Propunerea legislativa initiata de grupurile parlamentare ale PD-L a fost facuta la sfarsitul anului 2007 si prevede abrogarea articolelor din Codul Fiscal referitoare la taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule.

In plus, Ministerul Economiei si Finantelor este obligat sa restituie persoanelor fizice si juridice indreptatite sumele incasate prin taxele speciale pentru autoturisme si autovehicule in termen de 90 de zile de la depunerea de catre acestea a solicitarii, amendament care a schimbat varianta initiatorilor care doreau restituirea pana la 31 decembrie 2008.

Guvernul nu a sustinut proiectul, pe motiv ca inclusiv Comisia Europeana a considerat ca Romania practica o taxare excesiva a masinilor vechi din alte state membre si a solicitat autoritatilor de la Bucuresti inlocuirea taxei, iar nu eliminarea ei.

Pe ordinea de zi a Senatului a existat si o alta propunere legislativa pe aceeasi tema, a unui grup de parlamentari PC, care a fost amanat pentru o sedinta viitoare, din cauza neintrunirii numarului de voturi necesar. Potrivit amendamentelor votate in comisia de specialitate, proiectul PC stipuleaza ca proprietarilor de autoturisme si autovehicule care au platit incepand cu data de 1 ianurie 2007 taxa speciala cu ocazia primei inmatriculari in Romania li se returneaza integral sumele achitate, in termen de 90 de zile de la data depunerii solicitarii.

Toate grupurile parlamentare, mai putin PNL, si-au dat girul pentru initiativa PD-L, proiectul fiind adoptat cu 45 de voturi pentru, sase impotriva si o abtinere.

Citeste si:

Guvernul roman a adoptat la sfarsitul lunii trecute ordonanta de urgenta a taxei de poluare auto, care inlocuieste vechea taxa de prima inmatriculare. Noua taxa se va aplica incepand cu 1 iulie, data de la care cei care au platit vechea taxa de prima inmatriculare pot solicita restituirea diferentei.

Vechea taxa, inca in vigoare pana la 1 iulie, a fost aplicata de la 1 ianuarie 2007.

In luna martie 2007, Comisia Europeana declansa procedura de incalcare a Tratatului impotriva Romaniei. Dupa o solicitare de informatii si un avertisment, Comisia a cerut modificarea taxei pana la sfarsitul lunii ianuarie 2008, in caz contrar urmand sa trimita cazul la CEJ.

In paralel, Comisia Europeana a ajutat partea romana la redactarea unui nou proiect de lege care sa nu incalce legislatia UE, dar in luna februarie Guvernul nu a mai adoptat acel proiect. Abia a doua varianta, finalizata in luna aprilie, a fost adoptata de Executivul roman, extinzandu-se astfel pana la 1 iulie aplicarea vechii taxe de prima inmatriculare.

In plan intern, dar si extern, senatorii, deputatii si europarlamentarii PD-L au facut lobby pentru eliminarea taxei. La Camera Deputatilor a trecut chiar o motiune simpla care prevedea anularea noii taxe si restituirea banilor incasati.