Curtea Constitutionala va decide daca Norica Nicolai va prelua sau nu portofoliul Justitiei.

Desi joi dimineata premierul Tariceanu lasa sa se inteleaga ca inca nu a decis sesizarea Curtii cu privire la cazul Nicolai, acest lucru s-a intimplat seara tirziu, conform unei informari venite de la Guvern. In documentul remis Curtii Constitutionale se arata ca, "in masura in care premierul isi mentine propunerea, presedintele nu se poate opune investirii in functia de membru al Guvernului a persoanei propuse. In caz contrar, s-ar recunoaste un drept de veto al presedintelui, drept pe care chiar Curtea Constitutionala l-a negat, in mod expres. Mai mult, presedintele ar deveni seful Guvernului, putind cenzura in totalitate decizia primului-ministru, ipoteza care nu are nici o fundamentare constitutionala". Totodata, se mentioneaza ca presedintele poate solicita motivat reanalizarea candidaturii propuse de primul-ministru, dar acest aspect nu echivaleaza cu un drept de veto al acestuia. Juristii Executivului au facut apel si la doctrina si arata ca presedintele Romaniei "poate intra in scena in cazul desemnarii ministrilor, conform prevederilor constitutionale, numai atunci cind primului-ministru ii inceteaza calitatea de membru al Guvernului sau este in imposibilitatea de a-si exercita functia’’.

Apelarea la arbitrajul Curtii Constitutionale nu este o premiera pentru actualul Cabinet. Anul trecut, premierul a sesizat Curtea in cazul lui Adrian Cioroianu, deoarece si atunci seful statului a refuzat sa semneze decretul de numire. Magistratii au apreciat la vremea respectiva ca "refuzul presedintelui Romaniei de a numi un membru al Guvernului la propunerea primului-ministru a declansat un conflict juridic de natura constitutionala". Decizia Curtii nr. 356/2007 mai mentioneaza ca, "in exercitarea atributiilor prevazute de art. 85 alin. (2) din Constitutie, presedintele Romaniei nu are un drept de veto, dar poate cere primului-ministru sa renunte la propunerea facuta atunci cind constata ca persoana propusa nu indeplineste conditiile legale pentru exercitarea functiei de membru al Guvernului".

Conform legislatiei in vigoare, in termen de maximum 20 de zile de la primirea cererii, in cazul conflictelor juridice de natura constitutionala dintre autoritatile publice, dupa ce partile si-au comunicat punctele de vedere, presedintele Curtii Constitutionale stabileste termenul pentru sedinta de judecata si citeaza partile.

Cronologia scandalului Norica 9 decembrie 2007: ministrul Justitiei, Tudor-Alexandru Chiuariu, isi prezinta demisia

17 decembrie 2007: prin Decretul sefului statului nr. 1.128/2007, se ia act de demisia lui Chiuariu si se declara vacanta respectiva functie de membru al Guvernului.

17 decembrie 2007: premierul Tariceanu propune sefului statului numirea Noricai Nicolai in functia de ministru al Justitiei.

8 ianuarie 2008: presedintele Romaniei, prin adresa nr.144, ii cere primului-ministru sa renunte la propunerea de numire in functia de ministru al Justitiei a Noricai Nicolai, deoarece perceptia publica negativa cu privire la fapte anterioare in care Nicolai a fost implicata in calitate de senator nu este de natura sa conduca la cresterea increderii in justitia din Romania. In finalul adresei se precizeaza ca "respingerea candidaturii s-a facut tinindu-se cont de prevederile Constitutiei Romaniei si ale Deciziei Curtii Constitutionale nr. 356/2007".

Citeste si:

9 ianuarie 2008: primul-ministru comunica sefului statului, printr-o scrisoare oficiala, ca isi mentine propunerea "intrucit in adresa presedintelui nu este invocat nici un argument de natura legala pentru care ar trebui sa se renunte la propunerea de numire a Noricai Nicolai si se mentioneaza ca "Decizia Curtii Constitutionale nr. 356/2007 nu confera presedintelui Romaniei un drept de veto la propunerea de numire a unui membru al Guvernului’’.

11 ianuarie 2008: Presedintia publica o serie de informatii despre erori de procedura pe care le-a savirsit Norica Nicolai ca procuror la Oltenita si in aceeasi zi declara public ca nu o va numi niciodata in functia de ministru al Justitiei.

14 ianuarie 2008: presedintele Traian Basescu transmite primului-ministru adresa numarul 191/14 ianuarie 2008 in care precizeaza ca isi mentine punctul de vedere si solicita propunerea unei persoane care sa indeplineasca interimar functia de ministru al Justitiei pina la numirea unui nou titular.

15 ianuarie 2008: primul-ministru il desemneaza pe ministrul Apararii, Teodor Melescanu, interimar la Ministerul Justitei.

16 ianuarie 2008: are loc o intrevedere Basescu-Tariceanu pe tema portofoliului la Justitie; partile nu ajung la nici un rezultat.