Democratii au cerut inca din 2002 anchetarea modului in care s-au privatizat societatile, precum si circumstantele in care s-au acordat facilitati

In luna martie a anului 2002, PD a depus o motiune de cezura denumita de senatorii democ

Democratii au cerut inca din 2002 anchetarea modului in care s-au privatizat societatile, precum si circumstantele in care s-au acordat facilitati

In luna martie a anului 2002, PD a depus o motiune de cezura denumita de senatorii democrati "Coruptia Institutionalizata". Prin document, care facea referire la privatizarea societatilor "RAFO Onesti" si "Tutunul Romanesc", dar mai ales la facilitatile acordate acestor societati, dupa vanzarea lor, PD a solicitat Guvernului demiterea ministrilor implicati in privatizarea RAFO si S.N.T.R. si reluarea procesului de privatizare dupa stabilirea pachetului de facilitati, in scopul respectarii concurentei loiale. Ei au mai cerut Parchetului General si altor institutii abilitate sa se autosesizeze pentru a clarifica modul fraudulos de privatizare a celor doua societati.
Cum era de asteptat pentru acea vreme, motiunea a fost respinsa cu 72 de voturi, in favoarea ei pronuntandu-se 52 de senatori democrati si liberali. In aceste zile PD demonstreaza ca se tine de cuvant si a inceput "curatenia" la RAFO. S-au pus interdictii de parasire a tarii si sechestre asiguratorii pe bunurile a 19 persoane cercetate in dosar.
Ancheta avanseaza rapid cu audieri pe banda rulanta, lucru care demonstreaza ca presedintele Traian Basescu nu a glumit cand a declarat ca va face ordine in dosarele RAFO si Tutunul Romanesc. Ancheta RAFO a prins viteza. Probabil urmeaza Tutunul Romanesc. Prezentam in continuare fragmentul din motiunea "Coruptia Institutionalizata" care face referire la privatizarea si facilitatile acordate Societatii Nationale Tutunul Romanesc. Precizam ca intertitlurile apartin redactiei.

Dosar tocmai bun pentru procurori
Ceea ce s-a intamplat la Societatea Nationala "Tutunul Romanesc" este mai degraba de competenta Parchetului decat a Parlamentului. Pentru ca singurul producator national de tigarete sa ajunga in mana unei singure persoane, Guvernul s-a lepadat de orice fel de prejudecati, eludand in mod constient legea, aducand bugetului de stat un prejudiciu de peste 87 milioane de dolari.
Nu trebuie sa ne mire reactia Comisiei Europene, prin directorul general al Directiei Extindere, Eneko Landamburu, care solicita oficialitatilor de la Bucuresti urmatoarele: "Profit de aceasta ocazie pentru a mai ridica un numar de alte probleme legate direct de recenta privatizare a Tutunului Romanesc, care pot fi relevante pentru legislatia concurentei. Mentionez in special Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 180/2001, care acorda facilitati substantiale acestei companii (INTERAGRO) atat in ceea ce priveste reesalonarea debitelor, cat si scutirile de impozit.
Mai mult, in ceea ce priveste actualul proces de privatizare, v-as fi recunoscator daca ati putea trimite Comisiei documentatia de fundamentare a conditiilor finale de vanzare a 53% din actiunile S.N.T.R. catre INTERAGRO. In acest caz, conditiile finale par a fi substantial diferite fata de cele convenite ca urmare a procesului de oferte concurentiale (licitatie) din luna mai 2000, si considerabil mai favorabile pentru compania achizitoare" - arata oficialul Comisiei Europene, neomitand sa aminteasca ca astfel de politici promovate la Bucuresti incalca flagrant angajamentele Romaniei asumate in urma negocierilor cu Uniunea Europeana.
Reprosul-avertisment este cat se poate de fundamentat, iar privatizarea S.N.T.R., precum si importantele facilitati, fac din acest caz un veritabil domeniu de studiu al coruptiei institutionalizate.

Pret infim pe langa investitii
In anul 2000 S.N.T.R. se privatiza cu INTERAGRO, pretul fiind de 40 milioane dolari (contravaloarea actiunilor), in conditiile in care in S.N.T.R. se facusera investitii in tehnica de varf pentru producerea tigaretelor in valoare de 50 milioane dolari si 6 milioane marci. Prin sentinta judecatoreasca, privatizarea din 2000 a fost anulata, iar Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor redevine actionar unic.
Cum este posibil ca de la 40 de milioane de dolari in 2000, pretul de dare in plata de catre Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor catre INTERAGRO sa fie sub
8 milioane dolari pentru 53% din actiuni? S.N.T.R. este singurul caz din Romania in care se acorda doua ajutoare de stat in acelasi an, prin Hotararea Guvernului nr. 242 din februarie 2001 si Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 180/decembrie 2001.

Smecheria ministerelor
Este evidenta reaua-credinta a Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor si a Ministerului Finantelor Publice, care prin aceste doua acte normative defavorizeaza S.N.T.R. (primul act normativ avand ca rezultat aducerea societatii nationale in stare de faliment, inclusiv prin neacordarea la timp a licentei de marcare a tigaretelor) si favorizeaza INTERAGRO (prin al doilea act normativ, care acorda toate facilitatile dupa ce se schimbase proprietarul).
Este mai mult decat indoielnic modul in care s-a privatizat S.N.T.R., ca un proces de stingere a unei datorii a Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor catre INTERAGRO, cu plata in natura; acuzam de rea-credinta Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, pentru ca nu au aplicat calea normala, aceea de includere in bugetul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor pe 2002 a sumei necesare, cea de 210 miliarde lei necesari acoperirii acestei datorii.

Cateva intrebari in legatura cu contractul de stingere a datoriei
Care este temeiul legal al deciziei domnului ministru Ilie Sarbu de a diminua valoarea nominala a unei actiuni de la 223.000 lei la 131.876 lei? Diferenta in favoarea cumparatorului este de peste 146 miliarde lei.

De ce nu s-a solicitat avizul prealabil al Consiliului Concurentei in privinta concentrarii economice?
De ce Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, prin Agentia Domeniilor Statului, in calitate de actionar semnificativ, se obliga sa nu-si exercite dreptul de vot in Consiliul de Administratie al S.N.T.R.?
De ce se stabileste obligativitatea INTERAGRO de a realiza un program de investitii de 40 milioane dolari si ce structuri are acest program, in conditiile in care fabricile de tigarete din Romania sunt dotate cu tehnologie de varf in domeniu?

Accizele cu cantec
Urmarind traseul Ordonantei nr. 186/2001 avem exemplul tipic al modului in care se manevreaza in interesul clientelei politice. Reducerea cu 40% a accizelor pentru producatorii de tigarete care folosesc minimum 5.000 de tone tutun romanesc, cand toata productia de tutun a Romaniei este de doar 7.000 de tone, a fost considerata batatoare la ochi chiar de catre Guvern, care a anulat-o. Dar, dupa cum vedem, mai sunt si alte institutii care vor sa faca dovada faptului ca in Romania coruptia este, intr-adevar, institutionalizata. Semnatarii prezentei motiuni constata ca actuala putere incalca acordurile incheiate cu Uniunea Europeana si Fondul Monetar International, tratand cu dispret interesul national pentru a-si servi clientela politica, si considera ca este imperios necesara clarificarea celor doua privatizari.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.