Administratia Canalelor Navigabile (ACN) este, din 1998, o companie nationala aflata in subordinea Ministerului Transporturilor. Institutia este mostenitoarea fostei Administratii a Canalului Dunare-Marea Neagra, infiintata in 1979 sub directia lui N

Administratia Canalelor Navigabile (ACN) este, din 1998, o companie nationala aflata in subordinea Ministerului Transporturilor. Institutia este mostenitoarea fostei Administratii a Canalului Dunare-Marea Neagra, infiintata in 1979 sub directia lui Nicolae Zeicu si a 30 de specialisti.

MAGISTRALA AZI. De fiecare data cand am cerut detalii despre ACN la minister, am fost trimisi pe drumul Agigei, la sediul Administratiei. Solicitarii noastre de a primi informatii despre ce inseamna Canalul Dunare-Marea Neagra in zilele noastre a raspuns directorul ACN, Valentin Zeicu.
Astfel, am aflat ca la peste doua decenii de la inaugurarea navigatiei pe Canal, acesta functioneaza doar la jumatate din capacitatea la care a fost proiectat si construit. Inainte de a intreba care este motivul pentru care ""magistrala albastra"" functioneaza doar la jumatate, directorul Zeicu ne asigura ca cele 50 de procente de trafic marcheaza un an de exceptie: ""Cred ca pana la jumatatea lunii octombrie ne facem cifra de plan, chiar depasim 30 de milioane de tone transportate pe Canal"".
Din cele 30 de milioane, traficul intern totalizeaza doar 6 milioane de tone, spre deosebire de cele 24 de milioane transportate de alte tari - Ungaria, Austria, Bulgaria, Ucraina, Serbia. ""E un lucru bun ca se misca Romania catre lume, se misca Europa catre noi"", precizeaza domnul Zeicu.

CAT NE COSTA CANALUL? Dar ce-i mai trebuie Canalului pentru a functiona la parametrii pentru care a fost construit? ""Pentru ca acest Canal sa fie finalizat dupa planurile initiale ne-ar mai trebui vreo 576 de milioane de euro pentru lucrari de amenajare a taluzurilor"", ne spune directorul Administratiei. Bani care ar trebui sa vina de la Guvern. Se gasesc bani pentru Canal, intrebam noi, avand in vedere dificultatile specifice unei perioade de tranzitie? Da, ni se raspunde, si ei vin de la minister, adica din banii contribuabilului roman, spunem noi, sub forma ""fondurilor de investitii pentru finalizarea proiectului"".

PE PROPRIILE PICIOARE. Marea mandrie a actualei conduceri a Administratiei este reusita autofinantarii: ""Vreau sa va spun ca, mai nou, Canalul se intretine singur, ne asigura Valentin Zeicu. Multe dintre proiectele de reparatii le-am finalizat din resurse proprii. Ce va pot spune este ca anul acesta am primit de la buget 50 de miliarde, dintre care am returnat 13 miliarde si am renuntat la restul finantarii. Consideram ca atat timp cat noi ne putem descurca singuri, acesti bani sa mearga acolo unde economia nationala si ministerul au nevoie sa-i aloce"".

DACAa€¦ Ceea ce nu are Portul Constanta este statutul de port de tranzit, adica nu este un loc de trecere a marfurilor sau persoanelor dintr-o tara in alta prin teritoriul unei a treia tari. Ceea ce atrage dupa sine pastrarea unor tarife destul de mari pe Canal si a unui procent de doar 50% din capacitatea sa de trafic. Motivatia necesitatii transformarii portului constantean intr-un port de tranzit ne-o ofera acelasi director Zeicu: ""Tot ce este o cale de acces mai scurta fata de o alta ruta (si Canalul scurteaza drumul marfurilor care ajung in port cu 400 km) este benefica. Pentru cine se grabeste si vrea sa faca economie de timp, pentru ca timpul costa bani, va alege Canalul. Daca transportatorii vor alege Portul Constanta ca port de tranzit, vor trece si pe aici. Daca Portul Constanta reuseste sa devina un port de tranzit, atunci Canalul are trafic. Daca are trafic, Canalul devine mai ieftin"".
Ne exprimam mirarea daca aceasta ""autostrada navala"" este o posibila ""bila alba"" a Romaniei in procesul de integrare europeana. ""Daca inainte de 1989, gandeam Canalul ca pe un serviciu in interiorul unei economii centralizate, acum exista un interes, precizeaza directorul Administratiei. Intrarea pe piata concurentiala, participarea noastra efectiva la culoarul VII, ne obliga si la o astfel de apreciere. Canalul este un punct foarte interesant pentru toata Europa si sunt sigur ca multe dintre tarile vecine mor de necaz ca nu au un asemenea canal. Nu intamplator Ucraina incearca sa-si construiasca un alt canal.""

Septembrie 2005 - trecea o nava prin ecluzaa€¦ Se circula pe Canal...


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.