Criticul si istoricul de arta Pavel Susara si-a deschis, joi, o galerie de arta, "Pogany", la etajul I al Teatrului National din Bucuresti (TNB). Spatiul, situat langa Foaierul Tapiseriilor, pe locul unei foste magazii a teatrului, ocupa o suprafata
Criticul si istoricul de arta Pavel Susara si-a deschis, joi, o galerie de arta, "Pogany", la etajul I al Teatrului National din Bucuresti (TNB). Spatiul, situat langa Foaierul Tapiseriilor, pe locul unei foste magazii a teatrului, ocupa o suprafata de circa 300 mp si a fost castigat prin licitatie de catre partenerii de afaceri ai cunoscutului critic, pe timpul vechii conduceri a institutiei. Galeria, ai carei proprietari sunt Pavel Susara si Sorina Ionica, include si o casa de licitatie.
"Pogany" a intrat in circuitul artistic bucurestean cu Expozitia "100 de ani de pictura romaneasca: 1840-1940", care reuneste lucrari de mare valoare, provenite din colectii particulare, "opere selectate dupa criterii severe", explica Susara, pentru a ilustra perioada amintita - de trecere de la pictura bisericeasca la cea de sevalet.
Printre acestea, uleiuri semnate de Vornicul Bradisteanu, Iacovache Constantinescu, Ipolit Strambu, Sava Hentia, Nicolae Grigorescu,Theodor Aman, Ion Andreescu, Iosif Iser, Theodor Pallady, Arthur Segal, Corneliu Mihailescu, Camil Ressu, Francisc Sirato, Gheorghe Petrascu, Nicolae Brana, Dumitru Ghiata, Jean Cheller, Rudolf Schweitzer-Cumpana, Constantin Artachino, Hans Mattis Teutsch. Expozitia va fi deschisa pana la sfarsitul lunii noiembrie, dupa care cele aproximativ 90 de opere vor fi scoase la licitatie. Potrivit lui Susara, galeria va gazdui anual doua expozitii mari incheiate cu cate o licitatie a lucrarilor expuse, precum si expozitii personale, expozitii tematice atat de arta istoricizata, cat si de arta contemporana.
Dupa "100 de ani de pictura romaneasca", "Pogany" are in proiect alte doua expozitii: "Pictura romaneasca intre expozitia Flacara si 1965" si "Arta romaneasca intre 1965 si 2005". "Incercam in cateva episoade sa recuperam ideea de traseu al artei romanesti, pornind de la momentul instituirii formelor culte pana in contemporaneitatea stricta", a precizat criticul, adaugand ca intentioneaza sa reconstituie un salon interbelic, prin realizarea unei sinteze de lucrari reprezentative din perioada cea mai fertila a artei si culturii romanesti.
Criticul considera ca era nevoie de o asemenea galerie si casa de licitatie pentru ca lipsea o punte intre piata de arta si muzee.
"In spatiul fenomenului artistic romanesc sunt doua comportamente radical diferite: pe de o parte, piata de arta - salbatica de multe ori, spontana in orice caz, pe de alta parte, lumea academica, muzeele, iar comunicarea dintre ele aproape lipseste. Actorii pietei de arta sunt improvizati in buna masura, zona academica este putin sensibila la piata", sustine Susara. "Era nevoie de o punte intre exigenta artistica si cerintele pietei actuale".


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.