- Doamna Mariana Nicolesco, s-a incheiat in triumf editia 2005 a Festivalului si Concursului International de Canto Hariclea Darclée pe care, cu zece ani in urma, l-ati creat la Braila. Manifestare de exceptie in peisajul liricii contemporane, care

- Doamna Mariana Nicolesco, s-a incheiat in triumf editia 2005 a Festivalului si Concursului International de Canto Hariclea Darclée pe care, cu zece ani in urma, l-ati creat la Braila. Manifestare de exceptie in peisajul liricii contemporane, care a statuat cel putin doua comandamente: cel al inaltei competitii si cel al valorii rasplatite.

- Arta cantului este o arta a excelentei performantei, iar aceasta se obtine cu eforturi imense, care merita sa fie rasplatite asa cum se cuvine. Nu ma refer in primul rand la rasplata materiala, care este importanta, ci la aceea morala. La stabilirea echitabila a unei scari a valorilor, recunoscuta si acceptata de toti. Acest lucru s-a produs la Braila pentru ca intotdeauna am discutat colegial cu fiecare concurent, incercand sa vedem ce nu merge inca, si de ce nu merge, pentru a putea apoi trece peste toate obstacolele. Nu asa se intampla la alte concursuri si nici in mediile artei lirice. Remarcabil e faptul ca fiecare se simte si este astfel un invingator; ca fiecare concurent pleaca de la Braila cu un capital de cunoastere de sine cu mult superior celui cu care a venit si ca, topite veleitatile personale in vecinatatea mea, triumfa, asa cum am dorit dintotdeauna, principiul inalt al bucuriei de a face muzica impreuna.

- Dat fiind privilegiul pe care tinerii artisti romani, dar si straini, il au de a participa, si asta gratuit, la Cursurile de Maiestrie Artistica, Master Classes, pe care le oferiti, la ceea ce numiti Atelierul Liric Continuu ce include si Concursul si Festivalul Darclée, pot ei spera sa dobandeasca locul care li se cuvine in teatrele de opera din tara?

- Faptul ca tanara generatie canta azi mult mai bine, ceea ce inseamna un vizibil progres comparativ cu nivelul de acum zece ani, sa spunem, este un adevar incontestabil. Multi dintre artistii revelati la Braila, indrumati de mine ani de-a randul, la dorinta lor, se remarca pe scenele nationale. Altii s-au indreptat insa spre scenele din afara tarii, fiind aplaudati in diverse teatre de opera de prestigiu din Europa si chiar de pe alte continente.
Aceasta nu ne poate impiedica sa observam ca noi nu avem nici un teatru de nivel european, si nici macar national, comparat cu standardele noastre din trecut. De ce? Lipseste flacara aceea fara de care nimic nu este posibil, lipseste viziunea. Totul este vetust. Iar structurile teatrale din Romania sunt departe de a oferi perspective performante.
Faptul, pe de alta parte, ca tanara generatie este capabila de performante exceptionale e dovedit de stralucirea reprezentatiilor noastre de la Braila, in sfere cat se poate de variate ale repertoriului liric: "Idomeneo" si "Don Giovanni" de Mozart, "La Traviata" de Verdi, "La Boheme" de Puccini sau, in acest an, "Il Barbiere di Siviglia" de Rossini. Am triumfat cu laureatii Concursului Darclée, pregatiti de mine, fara decoruri si fara costume, succesul fiind fondat pe voci, pe cant, pe adevarul teatral.

- Dat fiind ca este vorba despre cel mai mare concurs de canto din tara noastra, si in acelasi timp de unul dintre cele mai importante din lume, v-ati gandit vreodata sa-l organizati, pe viitor, la Bucuresti?

- Concursul nostru a luat nastere in memoria sopranei Hariclea Darclée, fiica a Brailei, la 135 de ani de la nasterea sa. Are deci o legitimitate, un teatru splendid in care se desfasoara, acela tocmai pe scena caruia a debutat la 1881 viitoarea mare soprana. Are in prezent o formidabila traditie, cu 1.200 de participanti, pana acum, din 40 de tari. Iar publicul brailean e minunat, si ne iubeste.
Cat despre Bucuresti, sectia de canto a Concursului Enescu a fost suprimata, asa cum se stie, pentru ca era nesemnificativa fata de marea anvergura a Concursului Darclée. Iar eu, personal, cred ca descentralizarea culturii e calea pe care trebuie sa mergem de acum inainte.

- Cum vedeti viitorul teatrului de opera in Romania?

- Teatrul de opera inseamna in lumea intreaga fonduri considerabile. Fara acestea, fara o viziune majora in planul culturii, fara excelenta performantei care inseamna premise solide si pregatire asidua si continua, nu se poate merge prea departe. Tanara generatie traieste un sentiment de frustrare, vazand ca potentialul ei nu este reflectat nici pe departe de nivelul spectacolelor din teatrele noastre de opera. Or, opera este o institutie de prestigiu pentru alte natiuni. Milano, New York, Paris, Moscova, Buenos Aires, Viena se mandresc cu teatrele lor de opera, unde adeseori e imposibil sa obtii un bilet. Decizii financiare juste si o eficienta politica a culturii ar putea indrepta lucrurile.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.