Desi majoritatea bancilor s-au declarat nemultumite de Legea creditelor de consum, inclusiv prin vocea Asociatiei Romane a Bancilor (ARB), principalul actor de pe piata, BCR, considera actul normativ binevenit.
Textul legii se alatura normelor
Desi majoritatea bancilor s-au declarat nemultumite de Legea creditelor de consum, inclusiv prin vocea Asociatiei Romane a Bancilor (ARB), principalul actor de pe piata, BCR, considera actul normativ binevenit.
Textul legii se alatura normelor si politicii BCR de protejare a clientilor, a comentat Corneliu Cojocaru, purtatorul de cuvant al BCR.
Potrivit lui, BCR este pregatita sa aplice legea, inclusiv in ceea ce priveste afisarea dobanzii efective si inscrierea acesteia in contractul de credit.
"Legea asigura pentru toti clientii un nivel de informare minim necesar pentru a alege corect, pe date comparabile, creditul de care au nevoie. Cu alte cuvinte, arata explicit si clar diferenta dintre creditele scumpe si cele cu costuri rezonabile pentru clienti", a mai spus Cojocaru.
Pe de alta parte, sunt probleme de clarificat. "Asteptam normele de aplicare a legii. Numai acestea ar putea rezolva neclaritatile si in special pe cele legate de modul de calcul al dobanzii anuale efective", a spus Traian Traicu, purtator de cuvant al BRD.
Legea, intrata in vigoare ieri, obliga creditorul sa afiseze toate costurile implicate de imprumut. Astfel, banca trebuie sa calculeze dobanda anuala efectiva si sa o includa in contract, alaturi de dobanda "de afis".
Banca, obligata sa explice, nu sa convinga
Pe langa informatiile complete care trebuie sa fie trecute in contract, bancile sunt obligate sa-si sfatuiasca adecvat clientii.
Inainte de incheierea contractului, creditorul are obligatia sa prezinte contractele de credit pe care le ofera, tipul si suma totala a creditului cel mai adecvat, luand in calcul situatia financiara a consumatorului, avantajele si dezavantajele asociate cu produsul propus, precum si scopul creditului.
Banca trebuie sa informeze consumatorul despre documentatia de credit necesara acordarii unui credit.
Aceasta trebuie sa cuprinda printre altele o descriere a conditiilor creditului, cuprinzand valoarea creditului, valoarea dobanzii efective, rata dobanzii, schema de rambursare si obiectivul debitorului sau scopul pentru care a solicitat creditul. Consumatorul nu poate fi obligat sa faca nici o plata suplimentara fata de cele stabilite prin contractul de credit initial, tertei parti.

Pedepse dure pentru creditori
Institutia de credit care nu respecta aceste reguli pote fi amendata cu sume intre 50.000.000 de lei si 250.000.000 de lei.
O data cu sanctiunea principala a amenzii, agentii constatatori pot dispune sanctiuni complementare, precum suspendarea autorizatiei de exercitare a activitatii de creditor sau de intermediar de credite, retragerea autorizatiei de exercitare a activitatii de creditor sau intermediar de credite, anularea autorizatiei de exercitare a activitatii de creditor sau de intermediar de credite.
Clientii pot trimite eventualele reclamatii la Agentia Nationala pentru Protectia Consumatorilor.
Aceasta instituie procedurile de procesare in vederea analizarii reclamatiilor si de rezolvare pe cale amiabila a litigiilor legate de consumatori privind contractele de credit si garantiile aferente, ofera consultanta referitoare la acest aspect si aplica sanctiuni contraventionale pentru nerespectarea dispozitiilor noii legi.

Curierul National

Sursa: Curierul National



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.