Somnul la serviciu nu va mai fi un motiv de penalizare, ci un ritual obligatoriu. Totul, in numele eficientei

Luati un grup de persoane, adapostiti-le sub pamint pentru patru saptamini, indepartati toate ceasurile din preajma si oferiti-le lumina artificiala cit poftesc. Dati-le libertatea de a dormi cind si cit vor si de a-si organiza activitatile dupa bunul lor plac. Rezultatul? Indiferent de cit de lenesi ori cit de harnici sint, tineri sau batrini, subiectii experimentului vor urma acelasi program: cu totii vor dormi cite putin dupa-amiaza. Chiar daca experimentul a fost realizat acum 20 de ani, morala sa incepe sa fie priceputa abia in ultimul timp: angajatii nu dau randamentul dorit de sefi daca nu pot sa se bucure de cite un pui de somn in timpul zilei de lucru. In ciuda reticentelor, ritualul lui Mos Ene din birou incepe sa cistige din ce in ce mai mult teren in companii.

Experimentul referitor la bioritmul uman a fost pus la cale de psihologul Jurgen Zulley, atunci tinar cercetator, acum director al Centrului pentru Medicina Somnului de la Universitatea din Regensburg. Vorbind despre somnul de dupa-amiaza, peste care nici un locuitor subteran nu sarea, profesorul german isi aminteste ca acestia nici macar nu erau constienti de durata somnului lor. Fara sa aiba vreo idee daca afara e lumina sau intuneric, „subiectii credeau in miezul zilei ca se duc sa-si faca somnul de noapte, pe cind, in realitate, ei nu dormeau decit o jumatate de ora“, rememoreaza Zulley, intervievat recent de ziarul de duminica „SonntagsZeitung“. Concluzia: cind omul asculta de corpul sau, el doarme de doua ori pe zi, o nevoie biologica ignorata incepind mai cu seama din epoca industriala, a „exploatarii fortei de munca“, spune specialistul in medicina somnului.

In SUA, Japonia, dar mai nou si in Europa, somnul de dupa-amiaza incepe sa devina un ritual normal printre angajati. „Firmele elvetiene au construit de zece ori mai multe spatii de odihna decit erau in urma cu zece ani“, declara multumit specialistul elvetian in formarea personalului Bernhard Brändli-Dietwyler, potrivit „SonntagsZeitung“. Firmele americane de IT sau de publicitate au dat tonul curentului Power Napping, adica al „somnului energizant“.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.