Rezultatele financiare ale RomTelecom pe primele noua luni ale anului au creat un soc. Profitul net al operatorului de telefonie fixa a inregistrat o crestere de peste 700% fata de perioada similara a anului trecut. Cu totii ne-am intrebat daca la RomTelecom nu s-a petrecut cumva un miracol. In realitate, compania a trecut de pe pierdere pe profit. Aceasta performanta financiara se datoreaza in primul rand eficientizarii activitatii prin restructurari de personal. La sfarsitul lui septembrie 2004, operatorul avea 18.733 de angajati, fata de 23.869 la sfarsitul lui 2003. "Performanta financiara a RomTelecom pe primele noua luni se datoreaza, in principal, eficientizarii activitatii. Nu numai ca am redus numarul de personal, dar am si investit in centrale analogice. Pe scurt am avut un management mai bun care a gestionat mai bine resursele interne ale companiei", declara Dan Pazara, director de relatii externe al RomTelecom. Profitul a crescut cu 702,2% in primele noua luni ale anului, insa, raportat la cifra de afaceri, acesta este in continuare scazut. Cu un profit net de 56 milioane de euro, raportat la o cifra de afaceri de 618,3 milioane de euro, obtinem o rata de 9%a acestuia.

Este totusi destul de putin, daca facem o comparatie cu performantele operatorilor de telefonie mobila, care au profituri nete de aproape 30%. Nici cifra de afaceri nu a avut o crestere prea spectaculoasa. Este vorba de un plus de doar 4,7% fata de primele trei trimestre din 2003. Cresterea lenta a veniturilor companiei ar trebui sa fie un semnal de alarma pentru managementul companiei, in frunte cu James Hubley. Pe termen scurt, reducerea de costuri este insa o masura benefica. "Reducerea de personal a marit numarul de linii de abonat per angajat. Acest parametru a crescut la 235 abonati per angajat, de la 181, cat era la sfarsitul lui 2003", explica Nicolae Oaca, analist de telecomunicatii. Totusi, pe termen lung, operatorul de telefonie fixa mai are de rezolvat multe probleme. Una dintre cele mai spinoase este cresterea cifrei de afaceri in conditiile inaspririi competitiei. Momentan, lucrurile nu stau stralucit. O crestere de 4,7% este totusi destul de mica. De asemenea, numarul abonatilor a crescut cu doar 0,7% comparativ cu perioada ianuarie-septembrie 2003, ajungand la un total de 4,3 milioane.

"Romania are cea mai mica densitate de linii de telefonie fixa din intreaga Europa, motiv pentru care exista loc de crestere. In restul continentului, numarul abonatilor este in scadere, pe fondul avantului telefoniei mobile", spune analistul Nicolae Oaca. El este de parere ca reducerea costurilor trebuie dublata de investitii. In acest sens, compania a facut niste pasi, prin implementarea unui sistem central de facturare, care va inlocui 20 de sisteme mai vechi, si a implementat sistemul Oracle Financial e-Business. OTE sustine ca veniturile companiei au crescut datorita majorarii tarifelor. Pe de alta parte insa, potrivit raportului financiar al companiei, "veniturile RomTelecom au resimtit impactul negativ al aprecierii leului, provocand pierderi estimate la 8,9 milioane de euro numai in trimestrul al treilea", desi servciile sunt tarifate in euro din 2 octombrie 2003. In orice caz, marirea tarifelor nu poate reprezenta o sursa serioasa de crestere a cifrei de afaceri. Imbucurator pentru companie este insa faptul ca tarifele de interconectare au crescut cu 77%. La capitolul puncte slabe, putem mentiona scaderea traficului Internet, a convorbirilor la distanta si a celor fix-mobil, din cauza concurentei crescute.

Citeste si:

O gura de oxigen pentru rezultatele consolidate ale RomTelecom ar putea fi activitatea de telefonie mobila. Desi numarul total al clientilor Cosmorom, divizia de telefonie mobila a operatorului, a inregistrat o crestere usoara de 3,5% pana la 87.261, numarul abonatilor a scazut cu 12%, la 30.000. Daca Cosmorom ar fi avut o evolutie normala de-a lungul anilor, acum ar fi putut ajunge, conform analistilor, la un total de circa doua milioane de abonati. Inmultind cu un venit mediu pe abonat de 160 de euro, ar fi rezultat venituri totale pe an de 320 milioane de euro. Aceasta suma, adunata la cele 800 milioane de euro, cat va obtine RomTelecom la finele anului, ar fi dat o cifra de afaceri de peste un miliard de euro. Deocamdata, situatia diviziei de telefonie mobila nu este elucidata.

Romtelecom. In cifre

Performantele financiare spectaculoase se datoreaza eficientizarii activitatii, obtinute prin disponibilizari de personal, nu prin cresterea cifrei de afaceri.
Rezultate pe primele noua luni din 2004
Numar de angajati 18.733
Numar de abonati 4.332.001
Cifra de afaceri 618,3 mil. euro
Profit net 56 mil. euro
Rata profitului 9,1%