Social 12 Iulie 2008 05:06
Peste jumatate din copiii cu varsta de 15 ani din Romania au dificultati mari in a citi, a intelege si a interpreta un text, potrivit unui raport al Comisiei Europene privind educatia in statele membre

Mai bine de jumatate dintre adolescentii romani (53,5%) si bulgari (51,1,%) intampina dificultati in a citi si a intelege un text, constata evaluarea Executivului comunitar, plasand tara noastra si Bulgaria vecina pe ultimele locuri in UE din acest punct de vedere, arata Ziua.

La mare distanta, Romania si Bulgaria sunt urmate de Grecia(27,7%), Italia (26,4%) si Spania (25,7%)
Performeri in ceea ce priveste intelegerea textelor citite sunt Finlanda, cu un total de 4,8%, urmata de Irlanda, cu 12,1%, si Estonia, cu 13,6%.

„Este o problema reala. Capacitatea de a citi este o componenta-cheie pentru invatarea continua“, a declarat comisarul european pentru Educatie, Jan Figel.

"Aproape o treime din forta de munca comunitara nu si-a definitivat studiile liceale si aproximativ un sfert din copiii in varsta de 15 ani din Europa nu pot citi. (...) Aceste milioane de europeni vor intampina dificultati din ce in ce mai mari in ceea ce priveste propria dezvoltare, ca sa nu mai vorbim de gasirea unui loc de munca", a avertizat oficialul european.

La nivelul intregii Uniuni Europene, procentul populatiei cu probleme de intelegere a crescut de la 21%, in 2000, la 24%, in 2008, potrivit EVZ.

Romania a inregistrat performante scazute si in privinta participarii adultilor la cursuri de invatare permanenta, fiind, la acest capitol, dupa Bulgaria. Rezultate bune la acest indicator sunt in Suedia, Danemarca si Marea Britanie.

In UE, media adultilor care recurg la invatare activa de-a lungul vietii este, in prezent, de 9,7%. In ce priveste numarul celor care renunta de timpuriu la scoala, pe primele pozitii se afla Malta si Portugalia. Cei mai multi tineri interesat i de continuarea studiilor sunt in Cehia, Polonia si Slovacia.

Comisia Europeana a analizat performantele educationale ale statelor membre in cinci domenii (capacitatea de a citi, absolvirea gimnaziului, aban­donul scolar, participarea adul­tilor in procesul de invatare continua si numarul absolventilor la matematica, stiinte si teh­nologie), identificand restante semnificative la nivel comunitar in ceea ce priveste atingerea obiec­tivului fixat, in 2000, la Lisabona, de reducere cu cel putin 20% a analfabetismului, pana in 2010.

In Romania, aceste cifre incredibile au fost primite cu scepticism si nu au declansat ingrijorare printre oficiali, ci dimpotriva, o reactie tipic mioritica: europenii ne persecuta.

"Procentul de 50% ni se pare exagerat de mare. Nu stim ce esantion au monitorizat, insa acest procent are menirea de a discredita invatamantul nostru si poporul roman", a aratat Aurel Cornea, presedintele Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamant, citat de Romania Libera.

Pe de alta parte, Cornea spune ca raportul CE ar trebui sa le dea de gandit capilor din educatie: "Trebuie sa ne dezmeticim si sa impulsionam reforma. Faptul ca numerosi copii nu pot interpreta un text la prima vedere este extrem de ingrijorator".

In schimb Mugur Burcescu, profesor de limba romana de la liceul "Ion Maiorescu" din Giurgiu, spune ca realitatea confirma procentele raportului european.

“Eu constat la nivelul unei institutii care ar fi considerate - cel putin aici, pe plan local - de elita, ca ne vin elevi care acum 10 ani nu ar fi pus piciorul - nici nu ar fi trecut prin fata liceului”.

“Adica elevi foarte slabi, care intr-adevar scriu cu greseli de ortografie, care nu se pot exprima… Daca ma iau dupa scaderea drastica a nivelului pe care o observ eu mi se pare plauzibil 50%”, spune pentru BBC profesorul Burcescu.

Profesorul de limba romana Mugur Burcescu crede ca motivele din cauza carora numarul de tineri care se exprima greoi este din ce in ce mai mare ar fi doua.

“Sunt mult mai multe tentatii, printre care calculatorul, unde nu conteaza cum scrii, important e sa vorbesti cu te miri cine, si atunci ei nu mai au timp sa asimileze normele scrierii si exprimarii corecte, si nu in ultimul rand deprofesionalizarea personalului din invatamant, care este evidenta”.

“Facultatile scot analfabeti pe banda rulanta, si atunci cum sa miram ca elevul nu stie sa scrie, daca profesorul, in multe situatii, e cam la acelasi nivel cu elevul”, mai spune profesorul de limba romana Mugur Burcescu.

Trebuie sa terminam cu aceasta autoflatare legata de olimpici

Pentru fostul ministru al Educatiei Mircea Miclea explicatia acestor cifre catastrofale este simpla si nu are legatura cu mania persecutiei: "Este efectul faptului ca invatamantul romanesc nu este centrat pe dezvoltarea competentelor, ci pe dobandirea informatiilor. Dar acum informatia ne-o da domnul Google.com imediat".

Presedintele Comisiei prezidentiale pentru Educatie ne-a explicat ca a obtinut aceeasi reactie a oficialilor cand le-a semnalat, mai demult, problemele relevate acum de raportul CE: "Ne-au sarit toti in cap: devalorizam invatamantul romanesc. Evaluarea unui sistem nu este data de varfuri. Trebuie sa terminam cu aceasta autoflatare legata de olimpici". Solutia lui Miclea: "Centrarea invatamantului pe dezvoltarea de competente-cheie, stabilirea unei curricule - iata ce trebuie sa inveti pentru a le dobandi, iar testele, centrate pe evaluarea acestor competente".


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.