Majoritatea firmelor mici si mijlocii anticipeaza in acest an o crestere a profitului comparativ cu anul 2004, pe fondul majorarii volumului fizic al vanzarilor, reiese dintr-un sondaj realizat de Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici s
Majoritatea firmelor mici si mijlocii anticipeaza in acest an o crestere a profitului comparativ cu anul 2004, pe fondul majorarii volumului fizic al vanzarilor, reiese dintr-un sondaj realizat de Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii (CNIPMMR), citat de Mediafax. Potrivit sondajului, peste 81% dintre firmele intervievate estimeaza ca vor obtine profituri superioare sau identice comparativ cu anul trecut. De asemenea, peste 60% din firme anticipeaza in 2005 cresteri ale volumului fizic al vanzarilor, iar aproape 60% estimeaza majorarea volumului comenzilor. In plus, anul 2004 a adus pentru 85% dintre IMM-urile intervievate performante economice superioare sau egale cu cele obtinute in 2003. "Desi performantele economice sunt in crestere, sunt multe discrepante ingrijoratoare intre cifrele raportate de firmele romanesti si media europeana. Astfel, cifra de afaceri, profitul si productivitatea muncii se mentin la niveluri reduse fata de cele din Uniunea Europeana, astfel incat sectorul IMM romanesc este departe de a fi competitiv la nivelul integrarii", a declarat, Ovidiu Chirovici, presedintele Agentiei Nationale pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie (ANIMMC). Prezent la lansarea celei de-a treia editii a Cartei albe a IMM-urilor, Chirovici a apreciat ca una dintre problemele reclamate de catre firmele intervievate a fost scaderea cererii interne. In opinia sa, reducerea acestui indicator nu reflecta scaderea puterii de cumparare, ci faptul ca firmele romanesti au inceput sa piarda cote de piata in favoarea produselor din import. "Firmele romanesti au o problema cu competitivitatea pe piata autohtona. Ele sunt preocupate de calitate doar pentru produsele destinate exportului. Acest fenomen se va accentua si in viitor daca intreprinzatorii nu inteleg ca trebuie sa fie competitivi si pe piata interna, nu doar externa", a precizat Chirovici. In ceea ce priveste evolutia mediului de afaceri, aproape 45% dintre firme apreciaza ca aceasta este stanjenitoare pentru activitatea si performantele lor. Pe de alta parte, circa 52% dintre respondenti estimeaza ca evolutia mediului economic in perioada urmatoare va fi favorabila afacerilor. Printre dificultatile care le ingradesc activitatea, IMM-urile au indicat, in primul rand, fiscalitatea excesiva - peste 68% dintre firme, birocratia - peste 66%, accesul redus la credite - 42% si intarzierile in plata facturilor - circa 41%. Cele mai multe dintre firme, 40% percep integrarea Romaniei in UE ca fiind o oportunitate majora pentru activitatile desfasurate, in timp ce o treime considera ca aderarea nu va avea influenta semnificativa asupra lor, iar 22% apreciaza integrarea drept o amenintare majora.
Accesul la credite ramane inca limitat pentru majoritatea firmelor, peste 80% dintre intreprinzatori isi finanteaza activitatile economice din surse proprii. In ceea ce priveste activitatile de inovare desfasutare in cadrul IMM-urilor, rezultatele investigatiei arata ca cele mai multe firme, peste 30%, s-au concentrat cu precadere spre produsele noi, desi investitiile in inovarea produselor, proceselor sau organizarii prezinta o pondere relativ scazuta in totalul investitiilor IMM-urilor. Sondajul arata ca un sfert dintre firme nu au alocat pentru aceasta destinatie nici un procent, iar peste o treime au alocat inovarii sub 10% din totalul fondurilor de investitii. Sondajul a fost realizat in perioada martie-mai a acestui an, pe un esantion de aproape 1400 de firme mici si mijlocii. (M.C.B.)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.