Timp de sase luni - dupa ce, ani de zile inainte, depusesera eforturi sisifice pentru infiintarea Centrului National al Dansului (CND) -, un director interimar care nu-si doreste functii (Ioan Tugearu) si un consilier artistic care visa pana acum sa
Timp de sase luni - dupa ce, ani de zile inainte, depusesera eforturi sisifice pentru infiintarea Centrului National al Dansului (CND) -, un director interimar care nu-si doreste functii (Ioan Tugearu) si un consilier artistic care visa pana acum sa lucreze la propriile creatii (Mihai Mihalcea) au facut sa mearga o institutie fara buget de investitii. Au organizat prima (si, in aceste conditii, si ultima) intalnire a retelei europene "Theorem" in Romania, au co-participat la rezidenta internationala "Terrains fertiles" (un proiect de sprijinire a tinerilor coregrafi), au organizat ateliere si au pus spatiul (ca altceva nu aveau ce) la dispozitia unor coregrafi - straini si romani - care fie lucrau pe gratis (vezi prezentarile-work in progress cu titlul "Ieftin si usor"), fie aveau finantari din partea unor organizatii internationale.
Da, cu exceptia pieselor incluse in "Terrains fertiles", activitatea CND n-a fost pana acum accesibila publicului (altfel decat "avizat"). Motivul? Existenta sub semnul provizoratului, nimic altceva: e foarte greu de explicat unui spectator cum a fost nevoit consilierul artistic sa coasa panza pentru cutia neagra a scenei la masina de cusut adusa de-acasa...
Un concurs amanat
Conditia iesirii din acest "de azi pe maine" ar fi trebuit sa fie numirea prin concurs a unui director si completarea organigramei cu cei maxim 13 angajati. Ar fi urmat stabilirea si atribuirea unui buget care sa permita transformarea "halei" de la Teatrul National intr-un spatiu de spectacole. Si s-a organizat un concurs (candidatii inscrisi fiind coregrafii Mihai Mihalcea si Cosmin Manolescu), care intre timp s-a si amanat (a fost reprogramat pentru 12 decembrie), pentru "modificari de regulament la cererea breslei". Sa ne-ntelegem bine, modificari in regulamentul de concurs, abia pe urma si in cel de functionare a CND ("ajustari" dand puteri sporite directorului, care numeste acum consiliul artistic). S-au reinscris Mihai Mihalcea si... Ana Maria Munteanu (Cosmin Manolescu se considera inca inscris, de vreme ce nu e un nou concurs, ci o amanare).
Sa vedem faptele: oricat de multa bunavointa ai avea si oricat ai credita - ca sa zic asa - buna-credinta a Ministerului Culturii si Cultelor (MCC), e imposibil sa nu constati de la prima privire ca regulamentul de concurs a fost schimbat exact atat cat sa-i dea Anei Maria Munteanu nu numai posibilitatea de a se inscrie, ci si un avantaj asupra celorlalti. Doamna Munteanu nu are pregatire in dans (conditia "studii medii de coregrafie" a fost inlocuita cu "studii superioare umaniste"), iar nou-introdusa cerere a unei experiente manageriale consistente da prioritate, in ochii unui minister obtuz, unei foste directoare a Teatrului de Balet "Oleg Danovski" asupra unui artist independent care conduce "doar" o organizatie non-guvernamentala, oricate lucruri va fi facut Solitude Project-ul lui Mihalcea si oricum va fi plecat Ana Maria Munteanu de la Constanta.
Cat despre comisie, pe site-ul MCC a aparut o "solicitare" catre mai multe organisme - Opera Nationala, TVR, UNATC... - sa propuna reprezentanti pentru juriu. Va fi la fel ca-n cazul Fondului Cultural National: toata lumea va desemna pe cineva, MCC va alege pe cine vrea si democratia va fi satisfacuta. Pana acum, Ministerul a ignorat cu seninatate o prevedere legala care spune ca in comisiile de examen pentru postul de director al unei institutii de stat mai putin de o treime din membri pot fi angajati ai altor organisme subordonate, in acest caz, MCC. Ignorare care-i da toate instrumentele de control, aproape explicit, asupra desfasurarii oricarui concurs. Cum s-a intamplat deja, sub actuala guvernare, in cazul desemnarii unui director la Opera Romana: tara nu-l voia pe dirijorul Rasvan Cernat, comisia - din ai carei opt membri patru (adica jumatate) erau subordonati MCC - i-a dat 3,813 puncte dintr-un minim de 4. Si, la fel ca in cazul CND, tara vrea pe altcineva director la Opera, deci MCC modifica regulamentul de concurs dupa profilul candidatului dorit.
Coregrafii independenti protesteaza
La o conferinta de presa tinuta ieri, coregrafii independenti Mihai Mihalcea, Eduard Gabia, Manuel Pelmus, Florin Fieroiu si Ion Dumitrescu au cerut anularea concursului de pe 12 decembrie, numirea in comisie a unor specialisti straini si accesul unor observatori externi, din presa si din randul artistilor independenti. In replica, reprezentanta MCC, Vivia Sandulescu, a declarat ca MCC intentioneaza sa nu faca public numele membrilor comisiei de examen pana la data desfasurarii acestuia, "ca sa evite presiunile" (alt nume pentru lipsa de transparenta), si ca MCC face cum vrea si cum crede el ca e bine. Adica e ministerul lu' mama, fiecare face ce vrea muschii lui intr-o institutie de interes national si nu trebuie sa dea socoteala nici mediului artistic, nici presei, nici cetatenilor; statul, nu-i asa?, gandeste inca pentru noi si-si permite sa i se fluture de opinia publica. Pentru o astfel de formulare, in dispretul normelor democratice de comunicare oficiala si de respect fata de oamenii de cultura, cineva - cel care-a nascut-o - ar trebui sa-si dea demisia.
Spre deosebire de ce cred multi altii, nu mi se pare ca principalul vinovat pentru subtilitatile mafiote ale MCC e ministrul Adrian Iorgulescu. Venind - ca presedinte al Uniunii Compozitorilor etc. - din nodul decizional al culturii locale, Iorgulescu e prins in panza de paianjen a relatiilor si obligatiilor. Din pacate, ele conduc acum Ministerul Culturii si Cultelor, nu ministrul. Si, pentru a ingropa pentru totdeauna Centrul National al Dansului, de grija caruia ar vrea sa scape si pana acum nu stiau cum, ele o vor da castigatoare pe Ana Maria Munteanu, oricare ar fi priceperea ei in dansul contemporan si capacitatea de a construi ceva. Pentru ca nu e vorba de o persoana, fie ea dna Munteanu sau altcineva, ci despre confiscarea unei idei.
Traim in Romania, tara tuturor posibilitatilor institutionale. Nu prezumtia de nevinovatie e principiul care ne guverneaza atitudinile, ci "frica pazeste bostanaria". Vedeti ce faceti cu pepenii, ca ard!


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.