Romania se pregateste sa spuna la revedere Fondului Monetar International, aceasta dupa ce de-a lungul timpului a fost in stare sa duca pana la capat un singur acord stand-by.
In data de 20 octombrie vor reincepe discutiile pe marginea acordu
Romania se pregateste sa spuna la revedere Fondului Monetar International, aceasta dupa ce de-a lungul timpului a fost in stare sa duca pana la capat un singur acord stand-by.
In data de 20 octombrie vor reincepe discutiile pe marginea acordului de tip preventiv incheiat in 7 iulie 2004.
Vestea buna ar fi ca reincep negocierile dupa o intrerupere a dialogului cu FMI de mai bine de 9 luni.
Vestea proasta, si exista o veste proasta, ar fi ca luna viitoare nu ar trebui sa ne asteptam la minuni sau daruri.
Aceasta deoarece situatia de acum nu difera cu prea mult de cea din decembrie, cand negociatorii Fondului au decis ca este mai bine sa ia calea aeroportului decat cea a Palatului Victoria.
Timpul ne preseaza, data reuniunii de toamna a Consiliului Director al Fondului Monetar apropiindu-se, iar oficialii de la Bucuresti, remarcati printr-o serie de declaratii si actiuni confuze, nu dau semne ca au raspunsuri transante la inevitabilele intrebari care le vor fi puse.
Nici macar solutii clare in domeniul fiscal nu par sa existe, masurile luate pana acum lasand impresia ca se incearca carpirea in extremis a sacului bugetar.
Nu putine voci au reclamat esecul cotei unice. O teorie care, la o minima analiza, se dovedeste falsa. Nu cota unica vlaguieste bugetul, ci incapacitatea institutionala de a colecta sumele datorate statului.
Aici este marea problema care nu poate fi rezolvata printr-o suprataxare a contribuabilului onest, mereu condamnat sa scoata bani din buzunar pentru altii.
De fapt, aici este cheia problemei, dovada fiind si faptul ca FMI pastreaza solicitarile privind adoptarea unor masuri urgente care sa duca la cresterea incasarilor la buget.
Mai mult, se mentine ingrijorarea fata de evolutia deficitului de cont curent, deficit care forteaza Banca Nationala a Romaniei sa impuna sistemului bancar masuri si proceduri rigide.
Nu sunt probleme noi, dar, cum mai afirmam, nici solutii concrete nu au aparut si va trebui sa fim foarte atenti atunci cand negociatorii Fondului vor sosi la Bucuresti ca sa verifice registrele contabile.
Acest ultim acord este cel mai important, de evolutia lui depinzand in mare masura ce concluzii vor fi regasite in Raportul de tara al Consiliului Europei cu un an inaintea integrarii Romaniei in Uniunea Europeana.
Aceasta deoarece obiectivele acordului sunt intarirea pozitiei contului curent, reducerea in continuare a inflatiei, sustinerea cresterii rapide a PIB si mai ales pregatirea economiei pentru integrare.
Avand in vedere ca primul aviz pentru UE este dat de FMI, ne dam seama ca in primavara premierul Calin Popescu Tariceanu a blufat cand a afirmat urmatoarele: "Tin sa subliniez ca, azi, un acord cu FMI nu este un lucru indispensabil pentru Romania. Acordurile cu institutia internationala financiara sunt specifice economiilor in criza, iar Romania nu are o economie in criza si, de aceea, din aceasta perspectiva, continuarea acordului cu FMI nu ar fi o necesitate absoluta ".
Chiar asa sa fie?


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe

Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.