Sangeroasele atacuri din metroul londonez si din autobuzul cu etaj (double-decker) ar putea fi opera unui grup de 6-8 teroristi sinucigasi, dotati cu veste cu explozibil. Aceasta este concluzia la care au ajuns consilierii in probleme de terorism ai
Sangeroasele atacuri din metroul londonez si din autobuzul cu etaj (double-decker) ar putea fi opera unui grup de 6-8 teroristi sinucigasi, dotati cu veste cu explozibil. Aceasta este concluzia la care au ajuns consilierii in probleme de terorism ai agentiei israeliene Debka. Pentru aceasta, s-au luat in calcul tipul si puterea substantei explozive folosite in trei dintre cele patru atacuri. De asemenea, s-au avut in vedere posibilele pozitii in care s-au aflat teroristii si momentele oportune ale detonarilor, astfel incat numarul victimelor sa fie cat mai mare. In cele mai multe cazuri (petrecute in Israel), atacatorii sinucigasi din autobuze au ales sa detoneze incarcaturile in momentul in care acestea erau oprite la semafoare sau in statii. Astfel, pe langa victimele din autobuz (tintele primare), apar si cele din vehiculele apropiate (tintele secundare).
Tinte primare, tinte secundare
Cel mai probabil, sustine sursa citata, exploziile din statiile de metrou Kings Cross si Edgwar Road, precum si din statia de autobuz Tavistock Square au vizat si tinte secundare (trenuri aflate pe alte linii, alte autobuze, autovehicule). Pentru a obtine un efect omorator cat mai mare (inclusiv in ceea ce priveste propria persoana), teroristii au fost nevoiti sa ocupe locuri ce le-ar fi permis sa vada cat mai bine ce se afla in jurul mijloacelor de transport cu care se deplasau. In mod sigur, afirma analistii israelieni ai Debka, incarcaturile explozive au fost mult mai mici decat cele folosite la Madrid, in martie 2004. Motivul este simplu: pentru a nu atrage atentia asupra lor, atacatorii au ales varianta vestelor kamikaze. Astfel, nu ar fi atras atentia asupra lor. In schimb, in Spania, au fost folosite genti.
Din punctul de vedere al teroristilor, rezultatul a fost mai mult decat satisfacator. In statia Kings Cross, au fost afectate doua garnituri de tren, iar la Edgware Road, a fost vorba de trei garnituri. In cazul autobuzului, analistii Debka considera ca a fost vorba despre doi atentatori. Acestia au ocupat locuri separate, in partea din spate a puntii superioare si au asteptat momentul prielnic pentru detonare. Daca ar fi fost un singur terorist, pagubele cele mai mari s-ar fi produs doar pe partea in care s-a aflat. Numai ca, dupa cum arata imaginile difuzate de televiziuni, partea superioara a double-decker-ului a fost distrusa aproape in totalitate.
Trei scenarii
Aceste detalii sunt de maxima importanta pentru investigatori. Scotland Yard si agentiile de informatii britanice trebuie sa afle cum a fost posibil ca o echipa de teroristii sinucigasi sa actioneze in centrul Londrei, fara sa aiba nici cel mai mic indiciu de la agentii din teren sau de la structurile similare ale tarilor implicate in campania antiterorista. Analistii citati de Debka iau in calcul trei posibile scenarii:
1. Este vorba despre o celula adormita Al-Queda, care a scapat vigilentei serviciilor secrete britanice dupa momentul 11 septembrie 2001;
2. Este opera unei celule sinucigase Al-Queda care nu a mai fost niciodata in Marea Britanie si care nu avea legaturi cu celulele locale. Membrii ei au intrat in tara ca turisti. In acest caz, celula era alcatuita din trei grupuri mai mici: unul a obtinut informatii, a ales tintele si a transportat sinucigasii in "teatrul de operatiuni", unul a facut rost de vestele cu explozibili si cel din urma grup a dus la bun sfarsit operatiunea.
3. Membrii grupului de teroristi au intrat separat in Marea Britanie, s-au reunit, au luat legatura cu o alta celula (necunoscuta serviciilor britanice), care le-a asigurat partea informativa si logistica, si au executat misiunea sinucigasa.

Ziua

Sursa: Ziua



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.