Statul va acorda actiuni la societatile Romgaz si Transgaz, in limita a cinci la suta din capitalul social, persoanelor ale caror imobile au fost confiscate abuziv de regimul comunist, in perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, se arata in Programu
Statul va acorda actiuni la societatile Romgaz si Transgaz, in limita a cinci la suta din capitalul social, persoanelor ale caror imobile au fost confiscate abuziv de regimul comunist, in perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, se arata in Programul Economic de Preaderare (PEP) actualizat pe 2004. Legea 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv stabileste in sarcina Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului o serie de atributii privind acordarea de masuri reparatorii prin echivalent pentru bunurile care fac obiectul legii.
Principiul instituit de lege este restituirea in natura a bunurilor revendicate, urmand ca, atunci cand acest lucru nu este posibil, sa fie acordate compensatii in bunuri si servicii, actiuni la societati tranzactionate pe piata de capital, titluri de valoare nominala folosite exclusiv in procesul de privatizare sau despagubiri banesti.
Conform PEP, la Romgaz se va initia procesul de vanzare a unui pachet majoritar de actiuni catre un investitor strategic, pe baza unei strategii de privatizare bazata pe principiul unui climat concurential real si al evitarii situatiei de monopol privat.
De asemenea, se are in vedere privatizarea societatii prin restituirea unui pachet de 5 la suta din actiuni, conform Legii 10/2001, se arata in documentul mentionat.
Statul intentioneaza, totodata, sa listeze la Bursa de Valori Bucuresti un alt pachet de 5 la suta din capitalul social al Romgaz, dupa derularea unei oferte publice initiale primare.
Aceeasi operatiune se are in vedere si pentru societatea Transgaz, care va fi listata la Bursa cu 5 la suta din capitalul social, urmand ca un alt pachet de cinci procente din actiuni sa fie acordat persoanelor ale caror imobile au fost confiscate abuziv in timpul regimului comunist.

Consumul populatiei, in scadere in urmatoarea perioada
Ritmul de majorare a castigului salarial real va continua sa creasca in 2005, dar se va reduce in urmatorii doi ani, concomitent cu incetinirea semnificativa, inca din acest an, a ratei de crestere a consumului populatiei.
"Se estimeaza ca, in 2005, cresterea reala a consumului populatiei va fi inferioara celei din 2004, respectiv 7,7 la suta fata de 9,9 la suta, in conditiile in care castigul salarial real va fi mai mare, respectiv 12,4 la suta fata de circa 10 la suta. In urmatorii ani se asteapta o reducere a cresterilor castigului salarial real, 5,2 la suta in 2006 si 5,6 la suta in 2007, ceea ce va constitui o premisa pentru incetinirea semnificativa a cresterii consumului populatiei pana la 6 la suta in 2006 si 5,5 la suta in 2007", se arata in Programul Economic de Preaderare (PEP) actualizat pe 2004.
Pentru urmatorii trei ani se asteapta o incetinire a ritmului de crestere a consumului, ceea ce va insemna ca, pe fondul mentinerii unui export net negativ, formarea bruta de capital fix va ramane principalul factor de crestere a Produsului Intern Brut, se mentioneaza in document.
Consumul individual efectiv al populatiei, pe fondul cresterii veniturilor si al reformei fiscale, va inregistra cresteri importante, dar trendul descrescator, evidentiat si in editia anterioara a PEP, se va mentine.
Astfel, introducerea taxei unice de impozitare a veniturilor salariale de 16 la suta va avea ca efect cresterea consumului populatiei in acest an, dar nu in aceeasi proportie cu majorarea venitului disponibil.
"In ultimii trei ani, cheltuiala pentru consum final a populatiei a inregistrat ritmuri ridicate de crestere, in special datorita expansiunii cumpararilor de marfuri, a caror crestere a fost mult peste cea a castigului salarial. Apreciem ca, din aceasta cauza, este posibil ca, in 2005, cresterea reala a cumpararilor de marfuri si, implicit, a consumului populatiei, sa fie sub cea a castigului salarial. Anticipam ca, in 2005, returnarea creditelor va diminua posibilitatile banesti pentru consum", se arata in document. Se apreciaza ca reducerea costului fortei de munca, incepand cu 2006, si a impozitului pe profit vor asigura resurse pentru dezvoltare, modernizare si crestere a competitivitatii produselor.
In program se ia, insa, in calcul si varianta in care reformele structurale nu vor fi aplicate si in care disponibilitatile banesti ar fi orientate spre consum.
"Intreaga gama de masuri de relaxare a fiscalitatii reprezinta un risc, putand conduce la majorarea consumului final daca reformele structurale, indeosebi cele privind imbunatatirea mediului de afaceri si a functionalitatii pietelor, nu vor fi implementate. In aceasta perspectiva, inclinatia spre economisire a populatiei si a agentilor economici se va deteriora, iar disponibilitatile banesti provenite din taxarea mai redusa a fortei de munca sau a profitului vor fi orientate catre consum si mai putin catre investitii, dinamica consumului putand, astfel, sa se apropie, mai ales in 2005 - primul an de aplicare a noilor cote de impozitare - de nivelul inregistrat in ultimii doi ani", se afirma in document. Programul a fost aprobat in sedinta de joi a Guvernului si transmis, vineri, la Bruxelles.

Curierul National

Sursa: Curierul National



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.