>> Din 20 septembrie pana in 25 noiembrie, artistul vizual Matei Bejenaru expune la celebra Tate Modern  din Londra, in cadrul expozitiei de grup "The Irresistible Force".

>> Tot la invitatia Tate Modern, el a prezentat deja un proiec
>> Din 20 septembrie pana in 25 noiembrie, artistul vizual Matei Bejenaru expune la celebra Tate Modern din Londra, in cadrul expozitiei de grup "The Irresistible Force".

>> Tot la invitatia Tate Modern, el a prezentat deja un proiect la care au participat peste 200 de romani care traiesc in Marea Britanie si pe care i-a gasit dand anunturi in restaurante, publicatiile romanesti locale sau pe net.

>> Proiectul "Impreuna/Together" a avut ca scop sa reflecte conditia romanilor din Marea Britanie, modul in care ei se integreaza in societate si felul cum sunt perceputi de ceilalti.

>> Pe 23 septembrie, a luat sfarsit rezidenta dvs. la ICR Londra. Ati inceput sa trageti concluziile?
Inca nu am avut timp, pentru ca am fost foarte ocupat cu cele doua proiecte pe care le-am facut la Tate Modern. Totusi, pot sa spun ca a fost o experienta profesionala si umana foarte buna pentru mine. Nu imi amintesc ca ceva anume sa fi mers rau, chiar daca unele situatii neasteptate mi-au creat probleme.

>> Ati plecat la Londra cu niste expectatii? stiati de invitatia de la Tate Modern dinainte de a pleca?
Mi-am dorit mult sa pot sa fac proiectul "Impreuna/Together", care presupunea o colaborare cu un grup mare de romani din Marea Britanie. Aveam si o temere, ca nu voi reusi sa conving un numar considerabil de oameni sa participe in proiect. De mai multi ani, urmaresc proiectele artistice de la Tate Modern.

>> Ce presupune o asemenea rezidenta? Masa, casa, bani de buzunar si mana libera la realizarea oricarui proiect?
Pentru rezidenta "Attic Arts" de la ICR Londra am trimis proiectul amintit mai sus, si acesta a fost acceptat. Astfel am putut sa stau la Londra mai bine de o luna si sa il realizez. Am avut un sprijin financiar de la ICR care mi-a permis sa traiesc decent si sa produc proiectul. La randul lor, cei de la Tate Modern au sustinut si ei producerea si prezentarea proiectului.

>> Cum a fost primit de publicul britanic evenimentul de la Tate Modern din 8 si 9 septembrie? In ce a constat el? Cum au reactionat cei 250 de romani participanti?
Proiectul "Impreuna/Together" a presupus o scurta coregrafie la care au participat peste 200 de romani din Marea Britanie. Mai clar, intr-un spatiu public, esplanada de la Tate Modern, participantii s-au organizat in spatiu si au privit impreuna timp de un minut camera de filmat care a documentat actiunea. Am montat ulterior, in "slow motion", filmul si l-am prezentat pe 8 si pe 9 septembrie la Tate Modern - Level 2 Gallery. Tate Modern are cateva mii de vizitatori pe zi. Este cea mai mare institutie de arta contemporana din Anglia. La Level 2, spatiu destinat experimentelor artistice, intra mai putina lume, dar aceasta este si mai avizata. Am avut reactii pozitive din partea unor artisti si curatori, precum si din partea unor jurnalisti de televiziune.

>> Cat de dornici au fost romanii sa participe? V-au cerut bani? Ce au inteles din ideea proiectului?
Spre deosebire de Spania sau Italia, unde majoritatea romanilor sunt muncitori calificati sau nu, in Marea Britanie avem si un numar semnificativ de oameni educati, profesionisti, care lucreaza in mediul academic, de cercetare sau de afaceri. Atat cat am putut eu sa observ, oamenii incearca sa se integreze intr-o societate care este mult diferita de cea romaneasca. Ei au vrut sa participe in proiectul initiat de mine pentru ca au inteles ca printr-o forma artistica contemporana pot da un semnal pozitiv despre comunitatea romaneasca de acolo, care adesea este prezentata negativ in presa populista din Anglia. Evident ca nu s-a pus problema banilor!

>> Proiectul "Travelling Guide", pe care l-ati prezentat din 20 septembrie la Tate Modern, este acelasi pe care l-ati expus la Thyssen-Bornemisza Contemporary Art de la Viena, Bienala de la Praga 3 si Galeria Posibila, sau l-ati mai imbunatatit?
Intr-adevar, am expus din nou proiectul "Travelling Guide", intr-o forma asemanatoare cu cele din trecut, in cadrul expozitiei "The Irresistible Force" care e acum deschisa la Tate Modern - Level 2 Gallery. Pentru mine, acest proiect s-a terminat la 1 ianuarie 2007, cand Romania a intrat in UE. Curatorii britanici au dorit totusi sa prezinte proiectul in cadrul expozitiei amintite tocmai pentru ca el punea in discutie o tema globala, aceea a migratiei fortei de munca.

>> In ultimii ani, v-ati ocupat mai mult de emigrantii romani. De ce?
Pentru ca un sfert din populatia activa a Romaniei munceste in afara tarii si pentru ca practica mea artistica este foarte strans legata de problemele sociale si politice.

>> Dupa gem de capsuni din Spania, apa pentru locuitorii din Tirana sau instalatia artizanala de afumat carnati de la Iasi, ce mai urmeaza?
Lucrez la mai multe proiecte. In decembrie, voi participa la expozitia "Social Cooking" de la NGBK Berlin, al carei curator este artistul Dan Mihaltianu.


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.