Intre atatea teze de doctorat pe care le citesc maximum zece persoane, nu ar fi stricat o dizertatie in teologie consacrata preotesei, cu atat mai mult cu cat in comunitatea rurala - in trecut, dar si astazi - ea joaca un rol aparte, plin de rezonanta sociala. Tipologia preotesei s-ar preta chiar la o abordare sociologica.
Nevasta preotului participa efectiv la responsabilitatile pastorale si misionare ale sotului sau. Atitudinea, tinuta, limbajul ei sunt cartea de vizita a preotului. Ea reprezinta un exemplu de coeziune familiala in vremuri in care familia se clatina si adesea se destrama. Preoteasa are un statut social aparte, insa poarta in felul acesta o trena destul de grea.
Aminteam intr-un articol precedent ca, pana la amnistia detinutilor politici din 1964, un preot ortodox din patru a facut inchisoare in Romania. Asa incat o preoteasa din patru ramanea cu grija copiilor, cu povara intretinerii unei familii, dar si cu tracasarile Securitatii. Multe neveste de preoti erau indemnate sa divorteze. Parintele Gheorghe Calciu-Dumitreasa, intemnitat atat in anii '50 ai secolului trecut, cat si in anii '80, a avut parte de o sotie exemplara, care i-a crescut copiii in atari conditii vitrege si i-a fost mereu alaturi. Un caz asemanator de solidaritate in incercari grele, consumat in tacere, a cunoscut si familia parintelui Constantin Voicescu, care a trecut de mai multe ori prin inchisoare. Solidaritatea aceasta era dragoste autentica, trecuta prin proba jertfelniciei. Pentru ca in anii terorii regimul voia sa distruga familiile de "dusmani". Asa s-a intamplat ca nevasta unui cunoscut om politic, Constantin Argetoianu, a divortat de barbatul sau pe cand acesta se afla in inchisoarea de la Sighet si s-a recasatorit cu pictorul Henri Catargi.
Parintele Staniloae mi-a spus in mai multe randuri: "Eu nu as fi putut face aproape nimic din ceea ce am facut, daca n-o aveam pe nevasta-mea." Casnicia sotilor Staniloae a durat de altfel 65 de ani incheiati, iar parintele Staniloae a trecut la cele vesnice la sase luni dupa prezvitera Maria. Cinci ani din aceasta casnicie lunga au constituit o paranteza, intrucat marele teolog i-a petrecut in puscarie.
Familia unui preot trebuie sa reprezinte etalonul unei familii crestine, nu exceptia. Un intelectual de mana intai, regretatul profesor Alexandru Dutu, crestin imbisericit, marturisea intr-o evocare cat de mult a reprezentat pentru el familia, ca refugiu si reper sufletesc, in perioada dictaturii.
Este nu greu, ci imposibil de crezut ca o preoteasa - ca si o credincioasa obisnuita -, ar putea impartasi ideea hirotonirii femeilor, aberatie aparuta in mediile protestante, unde nu este cinstita si venerata Maica Domnului, adica Feminitatea personificata. Iar feminitatea presupune si smerenie, cuviinta, realism in raport cu locul si rolul pe care le-a harazit pe Pamant Dumnezeu femeilor. In lipsa lor apar excesul, "miscarea" feminista, dupa ce milenii intregi femeile au trait fara ea.