Companiile aeriene din Europa au fost lovite din plin de criza financiara, asa cum arata scaderea rezultatelor Lufthansa si, mai ales, falimentul companiei aeriene low-cost Sterling Airways, relateaza NewsIn, citand AFP.

Cea de-a doua companie aeriana din Danemarca dupa SAS, Sterling Airways, controlata de trei luni de magnatul islandez Palmi Haraldsson, a fost declarata miercuri falimentara de tribunalul comercial din Copenhaga, din cauza crizei ce a provocat prabusirea sistemului financiar islandez si a afectat, prin urmare, compania de transporturi.

"Falimentul a avut loc pentru ca actionarul majoritar nu a mai fost capabil sa sustina compania", a mentionat Sterling intr-un comunicat.

Ca urmare a acestui fapt, toate zborurile au fost anulate si biletele nu vor fi rambursate. Sterling oferea curse regulate si zboruri charter spre 50 de destinatii din Europa, bazinul Marii Mediterane si Insulele Canare.

Creata in 1962 de un pastor danez, compania a fost afectata timp indelungat de pierderi.

Falimentul a contribuit la aprecierea actiunilor concurentei SAS, ale carei titluri au urcat miercuri pe Bursa din Stockholm cu 22,33%.

Norwegian, o alta companie low-cost, a anuntat infiintarea unei baze in Copenhaga, pentru a inlocui Sterling, prin punerea la dispozitia calatorilor a doua aparate de zbor incepand cu 6 noiembrie, flota ce va ajunge la 8-10 aeronave model Boeing 737-800, pana in mai 2009.

Intre timp, guvernul austriac a deblocat un ajutor de 500 milioane euro, ce va fi oferit fondului public OIAG, ce detine 41,56% din capitalul companiei aeriene Austrian Airlines (AUA), pentru a sustine compania aflata in curs de privatizare. AUA are in prezent datorii de 1 miliard euro.

Lufthansa, un posibil ofertant pentru AUA, a anuntat miercuri o scadere de 74,6% a profitului net in al treilea trimestru, din cauza pretului ridicat al carburantilor si a scaderii vanzarilor. Compania aeriana a inregistrat in al treilea trimestru o scadere de 74,6% a profitului net, la 149 milioane euro. Profitul din exploatare a scazut cu 53,4%, la 279 milioane euro, in perioada analizata.

Rezultatele slabe nu au impiedicat grupul Lufthansa sa anunte ca isi va majora cu 30% participatia in cadrul companiei britanice BMI (British Midland), la 80%.

Scaderea rezultatelor Lufthansa vine in contextul in care mai multe companii aeriene au semnalat recent ca se confrunta mai putin cu pretul ridicat al combustibilului, acesta coborand semnificativ de la nivelul maxim atins in iulie. Insa alte companii au in continuare probleme.

Air France-KLM a restrans, saptamana trecuta, planurile de investitii si a anuntat un plan de reducere a costurilor cu 1,2 miliarde euro in urmatorii cinci ani.

In ceea ce priveste problemele de lichiditate cu care se confrunta Alitalia, rezultatul ramane incert, chiar daca British Airways si-a reafirmat, de curand, interesul. Detinuta in proportie de 49,9% de stat, Alitalia are pierderi de 3 milioane euro/zi. Datoriile companiei se ridica la 1,2 miliarde euro.

Si transportul aerian a fost afectat la nivel mondial. Pe 17 octombrie, Asociatia Internationala a Transportului Aerian (IATA) a anuntat ca sectorul ar putea inregistra in 2008 pierderi de 5,2 miliarde dolari, din cauza pretului petrolului si scaderii cererii. IATA mai prevede pierderi de 4,1 miliarde dolari pentru 2009.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.