stabilirea ilegala a preturilor pe piata interna. Cu o suma semnificativa, de 3 milioane de euro, a fost amendata si compania Colgate-Palmolive, acuzata de fixarea indirecta a pretului minim de vanzare prin intelegere cu distribuitorii. Amenda totala acordata companiei Colgate-Palmolive si distribuitorilor a depasit 4,2 milioane de euro.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.