Social 9 Martie 2009 03:09
Fabuloasa poveste a unui tanc galben, importat cu sase mii de dolari, vopsit in portocaliu si revandut catre Romsilva la un pret de 50 de ori mai mare.

Utilajul, sa-i spunem asa, sta pe chituci la Directia Silvica (DS) Dambovita, pazit de un om si de caini, fiindca cele 40 de tone de metal excita spiritul reciclarii la tiganii din periferia Targovistei. Cand il vezi parasit in curte si cu parti acoperite de muschi si de licheni, nici n-ai spune ca a costat 8,7 miliarde de lei vechi. Asa sta din 2004, cand a fost cumparat, fiind pornit doar de cateva ori. „Am chemat un tanchist de la o unitate militara si l-a pornit. Si acum, daca ar trebui pornit, tot la un tanchist ar trebui sa apelez”, spune inginerul Catalin Calinescu, directorul DS Dambovita. Deci e tanc. Daca l-ar pune la vreo treaba, tancul i-ar aduce pe padurari la sapa de lemn fiindca inghite 80 de litri de motorina la ora, chiar si 100, daca se incordeaza sa haiasca mai mult, plus 10 litri de ulei pe zi, cat portia pe 3 luni a unui buldozer cam de aceeasi putere. E mai avantajos sa stea nemiscat. Ca sa lucreze, pe langa buldozerist, ar mai trebui angajat un om care sa stea calare pe turela ori sa mearga pe langa pentru a-l dirija pe tanchist, fiindca omul de la manse nu vede decat drept in fata, prin doua gemulete ceva mai mari decat niste sapuniere. Mai adaugam si o cisterna care sa-i toarne motorina de doua ori pe zi.

Deputatul PSD Ion Dumitru, manager director general al Romsilva in 2004, cand tancul a intrat in inventarul institutiei, zice ca nu e tanc. E buldomanipulator. Si degeaba l-au luat la rost procurorii de la DNA, invinuindu-l ca a dat 300.000 de dolari pe o dracovenie care nu foloseste la nimic, fiindca - spune Ion Dumitru, batand cu palma in masa de sar bibelourile pe jos, ca sa se faca inteles mai bine - buldomanipulatorul e bun, dar nu a fost folosit la muncile pe care poate el sa le faca, adica drumuri forestiere. A existat o conspiratie prin care s-a urmarit neutilizarea utilajului.

Tancul a intrat in Romania in iulie 2003, venind din Ucraina, de la Ukrspetsexport, o intreprindere de stat care produce, importa si exporta armament, nu buldozere de uz forestier. Nu este un utilaj construit de la zero si care intamplator seamana cu un tanc, ci este chiar un tanc T55, mandria Armatei Rosii, modificat in asa fel incat sa le foloseasca genistilor la inlaturarea obstacolelor de pe sosele. Un oarecare Vasile Colun, basarabean, a importat tancul in Romania, prin firma Severom Trans SRL. Tancul a sosit cu trenul in gara Rovinari, avand ca destinatar firma Energoreparatia Rovinari. Firma ii apartinea omului de afaceri Mugurel Surupaceanu, care avea sa devina un an mai tarziu prefect al judetului Gorj. Surupaceanu sustine ca tancul i-a fost adus impotriva vointei sale, nenorocitul ala de basarabean a trecut pe scrisoarea de trasura numele firmei lui, el nici nu-l cunostea pe basarabean, pur si simplu s-a trezit cu tancul la poarta. Mugurel Surupaceanu neavand nici un amestec, e doar martor in dosarul penal deschis de DNA. Oricui i se poate intampla sa-i aduca cineva un tanc intr-o buna zi.

Cand a fost chemat de seful garii: „Vino si-ti ia tancul”, Mugurel Surupaceanu s-a dus la gara si l-a luat, nu se facea sa refuze. Tancul a ajuns, tot impotriva vointei sale, in curtea uneia dintre firmele sale, Maestro SRL, aflata in apropierea garii. Aici a stat pe o platforma mai mult de un an, fara ca Surupaceanu sa-l vada. Desi nu stia ca are un tanc in curte, Surupaceanu facea carare prin Rovinari si prin Turceni, pe la complexurile energetice, ca sa vanda un tanc cu aptitudini de buldozer. N-a reusit.

Dar iata ca, in martie 2004, afaceristul se hotaraste brusc sa renunte la afaceri, ii cedeaza mamei sale toate firmele. Coincidenta face ca, tot atunci, primul-ministru Adrian Nastase sa il numeasca pe Surupaceanu prefect de Gorj. De aici inainte, alte coincidente fac ca tancul sa defileze maiestuos pe la alte firme pana va opri, definitiv si pe bani grei, la Romsilva. Intre timp, angajatii lui Surupaceanu s-au apucat de capul lor sa vopseasca tancul din galben in portocaliu, ceea ce i-a crescut valoarea de la 6.250 de dolari, cu cat figura in actele vamale de import, la aproape 300.000 de dolari, cu cat l-a cumparat, in cele din urma, Romsilva.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.