Portul Giurgiu devine singurul hub (n.r. - nod important de legatura pe mai multe rute) la Dunare de la Constanta pana la Budapesta pentru comertul containerizat fluvial de marfuri, odata cu lansarea oficiala, de ieri, a companiei Mainrom Line, care efectueaza transport pe barje de la Constanta la Giurgiu si mai departe, pana in Austria. Investitia initiala in terminalul de containere din Zona Libera Giurgiu este de 10 milioane euro, iar locatia a fost aleasa "datorita pozitiei sale strategice, facilitatilor fiscale oferite si datorita apropierii de Bucuresti, principalul destinatar si expeditor al marfurilor care vin din/sau in Constanta", a declarat Orith Rishpi Lavi, CEO Mainrom Line. Potrivit acesteia, ceea ce s-a realizat in Zona Libera a fost in parte investitie greenfield, dar s-au preluat unele facilitati deja existente.
In urmatorii ani, investitiile Mainrom Line pe piata romaneasca vor continua, impulsionate si de cresterea continua a transportului de marfuri pe segmentul romanesc al Dunarii, asteptat sa atinga 100 de milioane de tone in 2015, de la 54 de milioane tone in anul 2000 (n.r. - cifrele iau in calcul traficul pe Canalul Dunare - Marea Neagra).
"In ceea ce priveste capacitatea de transport a companiei noastre, aceasta va atinge pana la finele acestui an 6.000 TEU (unitate de masura standard pentru containere), iar pentru 2008 estimam o crestere de pana la 15.000 TEU.
In prezent, sunt utilizate doua barje, flota urmand sa fie marita luna aceasta prin achizitionarea a inca trei barje, echipamentul suplimentar fiind de asemenea adaugat pe masura ce flota se va dezvolta", a precizat Lavi. In prezent, compania este singurul operator din Romania care realizeaza un transport regulat de containere, desi exista si alte companii care fac ocazional transporturi, ne-a spus Dan Nitulescu, directorul general al Zonei Libere Giurgiu. Mainrom Line dispune in prezent de un impingator de tip "Shadow" care poate transporta pana la sapte barje concomitent si care realizeaza doua curse saptamanale tur-retur Giurgiu - Constanta.

Economie de 200 dolari/container daca se alege transportul fluvial

Importatorul sau exportatorul roman, in principal cel bucurestean, are in prezent trei variante pentru a-si transporta marfa pana si de la Constanta. O varianta ar fi transportul cu camionul, care este rapid (daca nu se prind blocaje de circulatie), dar destul de scump.
La fel, transportul pe cale ferata are avantajul de a fi destul de rapid, dar CFR Marfa practica preturi destul de "piperate". Transportul fluvial pe barje este cea mai ieftina modalitate de expediere/receptie a marfii, desi comporta dezavantaje legate de timp. "E cu pana la 60% mai ieftin sa transporti marfa pe Dunare decat pe uscat", ne-a spus Nitulescu. Acesta este completat si de oficialul Mainrom, care spune ca economia pe care un agent economic o realizeaza trasportand marfa pe barja este de circa 200 de dolari/container. Un alt avantaj oferit de trasportul pe barja este cel legat de volum. Daca un client sau un expeditor are de trimis/primit 20 de containere la/din Constanta, acesta va trebui sa "antameze" 10 camioane, ceea ce implica o adevarata desfasurare de forte, costurile fiind pe masura. Alternativa o reprezinta transportul lor pe barja mai ieftin, dar care dureaza 24 de ore de la Giurgiu la Constanta si cu cateva ore mai mult retur, potrivit CEO Mainrom.
Pretul pe care compania il practica pentru un transport este de 400 de euro/container pentru cele de 20 FT care detin 86% din totalul containerelor transportate de Mainrom. Mai mult, compania le ofera clientilor posibilitatea de a opta pentru serviciul One-stop-shop, prin intermediul caruia transportul este facut in totalitate de operator, chiar daca acesta nu este efectuat doar in spatiu fluvial sau maritim.
Potrivit lui Lavi, se face, in prezent, in UE un puternic lobby pentru descongestionarea soselelor si impulsionarea traficului de marfuri fluvial.

Citeste si:

Sarbii si ungurii vin din urma

Avantajul pe care il prezinta Giurgiu in cadrul transportului dunarean de marfuri, detinand o pozitie strategica pe cursul inferior al Dunarii, care va inregistra o crestere importanta a fluxului de marfuri, va continua sa se mentina chiar daca in perspectiva se vor lansa si alte hub-uri. Potrivit lui Nitulescu, pana la sfarsitul acestei luni se va deschide la Orsova un alt terminal de marfuri realizat de o companie careia nu a dorit sa-i ofere numele, dar care va fi de o capacitate mult mai mica decat cel de la Giurgiu. Totodata, in perioada urmatoare, sarbii si ungurii au anuntat deschiderea unor noi terminale de mai mari dimensiuni la Belgrad, respectiv Budapesta. Capacitatea maxima actuala a terminalului Giurgiu este de 30.000 TEU, din care in 2008 este asteptat a se folosi de-abia jumatate, astfel ca o extindere a capacitatii nu este deocamdata necesara, nefiind insa exclusa pe viitor, ne-a spus directorul general al Zonei Libere Giurgiu. Serviciile oferite de Mainrom Line sunt inlesnite prin spatiile de depozitare in Portul Giurgiu, pe o suprafata de 1.400 mp, liniile de transport containerizat cu capacitate de 100 TEU/barja si a centrului de stocare propriu, prin depozite pe o suprafata de 80.000 mp si alti 200.000 mp de spatiu deschis. Pana la finalul anului 2007, compania intentioneaza sa patrunda pe pietele din Austria, Serbia si Ungaria.