Romania nu este scoasa definitiv de pe harta rutiera transeuropeana. Delegatia Comisiei Europene la Bucuresti a precizat ieri ca, deocamdata, un grup de experti lucreaza la recomandarea privind extinderea retelelor de transport transeuropene catre ta
Romania nu este scoasa definitiv de pe harta rutiera transeuropeana. Delegatia Comisiei Europene la Bucuresti a precizat ieri ca, deocamdata, un grup de experti lucreaza la recomandarea privind extinderea retelelor de transport transeuropene catre tarile vecine, inclusiv trasarea coridoarelor pan-europene. Reactia vine la o zi dupa ce au aparut o serie de informatii potrivit carora expertii de la Bruxelles intentioneaza sa modifice traseul Coridorului pan-european IV, Romania urmand a fi exclusa din noua ruta. Potrivit Deutsche Welle, noua axa ar trece de la Budapesta prin Belgrad si Nis spre Sofia, iar apoi se bifurca spre Grecia si Turcia. "Recomandarile Grupului sunt asteptate sa ajunga pe masa Comisiei Europene in toamna aceasta. Oricum, numai Comisia Europeana poate decide in legatura cu propunerile de rute ale coridoarelor europene, tinand cont de recomandarile Grupului de experti la nivel inalt.
O astfel de decizie este asteptata catre sfarsitul lui 2005 - inceputul lui 2006, sub forma unei Comunicari catre Parlamentul European si Consiliul de Ministri al Uniunii Europene. Urmeaza apoi ca aceste doua institutii sa ia decizia finala printr-un proces democratic de co-decizie, in care atat statele membre, cat si plenul Parlamentului European se vor pronunta", precizeaza, intr-un comunicat, Delegatia CE la Bucuresti. Potrivit documentului, Romania isi poate apara si singura interesele, avand acum observatori in toate institutiile UE. In plus, retelele transeuropene de transport au facut obiectul negocierilor dintre Romania si Uniunea Europeana si ele constituie obiectivele prioritare la finantare dupa aderare, se mai arata in comunicat.
Potrivit Deutsche Welle, noua politica rutiera a Comisiei Europene este una controversata. Coordonatorii speciali au trasat noi axe rutiere, fara sa tina cont de planurile coridoarelor pan-europene existente decat in unele cazuri. Herwig Nowak de la secretariatul Coridorului IV si-a exprimat ingrijorarea fata de aceste evolutii. El se teme ca politica de pana acum va fi continuata doar partial.
"O asemenea schimbare de paradigma este - in opinia mea - periculoasa, pentru ca in realizarea coridoarelor s-au investit multi bani: bani nationali, bani europeni si bani ai Bancii Mondiale. Normal ar fi sa finalizam aceste proiecte, inaintea crearii altor trasee. Eu cred ca Romania si Bulgaria ar trebui sa urmareasca extrem de critic aceste schimbari, pentru ca sunt existentiale. Aceste tari ar trebui sa se opuna retrasarii Coridorului IV, pentru ca vor pierde astfel legatura cu Europa Centrala", a apreciat Herwig Nowak, citat de Deutsche Welle. In Romania, traseul propus al Coridorului IV include autostrada Nadlac - Arad - Deva - Orastie - Sebes - Sibiu - Ramnicu-Valcea - Pitesti - Bucuresti - Fetesti - Constanta, iar pentru infrastructura feroviara, traseul Curtici - Arad - Deva - Simeria - Blaj - Sighisoara - Brasov - Ploiesti - Bucuresti - Constanta.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.