Airbus a prezentat publicului, ieri, noul sau model A380, cel mai mare avion de pasageri din lume, detronand astfel de pe aceasta pozitie modelul 747 al companiei americane Boeing, aflat in fruntea clasamentului de aproape 40 de ani, transmite Mediaf
Airbus a prezentat publicului, ieri, noul sau model A380, cel mai mare avion de pasageri din lume, detronand astfel de pe aceasta pozitie modelul 747 al companiei americane Boeing, aflat in fruntea clasamentului de aproape 40 de ani, transmite Mediafax citand agentia Reuters.
Iata o comparatie intre cei doi "giganti inaripati", in materie de dimensiuni, capacitate si costuri.
- A380 este cu 15 metri mai lat, cu patru metri mai inalt, cu doi metri mai lung si cu 118 tone mai greu decat 747.
- Lungimea A380 este echivalenta cu cea a opt autobuze londoneze, iar pe aripile sale pot fi parcate 70 de autoturisme.
- A380 va gazdui 555 de pasageri la clasa intai, clasa business si clasa economica, in timp ce un 747 poate transporta un total de 416 pasageri.
- Daca ar fi echipat numai cu scaune pentru clasa economica, in A380 ar putea incapea 853 de pasageri, fata de 568 intr-un 747.
- Printre noile variante de utilizare a spatiului oferite de A380 se numara includerea unor baruri, mese de biliard, dusuri, biblioteci si spatii pentru odihna destinate echipajului.
- Deschiderea de 79,8 metri a aripilor unui A380 face ca majoritatea aeroporturilor sa nu poata gazdui noua aeronava fara a face modificari importante. Compania BAA, care administreaza aeroporturile din Marea Britanie, a alocat 450 de milioane de lire sterline (842 milioane de dolari) pentru a construi noi spatii de aterizare la Heathrow.
- La decolare, cele patru motoare Rolls-Royce Trent 900 cu care A380 este echipat vor genera o putere comparabila cu cea produsa de 3.500 de autoturisme. De asemenea, aeronava va putea fi echipata cu motoare produse de o societate mixta formata de General Electric si Pratt & Whitney.
- Numarul total al usilor de acces si al rampelor de salvare ale noului A380 se ridica la 16, cele superioare fiind plasate la opt metri inaltime.
- Pana in prezent, 14 companii aeriene au incheiat contracte pentru achizitionarea a 149 aeronave A380. Dintre acestea, 11 sunt companii de transport de pasageri, doua asigura servicii de transport de marfa, iar o alta inchiriaza aeronave.
- Compania Emirates va detine cea mai mare flota de A380, respectiv 45 de aparate.
- Clientii estimeaza ca introducerea acestui nou model va reduce cu 15 la suta cheltuielile de operare comparativ cu cele generate de cea mai mare aeronava din prezent, Boeing 747-400.
- Pretul de catalog al unui A380 se ridica la 260 de milioane de euro, fata de 210 milioane de euro pentru un Boeing 747.
- Singapore Airlines va fi prima companie care va zbura cu un A380, cursa fiind programata pentru primul trimestru din 2006.
- Printre aeroporturile care vor suporta transformari pentru ca noul avion sa poata ateriza se numara Heathrow din Londra, John F. Kennedy International din New York, precum si cele din Los Angeles, Tokyo, Seul, Hong Kong, Bangkok, Singapore si Frankfurt.

- A380 este printre cele mai mari aparate de zbor construite vreodata. Modelul de hidroavion Spruce Goose, construit de Howard Hughes pentru a putea transporta 750 de soldati, a zburat o singura data in 1947. Aparatul avea o deschidere a aripilor mai mare, dar era mai scurt decat A380.
- Aeronava cargo de productie ruseasca Antonov An-225 Mriya, cu sase motoare, este cu 11 metri mai lunga si 8 metri mai lata decat noul jumbo-jet, dar este mai joasa. Modelul Antonov, destinat transportului navelor spatiale de productie sovietica, a fost construit in doar doua exemplare.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.