Asemeni majoritatii statelor care au deja experienta unui an de integrare europeana, Republica Ungaria poate impartasi acum tarilor candidate problemele si realizarile cu care s-a confruntat in aceasta perioada.
Halász János, consilier come

Asemeni majoritatii statelor care au deja experienta unui an de integrare europeana, Republica Ungaria poate impartasi acum tarilor candidate problemele si realizarile cu care s-a confruntat in aceasta perioada.
Halász János, consilier comercial in cadrul Biroului Comercial al Ungariei, a avut amabilitatea sa ne dezvaluie o parte din activitatea pe care o intreprinde in Romania.
Conform declaratiei sale, principalele sarcini ale biroului ITD Hungary (Societatea Ungara de Interes Public pentru Promovarea Investitiilor si Comertului), la Bucuresti constau in furnizarea de informatii generale si comerciale despre piata economica romaneasca, de la situatia economiei, informatii cu privire la legislatia romana in domeniu, cautarea si prezentarea oportunitatilor de investitii existente pe piata romaneasca, a oportunitatilor de privatizare si postprivatizare, facilitarea intrarii firmelor ungare pe piata romaneasca, prezentarea oportunitatilor pe care Ungaria le ofera potentialilor investitori straini, prezentarea Ungariei ca destinatie de investitii.
Pentru realizarea acestor obiective, Biroul elaboreaza periodic materiale informative disponibile atat in limba maghiara, cat si in limba romana. Serviciul Comercial desfasoara zilnic activitati de consiliere cu privire la subiecte concrete (vama, valuta, informatii financiare, reglementari juridice) adresate oamenilor de afaceri din ambele tari, organizarea de intalniri de afaceri, elaborarea de studii de piata, cautarea si transmiterea ofertelor de afaceri.
Conform statisticilor, anul 2004 a stabilit noi recorduri atat in schimburile comerciale bilaterale - care au inregistrat o crestere de peste 50%, cat si in privinta investitiilor. Astfel, anul trecut au fost inregistrate 674 de noi firme, a caror prezenta pe piata romaneasca a majorat capitalul social existent cu aproximativ 180 de milioane de dolari.
La sfarsitul anului 2004, pe piata romaneasca se aflau 7.000 de agenti economici ungari, valoarea capitalului subscris ridicandu-se la 374,5 milioane de dolari. Ungaria a demonstrat interes fata de domenii precum comert si servicii, industrie, transporturi, constructii si agricultura.

Infrastructura de transport, principala problema

Din nefericire, pe langa atractiile oferite de tara noastra, investitorii ungari au trebuit sa infrunte dificultatile specifice situatiei de tranzitie traversate de Romania in ultimii ani. Din punctul lor de vedere, cele mai grave obstacole sunt constituite de infrastructura, sistemul rutier si cel ferat, informatizarea economiei, etc.
Desi prezenta firmelor romanesti pe piata ungara nu a fost prea mare, ambele state se asteapta ca aderarea Romaniei la Uniunea Europeana sa dinamizeze actuala traiectorie ascendenta pe care se inscriu schimburile comerciale bilaterale.
In opinia investitorilor ungari, aderarea Romaniei va elimina ultimele obstacole de ordin administrativ si vamal, fapt care va duce inevitabil la un comert cu adevarat liber. Afaceristii ungari considera ca Romania este o tara cu economie ascendenta si cu o piata in crestere. Amplificarea afluentei de capital se datoreaza si schimbarii structurii politice, care a debutat cu o reforma fiscala semnificativa, cu armonizarea cadrului legislativ la cel al UE, cu eradicarea coruptiei si a altor factori de risc.

Integrarea europeana, spaima nejustificata pentru IMM-uri

Conform statisticilor, Ungaria se numara printre tarile cu cel mai mare numar de IMM-uri, aproape 1.000.000. In pofida temerii initiale, acestea nu au fost zguduite de aderarea la piata comunitara, rezistand impactului, datorita fondurilor insemnate si a mecanismelor de sprijin: credite si garantii oferite de stat. La randul sau, Uniunea a acordat Ungariei o serie de facilitati, contributia UE fiind de 170 de miliarde de forinti, fata de cele 110 miliarde pe care Ungaria le-a varsat in vistieria comunitara. Impactul aderarii a fost minimalizat si de o buna informare, asociata cu initierea acestor programe cu mai bine de un an inainte de aderarea propriu-zisa.
In prezent, IMM-urile joaca un rol deosebit de important in viata economica si sociala a Ungariei, contribuind cu 60% la ocuparea fortei de munca si acoperind 40% din PIB. Guvernul ungar a elaborat o serie de facilitati fiscale, metodologii de garantie si programe care sa ofere capital de investitii menite sa usureze accesul IMM-urilor la sursele de finantare.
In prezent, in Ungaria sunt disponibile mai multe tipuri de programe de finantare, diferentiate in functie de criterii precum: vechimea firmei, valoarea capitalului, destinatia finantarii, etc. Un sprijin major il constituie si fondurile de investitii, care prefera promovarea extinderii firmelor in afara granitelor Ungariei prin intermediul investitiilor.
Conform declaratiei lui Halász János, in cadrul procesului de trecere de la economia nationala la piata comunitara, cele mai importante elemente sunt: o informare detaliata si comprehensiva despre conditiile pietei si a concurentei din piata Uniunii Europene, implementarea unor programe de finantare si creditare, si, nu in ultimul rand, initierea acestor demersuri cat mai devreme fata de data aderarii.
Biroul Comercial Ungar, are sediul pe strada Drobeta nr. 11, sector 2, Bucuresti. Pentru informatii suplimentare va stau la dispozitie: telefon: +4021.212.46.91, fax: +4021.212.46.92, sau e-mail: bucharest@itd.hu. Biroul are reprezentante regionale in Sfantu Gheorghe, Miercurea Ciuc, Targu Mures, Cluj, Oradea si Timisoara.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.