Alti bani, alta distractie... inutila. Cel putin asa intelegem noi din anuntul facut, recent, de premierul Calin Popescu Tariceanu de a infiinta Compania de Dezvoltare a Infrastructurii. Aceasta noua companie, la care statul va detine integral pachet
Alti bani, alta distractie... inutila. Cel putin asa intelegem noi din anuntul facut, recent, de premierul Calin Popescu Tariceanu de a infiinta Compania de Dezvoltare a Infrastructurii. Aceasta noua companie, la care statul va detine integral pachetul de actiuni, suntem informati, va gestiona proiecte precum constructia de autostrazi, drumuri, poduri, telecomunicatii si IT, mediu si energie. Mai mult, desi se afla in faza dezbaterii publice, proiectul guvernamental are si termen de punere in practica, adica ultimul trimestru al anului viitor. Nici nu a fost bine studiat ca acest proiect are deja sustinatori "dezinteresati", cum ar fi analistul economic Daniel Daianu. Este si normal atat timp cat domnia sa, prin Grupul de Economie Aplicata, este unul dintre analistii cu care Guvernul se consulta in aceasta problema. Si ar mai fi si altceva care sa sustina partizanatul domnului Daianu. Aflam ca structura companiei va fi stabilita de un grup de experti romani si straini, iar finantarea fiind suportata de catre Guvern, Banca Mondiala sau Comisia Europeana . Iata si argumentele perntru care ar fi bine sa sustinem acest proiect. "Vehicului institutional va impusca mai multi iepuri, precum elaborarea proiectelor de importanta majora, o analiza economica de fundamentare pentru obtinerea celor mai mici costuri, monitorizarea aplicarii proiectelor si atragerea de resurse private. Nu in ultima instanta, se va apela la parteneriate de tip public-privat, insa unele autentice, nu camuflate, asa cum s-a intamplat uneori" - explica Daianu. Argumentul se sustine, insa domnul Daniel Daianu uita, sau probabil nu cunoaste, ca in Romania, din anul 2001 o astfel de structura exista si poarta titulatura de Compania Nationala de Investitii "CNI" - SA. Asa ca nu mai trebuie inventata o alta companie, ci doar remodelata cea existenta pentru a o aduce la gradul de transparenta si eficienta reclamate de Daniel Daianu. E drept Compania Nationala de Investitii a fost folosita, inca de la infiintare, pentru dezvoltarea unor proiecte cu vadita tenta electorala. CNI, in momentul de fata, este confundata cu cel mai mare constructor de sali de sport care l-a ajutat pe fostul premier Adrian Nastase sa castige, la pariu, un Mercedes. Sunt lucruri cunoscute, dar nu se schimba cu nimic miezul problemei. Compania deja existenta are in statut ca obiect de activitate "executarea programelor de interes public sau social in domeniul constructiilor, aprobate de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei". Si atunci de ce nu se explica in mod clar de ce pe langa CNI, buna-rea asa cum este ea, sa fie cheltuiti alti bani, si nu putini, pentru a crea o structura paralela cu obiect de activitate identic. Sa intelegem de aici ca viitoarea Companie de Dezvoltare a Infrastructurii va gestiona proiectele de peste 10 milioane de euro, iar CNI pe cele sub aceasta suma? Care este logica? Cumva avertismentului domnului Daianu de genul "Romania va obtine din privatizari, in anii urmatori, sume de ordinul miliardelor de euro si fonduri europene de 4 la suta din PIB, doar cu proiecte bine conturate si cofinantate"? Daca este asa nu vedem de ce activitatea actualei Companii Nationale de Investitii nu poate fi restructurata pentru a raspunde acestor cerinte. Sau, probabil se doreste sa avem o noua institutie, cu acelasi obiect de activitate, care sa fie un model pentru CNI, care s-a facut de ras? Ar fi prea de tot. Compania de Dezvoltare a Infrastructurii se dovedeste, inca din faza de proiect, o constructie inutila si costisitoare pentru buget.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.