Premierul sustine ca va reduce comanda catre EADS cu 420 de milioane de euro. Cancelarul german Gerhard Schröder: Sunt sigur ca vom gasi o solutie constructiva. Contractele Bechtel, Vinci si Strabag pentru autostrazi risca sa fie anulate

Premierul sustine ca va reduce comanda catre EADS cu 420 de milioane de euro. Cancelarul german Gerhard Schröder: Sunt sigur ca vom gasi o solutie constructiva. Contractele Bechtel, Vinci si Strabag pentru autostrazi risca sa fie anulate

Romania va reduce dimensiunea comenzii pe care a facut-o catre compania European Aeronautic, Defence & Space Co. (EADS), in valoare de 650 de milioane de euro, dupa o revizuire a contractelor acordate de Guvernul anterior, a declarat, joi, la Berlin, Calin Popescu Tariceanu, prim-ministrul Romaniei.
"Pe baza unei evaluari partiale, contractul cu EADS va continua, insa la o dimensiune mai mica, avand in vedere faptul ca exista cateva suprapuneri cu alte contracte. Nu vreau ca tara mea sa plateasca de doua ori pentru acelasi lucru", a declarat Tariceanu, in cadrul unui interviu acordat Bloomberg.
Conform premierului, Romania nu are nevoie de o parte a sistemelor pentru securizarea frontierelor incluse in contractul original, intrucat acestea pot fi acoperite de alte intelegeri care vor fi finantate de Uniunea Europeana.
Tariceanu a afirmat, in ianuarie, ca va investiga patru contracte, valorand impreuna peste patru miliarde de dolari, acordate de Guvernul Adrian Nastase, pentru a se asigura ca sunt in conformitate cu prevederile UE, pe fondul acordarii acestora fara licitatii. Contractele includ comenzi catre Bechtel (SUA) si Vinci (Franta), doua dintre cele mai mari companii de constructii din lume. Premierul a declarat ca nu este "pregatit" sa declare daca celelalte contracte vor fi anulate.
Guvernul Tariceanu intentioneaza sa economiseasca cel putin 420 de milioane de euro in cazul contractului cu EADS, a declarat Vasile Blaga, ministrul Administratiei Interne, la 26 mai. Comanda, semnata in august 2004, a transformat EADS, cea mai mare companie aerospatiala din Europa, in principalul beneficiar al unui contract de un miliard de euro, care include Siemens AG ca subcontractor.
Rainer Ohler, purtatorul de cuvant al EADS, a declarat, ieri, telefonic, ca societatea nu vrea sa comenteze in nici un fel declaratia lui Tariceanu.

Bechtel, Vinci, Strabag

Bechtel, Vinci si Strabag AG (Austria) au primit comenzi pentru constructii de autostrazi in Romania, de la Guvernul anterior.
"Este prea devreme" pentru a specifica ce contracte vor fi anulate, "intrucat analiza finala nu a fost, inca, terminata", a precizat premierul roman.
Investigarea contractelor "nu a fost facuta la cererea Comisiei Europene", a mai afirmat acesta.
"A fost decizia Guvernului sa analizeze aceste contracte intr-un mod foarte obiectiv, deoarece suntem responsabili pentru modul in care sunt cheltuiti banii publici", a declarat Tariceanu.
Premierul a afirmat, de asemenea, ca nu se teme de consecintele legale, intrebat fiind daca este ingrijorat ca oricare dintre cele patru companii ar putea da in judecata Guvernul Romaniei, daca acesta decide sa anuleze comenzile.
Comisia Europeana a afirmat, in februarie, ca monitorizeaza contractul de 2,5 miliarde de dolari acordat Bechtel, cea mai mare companie de constructii din lume, pentru construirea celei mai mari autostrazi din Romania, pe motiv ca a fost acordat fara licitatie.
Bechtel a inceput, deja, lucrarile la autostrada de 415 kilometri, care leaga Romania de UE via Ungaria.
Intelegerea semnata cu Vinci la 18 octombrie 2004 priveste o portiune de autostrada de 40 de kilometri, intre Bucuresti si Brasov.
Adrian Ionescu, purtatorul de cuvant al Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) a declarat, in cadrul unui interviu luat la 6 mai, ca autoritatile au oprit negocierile cu Vinci, Strabag si Ashtrom Industries Ltd. (Israel) privind lucrari la autostrazi.

1.000 de kilometri de securizare a unor granite... inexistente

Dupa cum se stie, Guvernul a semnat un contract pentru securizarea frontierelor, in valoare de peste un miliard de euro, al carui titular este concernul european EADS. Miliardul de euro va fi folosit pentru securizarea frontierei Romaniei in perspectiva acceptarii in UE. Problema este ca autoritatile de la Bucuresti vor sa securizeze intreaga frontiera a Romaniei (peste 3.100 de kilometri), nu numai portiunea la care face referire capitolul JAI (Justitie si Afaceri Interne).
Astfel, in timpul negocierilor cu UE, Romaniei i s-a pus in vedere sa securizeze frontierele de nord si de est, adica granitele cu Moldova si Ucraina. Cerinta europeana este o urmare a faptului ca, in 2007, dupa integrarea in UE, restul granitelor practic se desfiinteaza.
Situata la frontiera de vest, Ungaria este deja membra a Uniunii Europene, in timp ce Bulgaria, aflata la sud, adera (cel putin teoretic) in acelasi timp cu noi. Un simplu calcul demonstreaza faptul ca Romania va securiza aiurea peste 1.000 de kilometri de frontiera inexistenta. Din miliardul de euro alocat proiectului, cel putin o treime (aproximativ 350 de milioane de euro) va fi atribuita portiunilor de frontiera cu Ungaria si Bulgaria.
Mai mult, documentul prevede ca punctele de trecere a frontierelor vor putea fi desfiintate. Practic, granitele Romaniei cu Ungaria sau Bulgaria vor fi identice, din punct de vedere al trecerii lor, cu cele dintre Franta si Germania. Spre exemplu, autoturismele inmatriculate in tarile din spatiul Schengen nu sunt oprite de politisti, soferii fiind doar obligati sa ruleze cu viteza redusa, iar controalele de frontiera se fac numai prin sondaj.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe

Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.

9AM recomanda:

Vrei sa fii la curent cu cele mai importante stiri?
Urmareste-ne si pe Facebook

TI-A PLACUT ACEST ARTICOL?

Aboneaza-te la 9AM pentru a primi articole similare.

Sau
Aboneaza-te prin