Luna trecuta s-a organizat o licitatie pentru achizitionarea a sapte aeronave scurt-mediu curier. Batalia s-a dat intre C-27J Spartan si CASA C-295. Firma EADS va contesta rezultatele licitatiei.
Fortele Aeriene Romane intentioneaza sa renunte la aeronavele militare AN-24 si AN-26.
Departamentul pentru Armamente a decis organizarea unei licitatii pentru achizitionarea a sapte aeronave scurt-mediu curier pentru dotarea aviatiei militare. Romtehnica, firma specializata a Ministerului Apararii, a fost insarcinata sa elaboreze caietul de sarcini si sa organizeze licitatia. In prealabil, generalul locotenet Gheorghe Catrina, seful Statului Major al Fortelor Aeriene, a aprobat caietul cu sarcinile operationale pentru programul "Avion scurt/mediu curier".
Ion Nicolae, director import in cadrul Romtehica, s-a ocupat personal de organizarea licitatiei. In competitie au intrat firmele EADS CASA (membra a European Aeronautic and Defence Company), cu modelul CASA C-295, si Alenia Aeronautica (membra a grupului Finmeccanica), cu modelul C 27J Spartan. Principalul criteriu anuntat de Romtehnica pentru atribuirea contractului de furnizare a fost acela al pretului cel mai scazut. Saptamana trecuta au fost deschise ofertele pentru atribuirea contractului.
Presa italiana a anuntat ca Ministerul roman al Apararii este in tratative finale cu firma italiana Alenia Aeronautica, producatoarea avioanelor militare C-27J de transport tactic de generatie noua, pentru achizitionarea a sapte aparate de zbor in valoare de 220 de milioane de euro. Potrivit informatiilor aparute pe site-urile mai multor publicatii italiene, intre care L'Espresso, Il Sole 24 ORE, Trend Online, Ministerul roman al Apararii nu a organizat o licitatie, ci a invitat "in exclusivitate" Alenia Aeronautica - apartinand grupului Finmeccanica - la tratativele privind contractul de achizitionare a aparatelor de zbor, care sunt destinate reinnoirii flotei de transport militar a armatei romane.
Compania italiana Finmeccanica a anuntat si ea ca negociaza cu Romania suplimentarea flotei aeriene a armatei cu sapte aeronave. Contractul ar urma sa fie semnat pana la sfarsitul anului.
Ministerul Apararii va anunta oficial saptamana aceasta castigatorul
Cristina Dumitrescu, purtatorul de cuvant al Ministerului Apararii, ne-a precizat ca a fost organizata o licitatie pentru achizitionarea celor sapte aeronave si ca in cursul acestei saptamani va fi anuntat oficial castigatorul.
Cu toate acestea, potrivit unor informatii neoficiale, firma EADS va contesta rezultatul licitatiei. Principalul motiv ar fi acela ca oferta depusa de reprezentantii EADS pentru modelul CASA C-295 ar fi fost mai avantajoasa. Concret, oferta de la EADS ar fi fost cu peste 12 milioane de euro mai scazuta decat cea depusa de Alenia Aeronautica. Daca tinem cont de prevederile din caietul de sarcini al licitatiei rezulta ca principalul criteriu utilizat pentru atribuirea contractului (pretul cel mai scazut-n.r.) nu a fost respectat.
Comparatie de oferte
CASA/EADS are trei modele de avioane de transport tactic in productie. A produs pana in prezent 969 de aeronave ce opereaza in 60 de tari, insumand 3,7 milioane ore de zbor. C-295 este un derivat modernizat al avionului CN-235. Primul zbor efectuat in 1998. In serviciu din 2001. Peste 50 de aeronave vandute in sase tari. C-295 poate avea la bord 78 de militari sau 48 de parasutisti si doi instructori. Consumul este de 560 litri la ora de zbor. Are un cost de operare de 30 la suta in raport cu o aeronava C-130.
Alenia Aeronautica are un singur model de avion de transport in productie, ce a fost livrat in 9 tari. C-27J este un derivat al avionului Alenia G-222. Primul zbor efectuat in 1999. Beneficiarii sunt Grecia, Bulgaria, Lituania. C-27 J poate avea la bord 46 de militari sau 32 de parasutisti si doi instructori. Consumul este de 900 litri la ora de zbor.