Restul primelor de 30 de milioane de lei, impartite celorlalti producatori si dealeri dupa alte criterii decat cele ale vanzarilor. Daewoo Romania, la care statul este actionar, primeste subventii mai mici decat Skoda si Audi, si de doua ori mai mari

Restul primelor de 30 de milioane de lei, impartite celorlalti producatori si dealeri dupa alte criterii decat cele ale vanzarilor. Daewoo Romania, la care statul este actionar, primeste subventii mai mici decat Skoda si Audi, si de doua ori mai mari decat Citroën

Mai mult de jumatate din cele 15.000 de autoturisme care vor fi distribuite prin programul de innoire a parcului auto vor fi masini Dacia, cota alocata acestei marci fiind aproape dubla fata de cat se convenise initial. Modul de repartizare ales de Autoritatea Fondului de Mediu (AFM) este cel putin ciudat. Astfel, in mod normal ar fi trebuit folosite procentele vanzarilor de anul trecut puse la punct de APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule). Responsabilii AFM au declarat ca au luat ca baza procentele din totalul autoturismelor inmatriculate.
Directorul Autoritatii Fondului pentru Mediu (AFM) a explicat ca in cadrul programului de innoire a parcului auto, nu numai Dacia a primit o cota dubla. "Cota de masini necontractate s-a redistribuit tuturor producatorilor validati, nu numai Daciei". Seful AFM a mai justificat si de ce producatorului "Automobile Daewoo" ii vor fi distribuite 809 autoturisme. "Pentru ca atat i s-a repartizat. S-a aplicat coeficientul din lege. Mai exact, numarul de masini distribuite catre Daewoo a rezultat dupa ce s-a facut o medie intre numarul de masini inscrise si numarul de masini aprobate de noi", a precizat Mihai Toti, care a cerut sa mai adauge ca "pentru o deplina transparenta, la Comitetul de Avizare au fost invitati si membrii APIA, care nu au avut nimic de obiectat", ne-a declarat in final Toti. In fine, Toti a aratat ca nu s-au luat in considerare statisticile APIA pe anul 2004.

Trei metode de calcul

Astfel s-a ajuns in situatia in care Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor (MMGA) informa ca 8.091 de masini comercializate prin acest program vor fi autoturisme produse de Automobile Dacia, iar alte 3.000 vor fi Renault si Nissan. Daca avem in vedere ca Dacia a vandut anul trecut 95.000 de masini, avem un procent peste zece.
Alte 1.079 de masini vandute prin acest program vor fi Skoda, Seat, Audi sau Volkswagen, furnizate de o singura companie.
Potrivit aceleiasi surse, 860 de masini vor fi Opel sau Chevrolet (furnizate de opt producatori), 809 - Cielo, Matiz sau Nubira; 539 - Peugeot; 459 - Fiat, Maseratti sau Alfa Romeo (doi producatori), iar 400 Citroën. Daca avem in vedere ca Daewoo a vandut anul trecut peste 20.000 de turisme dupa strategia AFM, constructorul craiovean ar fi trebuit sa primeasca 2.000 de masini in program, nu 809 cum s-a hotarat. Mai ales ca aici este si statul actionar... Totusi se pare ca cei de la Daewoo sunt multumiti de hotararea AFM. Valeriu Garlea ne-a declarat ca nu ii afecteaza decizia pentru ca au primit atat cat au cerut.
Situatia este mai ciudata cu ATS, importatorul exclusiv Citroën pentru Romania, firma patronata de premierul Calin Popescu Tariceanu. Aici procentul s-a rasturnat. Astfel, in 2004, ATS a vandut 1.376 de autoturisme. Ei bine, nu a primit de la AFM 136 de repartitii, ci... 400!

Dacia nu mai comenteaza

A mai fost alocata o cota de 86 de masini pentru Kia, 81 - Suzuki, 54 - Ford, Mazda, alte opt fiind Mitsubishi.
Reprezentantii Automobile Dacia apreciau, saptamana trecuta, ca numarul de autoturisme alocat societatii prin programul de innoire a parcului auto este mic raportat la cota de piata a constructorului.
"Nu putem comenta deciziile Guvernului si nu cunoastem criteriile dupa care au fost alocate autoturismele, dar credem ca aceasta cota va dezamagi multi clienti de-ai nostri. Ar fi fost mai normal ca Dacia sa fi participat cu o cota de 50 la suta la acest program", declara presedintele companiei, Francois Fourmont.
Guvernul a stabilit, la finele anului trecut, acordarea unei prime de 30 de milioane lei pentru cumpararea unui autoturism nou, fabricat in Romania, oricarui proprietar care este de acord sa isi predea masina uzata, spre casare, unei unitati REMAT si sa achizitioneze un nou autoturism de la un producator validat.
Ulterior, Executivul a adoptat o Ordonanta de modificare a actului normativ emis de Guvernul anterior, prin care a decis sa includa si autoturismele din import in lista vehiculelor noi pentru care cumparatorii vor primi o compensatie de 30 de milioane lei, daca accepta sa caseze vechea masina, si a prelungit derularea programului pana la 30 noiembrie 2005.
Astfel, in sensul actualului act normativ este considerat vehicul uzat "orice autoturism inmatriculat in Romania, avand o vechime mai mare de 12 ani, care contine cumulativ urmatoarele componente esentiale: grupul motopropulsor, trenul de rulare, caroseria, sasiul, catalizatorul sau echipamentele electronice de gestionare a functiilor vehiculului".


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.