Saptamana trecuta a fost marcata de o adevarata explozie a preturilor la petrol pe pietele mondiale, in numai cateva zile inregistrandu-se o crestere de aproximativ 4,69 dolari, atat la Bursa newyorkeza, cat si la cea londoneza.
Pentru prima

Saptamana trecuta a fost marcata de o adevarata explozie a preturilor la petrol pe pietele mondiale, in numai cateva zile inregistrandu-se o crestere de aproximativ 4,69 dolari, atat la Bursa newyorkeza, cat si la cea londoneza.
Pentru prima oara in istorie, vineri, barilul de "light sweet crude" a atins la New York 67,10 dolari, datorita cresterii cererii si a problemelor inregistrate la rafinariile din Statele Unite, ceea ce reprezinta o crestere cu 1,20 dolari in raport cu cotatiile de joi seara. In ceea ce priveste sortimentul Brent, din Marea Nordului, acesta a atins pragul de 66,55 de dolari barilul, in crestere cu 1,17 dolari fata de valorile din ziua precedenta. Conform unui studiu recent al cotidianului Nouvel Observateur, cursurile de la New York au cunoscut o crestere de 61 la suta din august 2004, de 120 la suta din august 2003 si de peste 164 la suta din august 2002, cand se situa in jurul a 25 de dolari barilul. Analistii se asteapta la o continuare a ritmului ascendent, fiind probabila atingerea valorii de 70 de dolari barilul chiar in cateva saptamani de acum incolo. Seth Kleinman, analist la Cabinetul de consultanta PFC Energy, declara recent pentru agentiile de presa internationale ca ''in momentul de fata, preturile la petrol au mai mari sanse sa atinga pragul de 70 de dolari decat sa se intoarca la 50 de dolari''. "Nu exista prea multe motive de a vinde petrol, situatia economica a producatorilor fiind in general una buna, insa exista o multime de motive pentru a cumpara'', a subliniat acesta. Conform lui Deborah White, analist la Société Générale, dupa depasirea pragului de 65 de dolari, noul obiectiv al pietei pare a fi acela de a atinge 71 de dolari. Pe de alta parte, au remarcat analistii, cresterea preturilor nu a determinat inca o rationalizare a cererii, asteptandu-se, dimpotriva, o crestere cu peste 2 milioane de barili pe zi pana in iarna. Nu numai cererea este responsabila, insa, de aceasta explozie a preturilor. Problemele raportate de rafinariile americane au avut si ele partea lor de vina. Cea mai mare rafinarie americana, ConocoPhillips, a anuntat joi o pana de electricitate si un incendiu la baza Wood River din Illinois, care au dus la o pierdere de capacitate de pana la 100 de mii de barili pe zi. La acest eveniment se mai adauga inca 14 accidente survenite la rafinariile americane, la cele din Marea Nordului si din Irak.

Prima victima: transportul aerian

In incercarea de a face fata acestor cresteri spectaculoase ale cursurilor la petrol, companiile aeriene se vad obligate fie sa isi mareasca preturile serviciilor, cu riscul pierderii clientilor, fie sa reduca din cheltuielile legate de personal si de intretinere, deci din calitate. Pretul kerosenului a ajuns, marti, la Bursa de la Rotterdam la 0,4053 euro per litru, ceea ce reprezinta o crestere de 68,8 la suta de la inceputul anului si de 41,2 la suta pe an, se arata intr-un comunicat AP. Acest salt a insemnat pentru transportatorii aerieni in primul rand o crestere a greutatii cheltuielilor legate de combustibili in ordinea tuturor cheltuielilor unei companii, ajungand imediat dupa personal. Propriu-zis, combustibilul valoreaza azi 20 la suta dintr-un zbor transatlantic. Asociatia internationala a transportului aerian a estimat ca pentru anul in curs factura petroliera se va ridica la 83 de miliarde de dolari, cu 22 de miliarde mai mult decat anul trecut. In acest context, cel mai mare succes il vor inregistra companiile care folosesc modele economice, precum Boeing 787 - care are un consum cu 20 la suta mai mic decat media din sectorul aviatic - si cele care vor sti sa imparta noile costuri intre taxele adaugate pe bilete si reducerile de personal. In acelasi timp, insa, companiile mici, precum este cazul europeanului EUjet, vor avea puternic de suferit, mergand pana la pericolul falimentului.

Curierul National

Sursa: Curierul National



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.